Gå till innehåll
söndag 24 augusti 2025
Mattens

Vatten i motorrum när motorn går

Rekommendera Poster

Här behöver jag hjälp.

 

Noterade att det var en mängd vatten i motorrumet (blev en 10 liter) tömde av det och smakade sjövatten. Startade motorn och ser en stråle spruta vatten under motorn se bild 1. Och det är precis rakt under bild 3. Jag som lekman förstår inte exakt vad jag tittar på men när jag filmar så ser det ut som en plugg saknas i och med mängden vatten som sprutar i en rak stråle. 

 

Vatten i botten fylls fort så fick kasta ut 10 liter till efter en stunds felsökning med motorn på. Det vatten jag tömde omgång nummer 2 smakade inte heller glykol. 

 

 

 

 

 

Screenshot_20250729_135612_Gallery.jpg

Screenshot_20250729_135622_Gallery.jpg

Screenshot_20250729_140836_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev nå tokigt med bilordninge. Hör kommer de igen

Screenshot_20250729_135612_Gallery.jpg

Screenshot_20250729_140836_Gallery.jpg

20250729_132349.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

 

Bilden där det sprutar blev nog upp och ner vänd men det ser ut som det kommer från en plugg på avgaslimpans undersida.

Vad jag kan se så är dina avgaslimopr sjövattenkylda och kan ha rostat sönder eller ev. frusit sönder under vintern och sen nu när du börjat köra så kommer sånt läckage sakta men säkert och till slut blir det en stråle som din.

 

Kan du kolla med egna ögon om det är en plugg i avgaslimpan som läcker?

 

Ligger du i hemmahamn?

 

Det är viktigt att ni skriver vilken motor det gäller, modellbeteckning och serienummer, jag ser ju att det är en Mercruiser men det är kanske inte alla som ser det men jag kan ju inte se vilken modell osv.

Modellbeteckning och serienummer måste man för att fastställa vissa detaljer och utan serienummer kan det vara svårt att få fram rätt delar.

 

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Bilden där det sprutar blev nog upp och ner vänd men det ser ut som det kommer från en plugg på avgaslimpans undersida.

Vad jag kan se så är dina avgaslimopr sjövattenkylda och kan ha rostat sönder eller ev. frusit sönder under vintern och sen nu när du börjat köra så kommer sånt läckage sakta men säkert och till slut blir det en stråle som din.

 

Kan du kolla med egna ögon om det är en plugg i avgaslimpan som läcker?

 

Ligger du i hemmahamn?

 

Det är viktigt att ni skriver vilken motor det gäller, modellbeteckning och serienummer, jag ser ju att det är en Mercruiser men det är kanske inte alla som ser det men jag kan ju inte se vilken modell osv.

Modellbeteckning och serienummer måste man för att fastställa vissa detaljer och utan serienummer kan det vara svårt att få fram rätt delar.

 

Mvh

Pär

Hej tack för snabbt svar, 

 

Jag ligger i hemmahamn vilket känns bra nu när jag upptäckte detta. 

 

Jag har fått motorn genomgången med glykol över vintern av en meck på klubben. Men limpor använder sjövatten som kylning då och inte ett slutet system? 

 

Jag är inte kvar ute i båten men tog denna bild på infon. 

 

Jag ska känna och försöka se bättre om det är en plugg som saknas eller rostat hål. Tyvärr kunde man inte ladda upp video här för de blir för stora. 

Screenshot_20250729_170052_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mattens:

Hej tack för snabbt svar, 

 

Jag ligger i hemmahamn vilket känns bra nu när jag upptäckte detta. 

 

Jag har fått motorn genomgången med glykol över vintern av en meck på klubben. Men limpor använder sjövatten som kylning då och inte ett slutet system? 

 

Jag är inte kvar ute i båten men tog denna bild på infon. 

 

Jag ska känna och försöka se bättre om det är en plugg som saknas eller rostat hål. Tyvärr kunde man inte ladda upp video här för de blir för stora. 

Screenshot_20250729_170052_Gallery.jpg

Ja det läcker… litet svårt att se, men det kan vara en i en ”frostplugg” en detalj som möjliggör gjutning av avgaslimpan, men det har ju redan konstaterats.

Att smaka på utläckt vatten i båten är nu alltid ett bra tips, du skriver inte i vilket hav eller sjö du har båten, och rör det sig om någon insjö eller långt upp i norr kan det ju kanske inte smaka så mycket. Men i västerhavet är ju vattnet salt, och det känner man ju igen… Och saltvatten förtär ju effektivt motordelar i gjutjärn. @Mercury_44XS kan säkert berätta för dig var man kan inhandla nya avgaslimpor och hur man lättast byter ut dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Starta upp motorn och låt den gå på tomgång och stick ner huvudet om du kan eller filma med mobilen rättvänd😄

Spegel går ju också bra men det har du kanske inte med dig.

Läckaget är nog vid en av de gängade pluggarna där man skall ha anslutningar till det slutna kylsystemet såg så ut när jag försökte vrida på huvudet  för att se när bilden var upp och ner.

 

Du får iaf. demontera båda avgaslimporna och kolla igenom dessa noga.

Demontera även avgasknäna från limporna och kolla hur där ser ut.

 

Kan vara så att motorn har ett eftermonterat "halvsystem" och då är avgaslimporna sjövattenkylda.

Inkommande sjövatten har en himla massa skarvar och oljekylaren brukar inte sitta där den gör.

Var kommer den kylvattenslangen ifrån? Kan du följa den och se var den börjar?

 

Kolla vad det står här på gaveln till värmeväxlaren:

39418162_Skrmavbild2025-07-29kl_18_54_36.png.5c32454e417d8043e7bd29cf67316afc.png

 

Är motorn utbytt? Det är ju inte "matching numbers"...

Förgasaren är en Holley och det är inte original...

Om det nu är motorns serienummer OM657768 så är den nyare än drevet som har OL465878.

Brukar se ut så här:

815334433_Skrmavbild2025-07-29kl_19_03_58.png.6eb37f5c90a61d2b6395f29006703e57.png

Alla börjar på OC...

Kolla även på SB sida strax ovanför startmotorn på blocket om där sitter någon skylt.

 

Återkoppla när du demonterat limpor och knän.

 

//Pär

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilderna skvallrar om att motorn är sötvattenkyld med halvsystem dvs limpor o knän går med sjövatten. Med tanke på hur dessa ser ut på utsidan och även läcker så är det nog hög tid att byta dessa. 

Får man läckage inåt så står motorhaveriet och knackar på dörren, billigare att byta avgasdelar i tid.

Svårt att se på bilderna men som flera varit inne på plugg eller gjutbricka som läcker ev ett rost hål bredvid.

Livslängd på knän ca 10 år limpor ca 15 år beroende på hur salt vattnet är som man kör i.
Vissa Kina limpor är sämre och rostar fortare.

Svaga punkten är delningen mellan knä och limpa, packningsytorna rostar bort så det blir läckage in i avgaskanalen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Starta upp motorn och låt den gå på tomgång och stick ner huvudet om du kan eller filma med mobilen rättvänd😄

Spegel går ju också bra men det har du kanske inte med dig.

Läckaget är nog vid en av de gängade pluggarna där man skall ha anslutningar till det slutna kylsystemet såg så ut när jag försökte vrida på huvudet  för att se när bilden var upp och ner.

 

Du får iaf. demontera båda avgaslimporna och kolla igenom dessa noga.

Demontera även avgasknäna från limporna och kolla hur där ser ut.

 

Kan vara så att motorn har ett eftermonterat "halvsystem" och då är avgaslimporna sjövattenkylda.

Inkommande sjövatten har en himla massa skarvar och oljekylaren brukar inte sitta där den gör.

Var kommer den kylvattenslangen ifrån? Kan du följa den och se var den börjar?

 

Kolla vad det står här på gaveln till värmeväxlaren:

39418162_Skrmavbild2025-07-29kl_18_54_36.png.5c32454e417d8043e7bd29cf67316afc.png

 

Är motorn utbytt? Det är ju inte "matching numbers"...

Förgasaren är en Holley och det är inte original...

Om det nu är motorns serienummer OM657768 så är den nyare än drevet som har OL465878.

Brukar se ut så här:

815334433_Skrmavbild2025-07-29kl_19_03_58.png.6eb37f5c90a61d2b6395f29006703e57.png

Alla börjar på OC...

Kolla även på SB sida strax ovanför startmotorn på blocket om där sitter någon skylt.

 

Återkoppla när du demonterat limpor och knän.

 

//Pär

 

 

 

Hej igen, uppskattar verkligen svaren. 

 

Båten är en Sea ray Sundancer 240 årsmodell 1999

 

Precis som du nämner är motorn utbytt 2009 till en Indmar 5.7 enl de papper jag har fått av tidigare ägare. Drevet är enl de uppgifter jag fått aldrig bytt men belgar och årlig service är gjord. 

 

Jag ska testa få en bättre film när motorn är igång samt känna och se om det är en ingång/plugghål. Strålen är verkligen skarp därför min tanke var att något "lossnat" en spricka borde det väl skvätt/droppat mera. 

 

Ursäkta om min fråga låter dum, men det går bra att montera bort limpa och knän när båten ligger i vattnet va? Är det svårdemonterat? 

 

Allt gott 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mattens:

 

 

Ursäkta om min fråga låter dum, men det går bra att montera bort limpa och knän när båten ligger i vattnet va? Är det svårdemonterat? 

 

Allt gott 

 

Beror på var vattenlinjen är, vatten står alltså i bockhornet (avgasröret som kommer från drevskölden)

i samma nivå som på utsidan av båten. Normalt så går det att byta i vattnet. men är bara att mäta.

Svårt näe, men delarna är ganska tunga

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Gelis:

Beror på var vattenlinjen är, vatten står alltså i bockhornet (avgasröret som kommer från drevskölden)

i samma nivå som på utsidan av båten. Normalt så går det att byta i vattnet. men är bara att mäta.

Svårt näe, men delarna är ganska tunga

…och skruvarna kan ju ha rostat fast.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lokaliserat hålet under limpan, är detta en offeranod man byter eller måste man byta hela limpan? 

20250801_162547.jpg

20250801_162542.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan byta bara pluggen men frågan är om du får loss den på plats.

Har för mig att det är 1/2" fyrkansfattning så prova med en vanlig förlängare till 1/2" spärrskaft.

Du kan ju kolla på någon av de lätt åtkomliga pluggarna på ovansidan av limpan.

 

Behövs nog lite (mycket) värme också...

 

Sen skall du få tag i en plugg...

Vet inte om det är samma på din Indmar som på Mercruiser.

Mercruiser original har 3/4 14 gänga och har reservdelsnummer: 22-41622 3

Sierra har en rostfri som har reservdelsnummer: 18-4258

 

Kolla med Marinshopen, de brukar ha koll på det mesta.

 

Loctite 577 eller liknande på gängorna innan åtdragning av nya pluggen.

 

//Pär

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Du kan byta bara pluggen men frågan är om du får loss den på plats.

Har för mig att det är 1/2" fyrkansfattning så prova med en vanlig förlängare till 1/2" spärrskaft.

Du kan ju kolla på någon av de lätt åtkomliga pluggarna på ovansidan av limpan.

 

Behövs nog lite (mycket) värme också...

 

Sen skall du få tag i en plugg...

Vet inte om det är samma på din Indmar som på Mercruiser.

Mercruiser original har 3/4 14 gänga och har reservdelsnummer: 22-41622 3

Sierra har en rostfri som har reservdelsnummer: 18-4258

 

Kolla med Marinshopen, de brukar ha koll på det mesta.

 

Loctite 577 eller liknande på gängorna innan åtdragning av nya pluggen.

 

//Pär

 

 

Hej, 

 

Tack för svar, dum fråga kanske men kan man ta bort pluggen (om jag nu får det) och ta med till marinbutik eller måste man skyndsamt sätta dit en ny?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mattens:

Hej, 

 

Tack för svar, dum fråga kanske men kan man ta bort pluggen (om jag nu får det) och ta med till marinbutik eller måste man skyndsamt sätta dit en ny?  

Om det bara läcker när motorn är igång så skall det inte vara någon större fara. Men det ser du ju när du skruvat ur den några varv.

Hur är det med kylvattenintaget på din båt? En skrovgenomföring med en avstängningskran på insidan, eller tas vattnet in genom drevet som på VP? Om du har skrovgenomföring kan du ju alltid stänga kranen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limpan sitter väl inte under vattenlinjen... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Mattens:

Tack för svar, dum fråga kanske men kan man ta bort pluggen (om jag nu får det) och ta med till marinbutik eller måste man skyndsamt sätta dit en ny?  

Jag hade definitivt ringt runt och kollat om det är någon som har pluggen hemma på hyllan innan jag hade rivit av den gamla så inte båten blir liggande länge i väntan på delar.

 

Det är ingen fara för jag tror att dina avgaslimpor inte ligger under vattenlinjen och det hade nog droppat rejält från det "stora" hålet i pluggen annars.

 

Vill du vara på absolut säkra sidan:

Leta upp inkommande kylvattenslang, jag tror att det är den som går på BB-sida om motorn där oljekylaren till styrservon ligger och går vidare upp till värmeväxlaren.

Lossa slangen uppe vid värmeväxlaren och kolla om det forsar in vatten vilket jag inte tror att det gör men sätt en plugg/kork i änden på slangen (om det nu är den som är inkommande) och dra åt slangklämman.

 

Ta med ett långt dragskaft och ett rör som förlänger hävarmen.

 

Om du inte får loss pluggen med bara handkraft:

 

Det allra bästa är egentligen att demontera hela avgaslimpan och ta med den ur båten.

Betydligt enklare att komma åt och man ser bättre.

 

Men om du ändå vill göra operationen i båten:

OBS! BRANFARA!

Du kommer att behöva en gasolbrännare för värmepistol räcker inte långt för att värma upp och kunna lossa pluggen.

Var uppmärksam när du värmer så du inte är i närheten av bensinledningar eller att det ligger bensin i kölsvinet, torka rent i motorrummet och låt det stå öppet och vädra ut ett par timmar.

Är det i närheten av bensinledningar, bränslepump mm. DEMONTERA LIMPAN!

Ha någon med dig någon med en KOLSYRESLÄCKARE i beredskap, INTE PULVERSLÄCKARE.

 

Ny packning mellan avgaslimpa och cylindertopp om avgaslimpan demonteras. Skall dras med momentnyckel vid montering.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har skrivit tidigare, har pluggen rostat hål och avgasdelarna ser ganska risiga ut förövrigt så ingen menig att leta upp en plugg, och om inte avgasdelarna är bytta inom rimlig tidsperiod så......

Byt avgasdelar du spelar rysk roulett med motorn, men är naturligtvis upp till dig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering så här långt. 

 

Demontering av plugg omöjlig haha. 

 

Har köpt nya limpor och knän. Det slutar med byte på båda sidor, inte vad jag hade hoppats lägga pengar på nu men värt det i slutändan 👍

 

 

20250808_150952.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte en dag för tidigt att byta dessa, skulle nästan säga en dag försent. Helt klart att dessa gjort sitt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny limpa och knä på plats och har gått bra 👍

 

Tack forumet för tips och hjälp 

20250812_191025.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat👍

 

Glöm nu inte att tömma limporna först och sedan köra in glykolblandning när båten tagits upp.

 

//Pär

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...