Gå till innehåll
söndag 24 augusti 2025
tamb

Hur grumlig får diesel i koppen under bränslefilteret vara?

Rekommendera Poster

Inspekterar koppen under bränslefiltret på min VP2002. Tycker den är grumligare än vanligt. Inbillar mig att den brukar vara helt klar. Kan det tyda på bakterier eller annat eller är jag mest hypokondriker?😀 Segelbåt så kör inte mer än 60 l på en sommar. Tankade sist på Sandhamn för några veckor sedan och har nog kört en tredjedel av tanken sedan dess utan problem. 

IMG_1250.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Var hade bunkrat förra gången innan du bunkrade på Sandhamn?

Mitt tips:

Byt bränslefiltret i förfiltret nu direkt, lukta på dieseln och kolla färg, konsistens mm.

Köp ett extra av 3581078 och ha det i båten.

Köp även ett finfilter och ha det i båten.

Ha med verktyg så du kan byta filter i båten och lufta bränslesystemet oavsett var du är.

Bra att ha: 5-liters tomdunk, tomt glasspaket i plast, tratt, trasor eller torkpapper samt olja att smörja packningarna på filtren.

Återkoppla när du bytt filtret som sitter i nu.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
30 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

Var hade bunkrat förra gången innan du bunkrade på Sandhamn?

Mitt tips:

Byt bränslefiltret i förfiltret nu direkt, lukta på dieseln och kolla färg, konsistens mm.

Köp ett extra av 3581078 och ha det i båten.

Köp även ett finfilter och ha det i båten.

Ha med verktyg så du kan byta filter i båten och lufta bränslesystemet oavsett var du är.

Bra att ha: 5-liters tomdunk, tomt glasspaket i plast, tratt, trasor eller torkpapper samt olja att smörja packningarna på filtren.

Återkoppla när du bytt filtret som sitter i nu.

Mvh

Pär

Tack för råd! Förra tankningen var nog förra sommaren. Brukar fylla fullt inför vintervilan så jag misstänker att det var Stäket Marina i Mälaren. Är ute i skärgården nu utan extra filter men på väg hem till Mälaren morgon så hoppas det inte sätter igen på väg hem. Ger det något att bara tömma behållaren utan att byta filter? Ska ha extrafilter i båten i fortsättningen. Är det någon mening att slå i sådana där tillsatser mot bakterier i tanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nej bara tömma är ingen större idé.

Googla Volvo Penta Service Stockholm (Stockholms skärgård) så ser du om du har någon verkstad, serviceställe i närheten av där ni befinner er just nu. 

Är det ingen större omväg så åk förbi och köp filter.

Tillsatser är ingen höjdare tycker jag iaf. men det finns nog andra som är av en annan åsikt och speciellt de som säljer gnider händerna av lycka😏

Ser inte jättegrumligt ut vad jag kan se på bilden men det är en bild och verkligheten säger kanskenågot annat, därför är det alltid bra att hälla upp/tömma filtret i en vit glassförackning för då ser man tydligt vad det är för skit och om det luktar illa på något sätt.

//Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du om det var sjödiesel (blankdiesel) du köpte eller om det var vanlig mack diesel?

Vad hade du för diesel i tanken?

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Vet du om det var sjödiesel (blankdiesel) du köpte eller om det var vanlig mack diesel?

Vad hade du för diesel i tanken?

//Pär

Ambitionen har alltid varit att köpa RME-fri diesel så det hoppas jag att det varit alla gånger. Brukar kolla efter det på pumpen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så där brukar vår diesel se ut när vi tankat diesel från Preem tidigare år, men inte i år. Min gissning är att det är någon form av RME/FAME-inblandning i den diesel du tankat vid något tillfälle.

4 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Ser inte jättegrumligt ut vad jag kan se på bilden

Jag håller absolut med.

Det som växer i dieseln brukar vara brunaktigt eller nästan svart.

Vi har haft samma filter länge och jag brukar kolla ibland att det går att få ut full effekt ur maskin. Så länge det går är allt ganska okej enligt mig, men jag har extrafilter med ombord.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...