Gå till innehåll
fredag 22 augusti 2025
bvd

Galvaniserade spikar

Rekommendera Poster

Hej på er. Söker information om spiken i ämnet. Klippspik, presspik, båtspik. Många namn har nämnts gällande denna spik. Men hittar inget på Google om just denna., är det någon av er som vet något mer? Och till och med kanske någon som vill köpa den?

IMG_7704.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad det är för typ, men pröva sälj dem på en köp och sälj sajt. Själv gillar jag Tradera och där lyckats sälja det mesta på auktion. Om inte pengarna är det viktiga kan man lägga ut för 1 kr utgångspris och så blir det vad det blir. Ofta nappar någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan skrev Zaphir:

klippspik finns på claessons trätjära

https://claessons.com/klippspik/klippspik-2-1-2-tum-2-kg/

just den på bild har jag inte sökt

Behöver inte spik. Jag har flera tusen spik. Behöver sälja den jag har. Men hittar ingen information om denna spik. Ni båtkunniga kanske känner igen den på bilden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev Boanjohan:

Vet inte vad det är för typ, men pröva sälj dem på en köp och sälj sajt. Själv gillar jag Tradera och där lyckats sälja det mesta på auktion. Om inte pengarna är det viktiga kan man lägga ut för 1 kr utgångspris och så blir det vad det blir. Ofta nappar någon.

Ligger redan ute på byggnadsvård sidor. En person nämnde båtspik, hittar ingen information om denna spik själv. Någon här kanske visste något

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Som av en slump så håller jag på att renovera ett kök i fritidshus i gammal stil som farsan totalrenoverade på 70-talet och där har han använt exakt samma spik som dekor i bröstlist. Letade i ladan, men ingen ask som ger ledtrådar. Synd, för det finns många andra askar med gammal spik som han använde. Och farsan är inte längre i livet.

20250728_180743.thumb.jpg.cb74f1e4cde77620193fd6d1c02aa99d.jpg

Just det att den är galvaniserad tyder på att den inte är tänkt som ren dekorspik utan snarare ämnad för blött klimat. Har googlat och hittade träff på "norsk båtspik", se länken:

https://auctionet.com/sv/1717266-smidd-spik-ca-9-kg-2-batspik-mustadfors/images#image_1

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Boanjohan:

Som av en slump så håller jag på att renovera ett kök i fritidshus i gammal stil som farsan totalrenoverade på 70-talet och där har han använt exakt samma spik som dekor i bröstlist. Letade i ladan, men ingen ask som ger ledtrådar. Synd, för det finns många andra askar med gammal spik som han använde. Och farsan är inte längre i livet.

20250728_180743.thumb.jpg.cb74f1e4cde77620193fd6d1c02aa99d.jpg

Just det att den är galvaniserad tyder på att den inte är tänkt som ren dekorspik utan snarare ämnad för blött klimat. Har googlat och hittade träff på "norsk båtspik", se länken:

https://auctionet.com/sv/1717266-smidd-spik-ca-9-kg-2-batspik-mustadfors/images#image_1

Ja se där. Fick det till mig från annan källa att dom heter båtspik, och att dom eventuellt inte ens tillverkas längre. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanlig galvaniserad båtspik. Troligen tillverkad av Mustadfors. De här spikarna är speciellt utvecklade för klinkbygge. Man slår spikarna genom landen och viar dem på insidan. Starkare än kopparnitar och framför allt blir båten slät på insidan. Nylonnät och kopparnitad båt är ingen trevlig kombination. 

I stora delar av Norrland och Österbotten har man spikat båtarna på det där viset sedan urminnes tid. Fram tills slutet på 1800-talet var spikarna handsmidda men med ungefär samma form. Numera när träbåtsbyggandet är i kris så är efterfrågan liten.

Hur långa är spikarna?

Vad kostar de per kilo?

Var finns de?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Norge har de stora offentliga bidrag till nybygge och restaurering/underhåll av äldre träbåtstyper, så där finns förmodligen mycket bättre tillgång till information och kanske köp av såna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
56 minuter sedan skrev heimlaga:

Vanlig galvaniserad båtspik. Troligen tillverkad av Mustadfors. De här spikarna är speciellt utvecklade för klinkbygge. Man slår spikarna genom landen och viar dem på insidan. Starkare än kopparnitar och framför allt blir båten slät på insidan. Nylonnät och kopparnitad båt är ingen trevlig kombination. 

I stora delar av Norrland och Österbotten har man spikat båtarna på det där viset sedan urminnes tid. Fram tills slutet på 1800-talet var spikarna handsmidda men med ungefär samma form. Numera när träbåtsbyggandet är i kris så är efterfrågan liten.

Hur långa är spikarna?

Vad kostar de per kilo?

Var finns de?

Dom finns i Nyköping. Har väl ca 300 st. Har inte vägt dom. Priset vet jag inte heller vad dom kan vara värda. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Senast jag köpte överblivna båtspikar betalade jag 20 euro kilon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...