Gå till innehåll
måndag 11 augusti 2025

Rekommendera Poster

hej

när jag byter växel från fram till back slå dreven hård vad kan det vara för fel eller ska det vara så.

kanske gör något fel. byter man från fram till back så sänker man gasen först.

han smäller till endå.....

vem kan berätta mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Kan du börja med att berätta vad det är du har för drev?

Volvo Penta B20?

Volvo B20 är basmotorn som sedan marinkonverterats av Volvo Penta till flera olika modeller som t.ex. AQ115A/100 som har inudrev eller BB115A som har backslag.

 

Hittar du ingen modellbeteckning så ta en bild där man ser hela motorn och om det är inudrev eller backslag.

 

Betydligt enklare att ge svar och en lösning på ditt problem.

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

just de glömde: det är en 100 drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev JamesRVS:

när jag byter växel från fram till back slå dreven hård vad kan det vara för fel eller ska det vara så.

Förstår inte riktigt formuleringen "slå dreven hård", förklara mer?

 

Om du kör framåt och växlar till back utan att pausa i neutralläge så kan det nog smälla till lite.

 

Kan även vara drivskivan/kopplingen mellan motor och drev alternativt drivknuten på ingående axel på drevet som smäller till. 

100 drevet har inga vanliga knutkors, utan en dubbel CV-knut som kan vara sliten.

 

Är det bara mellan fram till back eller är det samma från back till fram?

 

1-spaksreglage eller 2-spaksreglage?

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två grejer som orsakar dessa symptom, båda tillsammas eller bara det ena eller det andra.

1 för högt tomgångsvarvtal. Jag vill minnas, utan att leta på nätet i någon verkstadshandbok, att tomgången bör vara runt 750 rpm, iallafall inte mer än 1000 rpm. Iallafall skall varvtalet vara lågt vid växling.

2 för litet spel i någon av växelkabelns ändar, antingen i reglaget eller ute vid växelföraren i drevet. Men om det är för tajt är det ffa svårt att växla, för mycket spel kan göra att växeln inte går i riktigt med en gång och då orsakar oljud, men sannolikt är det slitage i drevet.

 

Men det är ju gamla grejer, det kan vara rätt så sletet, det är en konkoppling (slirkoppling) och koniska drev i växelhuset. Sedan kan det ju vara svårt att få till en jämn och någorlunda låg tomgång i en gammal sliten motor, främst kan det bero på förslitning i fördelaren om tomgången är ojämn. Förgasarnas skick är ju naturligvis också betydelsefull i detta sammanhang.

Men det finns väl fortfarande relativt gott om reservdelar till AQ115, eller AQ130 eller vad nu B20 i olika versioner hette när dom var marinkonverterade.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...