Jalw 5 Postad 15 Juli Hej Har lite problem med fjärrkontrollen d.v.s. gasreglaget. Lägga i backen går smidigt men när jag ska lägga i framåt från neutral låter det som att kopplingen slirar, d.v.s. varvet går upp men inget driv på proppen, det kommer efter en liten stund med ett ryck och det är lite obehagligt när vi ska lägga till framförallt vid vår brygga. Men lägger jag i backen och direkt efter det lägger i framåt går det bra. Är det fel på reglaget eller är det lägger bak mot drevet felet sitter ? //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 15 Juli Hej Berätta gärna vad du har för motor och om det är backslag, drev eller vad det är du har. Ange fabrikat, fullständig modellbeteckning och helst serienummer mm. som kan behövas för att någon skall kunna svara på din fråga. Gäller det en utombordsmotor så har troligen navet i propellern släppt men återkom med mer info. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jalw 5 Postad 15 Juli Hej Ja det kunde såklart vara bra med lite mer info om vad jag har 🙂 Det är en VP 4.3GXI med DP-SM drev. //Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 15 Juli Personligen har jag inte skruvat med dessa drev men rent spontant skulle jag säga att det är konkopplingen i övre växelhuset som spökar eller är sliten/slirar. Vet inte om konkopplingen kan slira p.g.a. fel olja i drevet men det är mycket möjligt. Ett annat tänkbart fel är gummikopplingen på motorns svänghjul som kopplar ihop motor och drev men varför skulle den driva i back men inte fram. De gummikopplingar jag sett vara defekta har det släppt ordentligt och det har t.o.m. luktat bränt gummi i maskinrummet. Någon enstaka hade släppt p.g.a. olja eller bensin kommit i kontakt med gummit och löst upp vulkaniseringen. I vilket fall som helst behöver du upp på torra land för att kolla detta. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 935 Postad 15 Juli (redigerade) Det är mer sannolikt att det är konkopplingen som slirar. Och varför slirar den då… ja den kan ju var utsliten, och det är en dyr historia att byta ut/renovera den, och båten måste ju som redan skrivits torrsättas. Men någonting som inte kostar ett öre, är att kontrollera spelet i reglagekabeln för växlingen, om den är för tajt spänd kan det vara svårt att få i växeln eller friläget, om den är för löst spänd kan man man få sådana här symptom, och även andra. Man kan kolla på två ställen, antingen i det som du kallar för ”fjärrkontrollen” det vill säga reglaget, eller akterut på drevet om du skruvar bort kåpan och börjar kolla spelet vid växelarmen… men då måste du antagligen blöta ner dig, så börja att kolla i reglaget. Nu är det ju inte säkert att det är där felet ligger, men man brukar ju börja felsökningen i de mest lättillgängliga och något mindre dyra grejerna. Jo det skall vara omkring 1-1,5 mm glapp när växeln ligger i friläge, jag vet inte vad som rekommenderas i verkstadshandboken, men jag vet att det brukar fungera. Om reglagekabeln är för hårt spänt är det antingen svårt att få i fram- eller backväxeln, det kan även vara svårt att hitta friläget. Om den är för löst spänd kan det ju slira i konorna. Och detta är viktigt, passa på att kontrollera att reglagekabelns hölje är ordentligt fixerat, för om det inte är det så rör sig det istället för själva vajern och då blir det samma sak, svårt eller omöjligt att växla. På drevets framkant där reglagekabeln går in i drevet skall det sitta en liten låshake som låser fast höljet i en skåra, om man tappat bort den haken kan, eller kanske detta fel kan uppkomma också, jag har aldrig tappat bort den haken så där har jag ingen egen erfarenhet. Men klart om du hör ett slirande ljud, att propellern rör sig sakta men inte orkar driva är det ju konorna. Ett annat fel som kan få liknande konsekvenser är om navet inuti propellern släppt, men då skulle du med sannolikhet inte heller kunnat backa. Redigerad 15 Juli av Georg_Ohm 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jalw 5 Postad 15 Juli Hej Tack båda för svar. Jag börjar med reglagekabeln. Ska sägas också att det inte är alltid det "slirar", är jag försiktig kan jag föra reglaget framåt med väldigt små rörelser och då brukar det ofta gå bra. Men reglaget är lite "yxigt" tycker jag, får ta i lite för att föra det framåt eller bakåt, inte så smidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 935 Postad 15 Juli 11 minuter sedan skrev Jalw: Hej Tack båda för svar. Jag börjar med reglagekabeln. Ska sägas också att det inte är alltid det "slirar", är jag försiktig kan jag föra reglaget framåt med väldigt små rörelser och då brukar det ofta gå bra. Men reglaget är lite "yxigt" tycker jag, får ta i lite för att föra det framåt eller bakåt, inte så smidigt. Hmmm, ”yxigheten” kan stödja olika teorier. Du kan ju koppla loss växelvajern från reglaget och testa hur det är att växla bara genom att dra och putta på vajern. Tänk bara på att varvtalet måste vara lågt, tomgång, annars riskerar du andra skador. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 168 Postad 15 Juli Ja det är ju det allra enklaste och kolla reglaget först. Men hittar du inget där som är glapp så kan du börja med växelmekanismen på drevet. Sitter precis som på sina föregångare under bakkåpan och är åtkomligt utan att demontera hela drevet. Men båten måste upp på landbacken för att kolla här: Nr (18) har för mig att den kallas "tärning" av någon konstig anledning och är tillverkad av mässing och brukar slitas duktigt i hävarmen (15) som är i rostfritt stål. Har bytt ett antal såna på gamla 280 drev och brukade alltid kolla denna detalj när jag gjorde service. //Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 935 Postad 15 Juli 31 minuter sedan skrev Mercury_44XS: Ja det är ju det allra enklaste och kolla reglaget först. Men hittar du inget där som är glapp så kan du börja med växelmekanismen på drevet. Sitter precis som på sina föregångare under bakkåpan och är åtkomligt utan att demontera hela drevet. Men båten måste upp på landbacken för att kolla här: Nr (18) har för mig att den kallas "tärning" av någon konstig anledning och är tillverkad av mässing och brukar slitas duktigt i hävarmen (15) som är i rostfritt stål. Har bytt ett antal såna på gamla 280 drev och brukade alltid kolla denna detalj när jag gjorde service. //Pär Du behöver inte ta upp båten för att kolla under kåpan, det är inte alls vattentätt där inunder. Vatten tillåts befinna sig under denna kåpa, däremot finns det en vattentät packbox innanför växelomläggningsgrejen, nr 5 på,skissen. Men du själv blir blöt. Jag har justerat dessa grejer med båten i sjön, jag har tillockmed bytt propellrar med båten i sjön. Den gången fällde jag ett ankare, tiltade upp drevet och gick in och upp på en (tom) sandstrand. Sedan stod jag med vatten upp till knäna bakom båten och bytte propellrar. Det var på grund av den akuta och totalt oförutsägbart snabba landhöjningen som en bit bohusgranit skjutit upp ur bottensedimentet och förstört propellrarna som jag såg mig nöd och tvungen att byta propeller mitt under en sommarsemester för flera år sedan. Efter propellerbytet kunde jag dra mig ut på djupare vatten med hjälp av ankaret och dess lina. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 028 Postad 15 Juli Drev och propeller justeringar/kontroller underlättas även om man placerar ett antal lagom välväxta kamrater på fördäck ! Beroende på båtens storlek och kamraternas vikt ger det stor lyfteffekt i aktern så att grejerna kommer mer eller mindre upp till ytan.Jag var en av dom som var på fördäck när en kamrat kört in en ankartamp i propellern. 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser