Marcw 0 Postad 12 Juli Hej, noterade att det var hål i kanalerna i delen som sitter under impeller. Jag har inte märkt något problem med skaller strålen eller kylning. Behöver den bytas även om det verkar fungera med kylning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 200 Postad 13 Juli Hej Det ser ut som ditt undre vattenpumphus har lite korrosionsskador och att en bit har faliit bort. Kan du ta bort impellern, drivkilen och plattan och ta en ny bild. Ta även en bild på motorns typskylt så allt är läsbart. Serienummer mm behövs för att kolla ev. nummerädringar och få fram rätt delar. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marcw 0 Postad 13 Juli Tack Pär, det stämmer som du skriver att en bit fallit bort. Biten kom ut när jag blåste rent i det undre vattenhuset. Det kan undrar över är om det kan ställa till med något eller om jag kan byta vid tillfälle. Motorn är märkt 67G L 300438 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 200 Postad 13 Juli Ja jag hade bytt omedelbart. Det kan finnas korrosionsskador på resten av undre vattempumphuset och fler delar kan lossna som innebär att kylningen reduceras kraftigt eller t.o.m. uteblir. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marcw 0 Postad 14 Juli Ok, Tack för svar. Var beställer man detta och är det svårt att byta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 200 Postad 14 Juli Delar kan du beställa hos din närmsta Yamaha återförsäljare/verkstad eller hos en reservdelsbutik som har onlineförsäljning av Yamaha original reservdelar. Om du beställer delar online tänk på att kolla så att packboxarna sitter monterade i vattenpumphuset och glöm inte O-ringen och packningar. Länk till Yamaha online reservdelskatalog: https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/service-support/parts-catalogue/ Klicka dig fram till katalogen som öppnas i ett nytt fönster. Välj effekt Välj modellbeteckning Välj tillverkningsår (i ditt fall 1999 men dubbelkolla bokstaven i nedre hörnet) Klicka på bild 27, "Lower Casing & Drive 1", där har du vattenpumpen och hur det sitter. Det undre pumphuset är nerpressat i växelhuset och man behöver bända upp det försiktigt från växelhuset. Ta det försiktigt bara så du inte bryter sönder det i småbitar som kan bli svårt att få loss. Jag brukar värma lite försiktigt och sedan vrida huset åt sidan och bänder pumphuset uppåt samtidigt lika mycket på båda sidor, så får man hålla på tills huset är uppe. Kan sitta rejält innan man får loss det men ta det lugnt och försiktigt bara, inget våld. Inget koppafett eller silikon vid återmontering, däremot kan du smörja lite vanlig växelhusolja på O-ringen och den del som går ner i växelhuset. Känner du dig osäker, lämna in växelhuset på en Yamahaverkstad så byter dom åt dig. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marcw 0 Postad 15 Juli Stort tack för svar och hjälp Pär! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser