Gå till innehåll
måndag 21 juli 2025
Fncooper

Isotherm CR49 12v kylskåp funkar ej (helt ny)

Rekommendera Poster

Mitt kylskåp – vad jag trodde fungerade – började med att fläkten och lampan fungerade, så jag antog att även kompressorn var igång. Kylskåpet är installerat i min campervan och är kopplat med en 6mm²-kabel till en redan existerande 2,5mm²-kabel som går till kylskåpet.

Men under natten blev kylskåpet aldrig kallt.

Plötsligt slutade även fläkten att fungera, efter att jag kopplade kylskåpet till en batteriladdare för att testa spänningen från en annan källa.
Spänningen såg bra ut (runt 13,2V).


Nu blinkar den rött en gång i taget – enligt manualen betyder det:
"Spänningen är utanför minimi- eller maxvärde."
Manualens lösning:
"Kontrollera kabelns skick. Byt kablar om nödvändigt. Kontrollera batteriets skick."


Så jag har gjort allt detta:


Kopplat kylskåpet direkt till mitt 12V litiumbatteri – ingen skillnad.

Kollat spänningen (ca 13,2V) – ser bra ut.

Gjorde en bypass/jumper för att se om kompressorn startar – den startade inte.

Kopplade bort fläkten för att utesluta den – hjälpte inte.

Testade med endast 6mm²-kabel – ingen effekt.

Rengjorde alla kontakter med isopropylalkohol – hjälpte inte.

Spänningen kommer in på kretskortet, men går inte vidare till fläkt eller kompressor.

Köpte ett nytt kretskort (nytt, men billigt via andrahandsköp) – fungerade inte heller...
 

Vad är FEL!? Snälla hjälp!

1000013592.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte ett Isotherm CR65 för några år sedan som inte heller blev kallt. När man kopplade den till ett 12V batteri så startade fläkten och kompressorn. Men efter en kort stund reglerade kompressorn ner varvtalet och strömförbrukning lade sig på på 1.8A.
Den drog aldrig 6A som det här brukar göra i början.
Efter lite kontakt med Thermoprodukter fick jag skicka tillbaka skåpet. Det visade sig sakna kylmediet. När jag fick tillbaka så funkade den fint men var nerkletad med olja. Det kom tydligen från kylmediet. Tråkigt men nu har den fungerat i tre år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minutes ago, anuba said:

Jag köpte ett Isotherm CR65 för några år sedan som inte heller blev kallt. När man kopplade den till ett 12V batteri så startade fläkten och kompressorn. Men efter en kort stund reglerade kompressorn ner varvtalet och strömförbrukning lade sig på på 1.8A.
Den drog aldrig 6A som det här brukar göra i början.
Efter lite kontakt med Thermoprodukter fick jag skicka tillbaka skåpet. Det visade sig sakna kylmediet. När jag fick tillbaka så funkade den fint men var nerkletad med olja. Det kom tydligen från kylmediet. Tråkigt men nu har den fungerat i tre år. 

Okej, ja det kan möjligtvis vara så. Däremot startar inte min kompressor eller fläkt. Hur skulle man se om kylmediet är slut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

I rubriken skriver du:
Isotherm CR49 12v kylskåp funkar ej (helt ny)

 

Är kylskåpet helt nytt och med garanti?

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Mercury_44XS said:

Hej 

I rubriken skriver du:
Isotherm CR49 12v kylskåp funkar ej (helt ny)

 

Är kylskåpet helt nytt och med garanti?

 

Mvh

Pär

Köptes begagnat, men är nytt och aldrig använd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-07-11 vid 21:49 skrev Fncooper:

Okej, ja det kan möjligtvis vara så. Däremot startar inte min kompressor eller fläkt. Hur skulle man se om kylmediet är slut?

Kan du bygla termostatet på styrboxen oftast C och T men kolla mot elschema i manual. Går kompressorn då så är den hel inkl termistorskyddet ev kixxonbrytare. Blir kylen kall så har du köldmedium . Om inte den kyler så får man först syna rören , kompressorn, förångaren och kondensorn efter eventuella oljespår. Har du en kyltekniker kan man låna en läcksökare för att leta läckage. Är den laddad med R134a eller någon annan gas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, NW355 said:

Kan du bygla termostatet på styrboxen oftast C och T men kolla mot elschema i manual. Går kompressorn då så är den hel inkl termistorskyddet ev kixxonbrytare. Blir kylen kall så har du köldmedium . Om inte den kyler så får man först syna rören , kompressorn, förångaren och kondensorn efter eventuella oljespår. Har du en kyltekniker kan man låna en läcksökare för att leta läckage. Är den laddad med R134a eller någon annan gas?

Jag har byglat, men inget händer. Jag har kollat så gott jag vet, att det inte har läckt något kylmedium, ser inga spår av olja och allt ser tätt ut. Den är köpt begagnad men aldrig använd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om du lyft av blå kabel ifrån flatstiftet (T) på styrboxen och anslutit en bygel mellan C och T så startar inte kompressorn. Om styrboxen innehåller en termistor så kan den va defekt annars är det en klixonkontakt på kompressorns anslutningsstift. Om inte detta hjälper återstår bara styrbox fel eller kompressorn bränd. Varför är styrboxen öppnad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Termoprodukter, de var iaf. för några år sedan väldigt hjälpsamma.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...