Maringeek94 0 Postad 10 Juli Hej på er alla! Jag har kommit över en svensk utombordare från 1975. Det är en Archimedes Penta 450 Offshore ( står så på kåpan) Jag är ganska så kunnig på dessa svenskar Crescent, Archimedes och Volvo Penta men har aldrig sett eller hört talas om tillnamnet Offshore. Det är helt klart originaldekaler på kåpan. Är det någon som vet hur de tänkte när modellen lanserades? Vad skiljer den från vanliga 450? Hur är den tänkt att användas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 156 Postad 10 Juli Hej Det skiljer ingenting och din motor är från 1969–1974, då stod det "Offshore" på Archimedes Penta modellerna. Din motor är antingen blå och då är det 1969–1973, och grå metallic på 1974. Offshore är nog bara en gimmick och har ingen egentlig betydelse, stod bara på de motorer som lämnade fabriken med Archimedes Penta dekaler. Crescent hade inget sånt mer än på den lite legendariska Tornado modellen, som var målad helt i Crescents orange tävlingsfärg. Har du lilla växelhuset så är det före 1974, har du stora växelhuset med avgasutsläpp i propellernavet är det 1975–1976. Nymanbolagens 500 cc motor som användes på 350, 360, 400 och 450 modellerna, skiljer i förgasare och de mindre 350/360 har en BING 8/18/xxx medan de större 400/450 har antingen BING 8/25/xxx eller BING 8/26/xxx. 350/360: ca 30 hk på propelleraxeln och 400/450 ca 35 hk på propelleraxeln. 1974 köpte VOLVO upp Nymanbolagen och 1975 och fram till sista året 1979 användes namnen VOLVO PENTA med blå toppkåpa och ARCHIMEDES med orange toppkåpa. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maringeek94 0 Postad 10 Juli Hej Pär och tack för svar. Jo det här är lite förvirrande. Jag skrev också till Ulf Wärensjö som jobbat som utvecklare på Nymanbolagen. Han bekräftar det du säger att " Offshore" bara är en reklamgimmick. Dock påstår han att just Ap kan dateras på det sättet att om den inte har CD tändning är det före 1975. Om den har CD tändning är det en 75-a. Nästan alltid när man frågar får man olika uppgifter. Det verkar som om det var ganska förvirrat med dålig koll på vad de gjorde under dessa år. Tack för ditt inlägg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 156 Postad 10 Juli Ja det var nog lite virrigt på den lilla fabriken i Boländerna, Uppsala och det blev definitivt inte bättre när VOLVO köpte upp Nymanbolagen. En sak hade verkligen dålig koll på och det var effekten i motorerna kontra vad som stod på kåpan och än värre i broschyrerna. Alla motorer förutom den lilla 70 cc (även motorsågsmotor) och den 3-cylindriga 900 cc motorn de köpte från König, var mycket fina motorer med jämn fin gång och låg bränsleförbrukning men utvecklingen stod helt stilla och motorerna såg nästan likadana ut 1979 som de gjorde 1969. Dessutom var det inte en enda motor som lämnade fabriken fram till 1979 då de lade ner tillverkningen som gav den effekt det stod på kåpan eller i broschyren. Värst var nog den 1-cylindriga 70 cc som de klassade som 5 hk men den gav knappt hälften. Den 2-cylindriga 140 cc klassades som allt från 6 hk upp till 9 hk men i stället för 9 hk skulle det stått 6 hk på kåpan och 6 hk kunde de haft som 5 hk. E Carl Keikhaefer var visst där en gång på studiebesök och var mycket imponerad av den lilla fabriken. 1979 var ett ganska märkligt år då alla tillverkare av utombordsmotorer i Europa lade ner tillverkningen förutom SELVA och British Sea Gull, König fortsatte dock några år till men bara med rena tävlingsmotorer. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser