Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
Alfaman

Startproblem Volvo Penta 231 med 290 Dp

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Semestern började bra.

Testkört båten 4 gånger, alltid startat på en gång.

Men idag......😡 

Startar bara till och dör när man släpper nyckeln.

Trodde det var för lite gas, så gav lite mer 

startade till och varvade upp lite för att sedan dö igen.

Trodde först bränsle fel.

Men konstaterade efter ett tag att vid gas så sprutar det bränsle från acc munstycket.

Efter återupprepade startförsök och fel letande så slutade startmotorn att gå.

Inte ens klickande hörs.

Har 12,6 V i batterierna.

Felsökte vid tändningslåset och får ström från tändningen när nyckeln vrids förbi fjäder läget.

Har ström fram till ett relä vid gas vajern.

Har inte kommit längre.

Men är det någon som dels kan ge mig tips på vad och hur jag fortsätter att fel söka.

Vill även veta vad relät och säkrings knappen har för betydelse, misstänker dödar tändningen vid växling, kan det möjligtvis spöka för mig, hur kollar man det i så fall.

Bifogar bild

IMG_20250710_163658.jpg

Redigerad av Alfaman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som glapp i tändningslåset.

Testa att lägga en 12 v + direkt på tändspolen. Och be nån annan att starta motorn. Går den då, ryck kabeln och byt tändningslås.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar Janne! 🖕

Ska testa i kväll så får vi se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janne_G:

Det låter som glapp i tändningslåset.

Testa att lägga en 12 v + direkt på tändspolen. Och be nån annan att starta motorn. Går den då, ryck kabeln och byt tändningslås.

Volvo Pentas tändningslås är ju en akilleshäl.

Du skriver att du har 12,6 volt i batterierna, men hur mycket spänning har du när du försöker manövrera startmotorn?

Att inte ens startmotorns solenoid klickar kan ju tyda på trasigt tändningslås, men även på låg batterispänning, (även trasig solenoid eller dålig kontakt i dess grova och klena anslutningar) sannolikt har du ju belastat och dragit ur startbatteriet en del under en massa startförsök. Batteriet skall ju inte bara försörja startmotorn, som drar massvis med ström, det måste bli en hel del över till tändsystemet också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startmotorn fixad, var dålig kabel till sollinoiden 👍

Provade att lägga direkt + på 15 på tändspolen.

Startade direkt och dog när jag tog av kabeln.

Mätte på tändspolen och verkar ha ström när nyckeln är av men inte ström när tändningen är på.

Verkar som jag hittat var jag skall feldöka vidare i morgon.

Tack så länge 👍👍

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du tryckt in röda knappen på automatsäkringen?

Den är huvudsäkring för startmotorns manöverkrets.

Sen sitter det en stor säkring (inte automatsäkring) nere på startmotorns inkommande plus men hade den varit sönder hade du inte haft ström alls till tändningslås o.s.v.

Kan även sitta ett förkopplingsmotstånd på tändspolen och om det finns så sitter det på tändspolen eller bredvid tändspolen och ha med det att göra att den bara tänder till och dör när du släpper nyckeln från startläge. För det var väl det du menade eller?

 

Mvh

Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På bensinmotorer är tändspolar, kondensatorer och brytarspetsar förbrukningsmaterial.

Särskilt illa far tändspolar och kondensatorer i varma motorrum, då förkortas livslängden avsevärt. Om man har brytarlös elektronisk tändning behöver man ju inte oroa sig för brytarspetsarna och kondingen, men det andra… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att kablarna på förkopplingsmotståndet sitter fast och att stiften inte oxiderade. Gör rent och sätt fast. Om motorn fortfarande stannar när du släpper nyckeln, så är nog motståndet defekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har jag felsökt och konstaterat att det är förkopplingsmotståndet!

Byglade kablarna till motståndet och då startade den direkt, men påkopplade så startade den inte.

Beställde ett nytt från Marinshoppen i måndags.

Det kom idag onsdag så kanon snabbt.

Monterade det och vred på nyckel......

Den startade så felet avhjälpt.

Så stort tack alla som get mig tips och hjälp 👋🖕

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...