Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
IngemarE

Trimplanscylinder InstaTrim XP2 "hackar"

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har dessa på min båt, men har ända sedan den var ny haft en känsla av att ena trimplanet inte riktigt "hänger med" och reagerar lika snabbt som det andra. Har MenteMarins automatik på dem, vilken i huvudsak fungerat bra.

Men idag så kändes båten mer än lovligt "vimsig" i autoläge innan den fann rätt gångläge. Vid manuell körning av trimplanen parallellt (fören upp eller ner, dvs samma "kommando" till båda sidor) märker jag att båten hinner börja luta betänkligt under justering. Detta trots att båda sidor då skall gå samtidigt och lika mycket.

Vid justering av respektive sida manuellt så händer saker på båda sidor, så visst fungerar båda. Fast symptomen tyder väl på att de inte rör sig lika snabbt eller på samma sätt.

Innan båten sjösattes testade jag trimplanen. Det vänstra hade då en tendens att "hacka" sig upp stegvis när man justerar det uppåt, medan det högra rörde sig mjukt och fint åt båda hållen. Kände samma sak med båtshaken nu idag vid test vid brygga - babords "hackar" när det rör sig (främst uppåt) medan styrbords rörelse är jämn och fin. Tror att detta kan förklara den "vimsighet" och inkonsekvens jag ibland känner när justering sköts av automatiken.

Hackandet tror jag har funnits från början, dvs sedan båten lämnade varvet. Någon som har erfarenhet av detta, t ex att det kan bero på skev montering ?  Det är precis som att trimplanscylindern satt i spänn och inte är linjerad ordentligt.

Oavsett får jag väl vänta till i höst när båten tas upp och då lossa trimplanet från cylindern och testa med ena änden lös. Men om någon har råkat ut för samma sak och vet vad det beror på så slipper jag ju fundera ända fram till i höst.... 😉

bild.png.cec1a24f125fbdf4f428028139c5b5bd.png

EDIT: InstaTrim XP2 är hydrauliska och båten ligger i Vättern (dvs det finns ingen påväxt som skulle kunna ge någon påverkan)

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag kan tänka mig utöver fel på cylindern eller felaktig montering är att det är luft i systemet.

Men du har ju använt båten under en tid och sannolikt har trimplanscylindrarna fått jobba en del och då borde nu luften ha evakuerats… Men det allmän rådet att avlufta trimplanscylindrar är ju att köra dem upp och ned flera gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, kvarvarande luft lär det inte vara. Bara idag har de körts upp och ner ett tiotal gånger...

Får nog leva med det i sommar och lossa cylindern efter upptagningen i höst för att då se om den sitter "i spänn".

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, kvarvarande luft lär det inte vara. Bara idag har de körts upp och ner ett tiotal gånger...

Får nog leva med det i sommar och lossa cylindern efter upptagningen i höst för att då se om den sitter "i spänn".

Och pumpen har du kollat?

Du kan ju alltid skifta bb och sb-slangarna på pumpen och se om felet flyttar sig till andra sidan, men kör då utan automatik😀.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pumpen funkar, alla ventiler växlar och trimplanet rör sig ju också hela vägen med bra kraft. Det är snarare hur den rör sig som är skumt.

Cylindern verkar som sagt kärva mekaniskt som om den hade stor inre friktion p.g.a. att något sitter snett. Men pumpkraften är nog att övervinna detta, och då "hoppar" den en bit till - med en liten smäll eller knak (hörs inte med båten i sjön, men känns tydligt om man sätter båtshaken emot). Främst verkar det vara när den skall upp.

Det är rätt mycket bök och slabb att flytta slangarna, så det får i så fall vänta. Dessutom tror jag felet sitter ute i cylindern eller dess montering.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...