Gå till innehåll
torsdag 24 juli 2025
Karljohansson

blanda sjödisel och vanlig disel i en Lombardini motor 2010

Rekommendera Poster

blanda sjödisel och vanlig disel i en Lombardini motor 2010, hur ska man tänka kring detta? hur känsligt är det? trodde tidigare ägare hade kört bensinmackdisel så fortsatte med det, men visade sig att jag misstolkat honom, har kört cirka 10 L bensinmackdisel sen jag gjorde "felet", hur bör jag resonera här? vad är riskerna? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror inte att det händer något speciellt...

Sjödiesel, blankdiesel eller B0, kärt barn har många namn.

Det du tankat på macken på landbacken är ju egentligen B0 fast den är utspädd med RME, FAME och ibland även HVO.

Vissa bolag på landbacken har högre mängd tillsatser och två bolag sticker ut och kan ha upp till 40% "förnybart" i den diesel som de säljer vid pump på macken, ingen nämnd ingen glömd...

Tyvärr har jag märkt på senare år att TDS (produktdatablad) har i stort sett försvunnit från många oljebolags hemsidor eller innehåller de så lite information så det är nästan meningslöst att läsa.

SDS (säkerhetsdatablad) finns däremot på alla produkter men innehåller inte alls samma information som de gjorde för 4–5 år sedan. Numer måste det vara fullt lagligt att ljuga om innehåll

Hittade en artikel som kanske kan vara intressant men jag orkade inte och sitta och neka 150 000 cookies och lika många tredjeparts spionprogram manuellt, så det fick vara men det är kanske någon som inte bryr sig om cookies och andra spionprogramvaror som vill läsa.

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://carup.se/all-diesel-i-sverige-andras-blankdieseln-blandas-ut/&ved=2ahUKEwjR47rEn7KOAxXlLRAIHf8POcAQFnoECBMQAQ&usg=AOvVaw2NGxBhTQw31Gvuy-b4rpFa

I rubriken stod det att även B0 (blankdiesel) nu mer är utspädd med HVO.

På ett bolag som jag har kollat upp för några år sedan stod följande i deras SDS:

Petroleum kerosin fraktion, bearbetad med förnyelsebara kolväten:  0–<100%

MK 1 Dieselbränsle                                                                                   :  0–<100%

Bränslen, diesel                                                                                         :  0–<100%

Förnyelsebara kolväten (fraktion som diesel)                                      :  0–<80%

Fettsyror, C16-18 och C18- omättade, Me-estrar                                 :  0–<7%

För några år sedan såg det helt annorlunda ut, vet att jag sparade SDS från den gången men hittar den inte just nu men har för mig att siffrorna var exakta och förnyelsebara kolväten va 40% på sommaren och under 20% på vintern.

Vi tankar inte mer på denna mackkedja, då de även har spätt ut E10 (95 oktan) med upp till 30–35% "förnybart" som egentligen är Bionafta och lika vattenlösligt som etanol men syns som en gråaktig sörja när det blandats med vatten.

Fråga på sjömacken där du brukar köpa diesel om de har ett TDS och SDS (det ska de ha) och be att få en kopia av varje. Kolla sedan innehållet och egentligen skall "sjödiesel" vara B0, alltså 0% förnybara tillsatser.

Sen kan du gå in på det bolags hemsida (om det är obemannat) där du tankat vanlig mackdiesel och hämta men TDS och SDS för att jämföra.

Körde själv dieselbil mellan 2007 och 2017 då det började bli lite väl dyrt att köra bil med dieselmotor, bränsleförbrukningen hade ökat med ca 10–15% och dieselpriset började skjuta i höjden sen var ju bonus/malus på ingång och då var det ju meningslöst och köpa fler bilar med dieselmotor.

//Pär

Vill man ha riktig diesel får man åka över till Finland och tanka...

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett betydligt kortare svar på frågan är följande:

”Landsvägsdiesel” innehåller organiska produkter i vilka det tillsammans med litet fukt eller vatten kan ge upphov till en växt av ”dieselbakterier” en seg sörja som växer i tanken och som kan sätta igen bränslefiltret.

”Sjödiesel” som säljs på sjömackarna innehåller inte dessa tillsatser, risken att det då växer dieselbakterier i tanken är betydligt mindre, om än nästan obefintlig.

Motorn bryr sig inte om vilken diesel du tankar, den går bra på båda typerna.

Det du skall undvika på sjömacken är den gröna dieseln, den är inte avsedd för fritidsbåtarna, då den har en lägre skatteklass och du kan bli bötfälld för en slags skattebrott, om du blir ertappad med den i tanken.

Det var det enkla svaret, men det finns en hel del mer att säga om detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...