Gå till innehåll
tisdag 02 september 2025
chrsan

Byta ut båtkylskåp med gammal monteringsram

Rekommendera Poster

Jag har bytt ut min gamla kyl i min Uttern D68 men kommer att behålla monteringsramen i metall som är anpassad till hålet där kylen står.

Med detta så måste jag borra nya små hål i kylen på taket och sidorna för att kunna installera ramen.

I den gamla kylen så är hålen gängade. Jag förmodar att jag även måste gänga hålen i den nya kylen när jag borrat?

Vet inte hur jag gör det! Man måste väl borra med en rejäl borr och maskin som klarar stål? 

Hur sätter jag sedan in gängorna? Kan man göra det med en sexkantsnyckel som i ett topbeslag för kapellbågen? 

Eller hur hör man? 

Alla svar tas tacksamt emot.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev chrsan:

Kan man göra det med en sexkantsnyckel som i ett topbeslag för kapellbågen? 

Tar bort denna fråga då den inte är möjlig. Behöver veta hur man får i gängorna. Samt vilken typ av borr dom ska användas 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte med riktigt, men om du har för avsikt att borra och gänga i det nya kylskåpet kan jag inte annat än avråda från detta. Köp istället en ram anpassad för det nya kylskåpet och följ tillverkarens instruktioner på hur skåpet ska monteras.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan skrev Gripen72:

Jag är inte med riktigt, men om du har för avsikt att borra och gänga i det nya kylskåpet kan jag inte annat än avråda från detta. Köp istället en ram anpassad för det nya kylskåpet och följ tillverkarens instruktioner på hur skåpet ska monteras.

Hej! Jag har ett Isotherm CR42 Classic 42L skåp som jag köpte en monteringsram till (se bild). Tyvärr passade inte ramen in till hålet där skåpet ska stå så det är därför jag använder mig av den gamla ramen. Till den nya ramen så kom det med 4 skruvar som ska fästas i kyl och i gelcoat. Så även om jag skulle använda mig av den nya ramen så måste ju hål göras i skåpet för att få fäste. Så oavsett om jag använder den nya ramen, som dock är för liten eller den gamla s måste ju hål göras i skåpet som jag ser det

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, och det står inget i kylskåpets bruksanvisning hur håltagning för ram ska ske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag förstår dig rätt så är det inte bättre att göra nya hål i den gamla ramen där skruvhålen är i det nya kylskåpet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att gänga upp hål gör man med ett enkelt handverktyg, en gängtapp, om du vill gänga en stång så använder man ett gängsnitt. Det finns speciella gängverktygssatser att köpa men i ditt fall ser jag ingen anledning att göra det. Det finns självgängnde plåtskruv som du kan använda. Om ramen är i aluminium går det bra att använda träskruv, rostfria.

Men borra inga hål i själva kylskåpet, du kan förstöra någonting, isoleringen exempelvis.

Dom båtkylskåp jag har kommit i kontakt med har alla färdiga skruvhål nertill i listen som finns under dörren. Motsvarande hål kan finnas i listen över dörren. Det brukar räcka att skruva i två skruvar mot underlaget i båten för att kylskåpet skall sitta fast. Ramen fäster du med kullerförsänkta eller plana försänkta rostfria träskruvar. Sannolikt behöver du inte borra några hål, det kan räcka med att göra hål med en syl, men då beroende på skruvarna och hålens dimension.

Tänk på att det skall finnas en hel del ”space” kvar på kylskåpets baksida, så att det blir en del luftcirkulation där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Att gänga upp hål gör man med ett enkelt handverktyg, en gängtapp, om du vill gänga en stång så använder man ett gängsnitt. Det finns speciella gängverktygssatser att köpa men i ditt fall ser jag ingen anledning att göra det. Det finns självgängnde plåtskruv som du kan använda. Om ramen är i aluminium går det bra att använda träskruv, rostfria.

Men borra inga hål i själva kylskåpet, du kan förstöra någonting, isoleringen exempelvis.

Dom båtkylskåp jag har kommit i kontakt med har alla färdiga skruvhål nertill i listen som finns under dörren. Motsvarande hål kan finnas i listen över dörren. Det brukar räcka att skruva i två skruvar mot underlaget i båten för att kylskåpet skall sitta fast. Ramen fäster du med kullerförsänkta eller plana försänkta rostfria träskruvar. Sannolikt behöver du inte borra några hål, det kan räcka med att göra hål med en syl, men då beroende på skruvarna och hålens dimension.

Tänk på att det skall finnas en hel del ”space” kvar på kylskåpets baksida, så att det blir en del luftcirkulation där.

Tackar Georg! Det var detta svar jag letade efter 😊 . Så det är självgängande plåtskruv som gör de små hålen. Tyckte det lät brutalt att borra i kylen. Jag sätter mig in i detta och sätter igång helt enkelt. Stort tack igen!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte Isotherms CR-kylskåp redan färdiga hål? Det sitter oftast fyra pluggar på insidan skåpen där man skruvar från insidan och ut. Det sista delen av hålet genom den yttre plåten saknas men den drar man igenom med en plåtskruv. 
Jag har dock dålig erfarenhet av Isothetms lackade ramar att de rostar om de sitter i sittbrunnen. 
Om den gamla ramen inte rostar hade jag nog också valt den. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev anuba:

Har inte Isotherms CR-kylskåp redan färdiga hål? Det sitter oftast fyra pluggar på insidan skåpen där man skruvar från insidan och ut. Det sista delen av hålet genom den yttre plåten saknas men den drar man igenom med en plåtskruv. 
Jag har dock dålig erfarenhet av Isothetms lackade ramar att de rostar om de sitter i sittbrunnen. 
Om den gamla ramen inte rostar hade jag nog också valt den. 

Hej och tack för input. Jo det fanns 4 gängade hål 2 på varje sida inget på ovansidan men där kommer jag dra in några plåtskivor. Dessutom finns det 2 fästen som jag kan dra in trallskuv i lådan kylan står på i utrymmet. Så jag gjorde justeringar i den gamla ramen så den passar samt komplettera med plåtskruv. Nu ska kylen sitta som berget

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...