Gå till innehåll
fredag 22 augusti 2025
Dabje

Urkoppling av kompressor VP KAD 42

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är det någon i gruppen som vet vilken kabel man ska sätta strömbrytare på om man vill koppla ur kompressorn på en Volvo Penta KAD42?

//David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dabje:

Hej,

 

Är det någon i gruppen som vet vilken kabel man ska sätta strömbrytare på om man vill koppla ur kompressorn på en Volvo Penta KAD42?

//David

Hej

Jag tog kabel S1 på varvtalsrelät och la den över ett vanligt relä (får plats i den svarta boxen),  sedan styr jag relät med en knapp på instrumentpanelen

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Janne1:

Hej

Jag tog kabel S1 på varvtalsrelät och la den över ett vanligt relä (får plats i den svarta boxen),  sedan styr jag relät med en knapp på instrumentpanelen

Hej, Okej du blir den minus styrd. tack!
Mvh

David

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-07-03 vid 13:03 skrev Janne1:

Hej

Jag tog kabel S1 på varvtalsrelät och la den över ett vanligt relä (får plats i den svarta boxen),  sedan styr jag relät med en knapp på instrumentpanelen

Jag har en sådan knapp på min KAD42:a, men ibland när jag trycker i den för att jag vill att kompressorn ska arbeta så händer det inte så mycket. Ska man lägga i den vid något specifikt varvtal eller så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressorn kopplas in mellan 1700 - 2600 rpm, det är en varvtalsgivare och en svart liten box som styr det, så om du försöker att koppla in kompressorn vid andra varvtal händer det ingenting, ja beroende då på hur eller var den knappen är inkopplad i systemet.

På bilden, boxen som styr kompressorn, det finns ett vred under den lilla pluppen, där man kan justera, men gör INTE det!

IMG_1247.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-08-18 vid 14:06 skrev don_tomaaso:

Jag har en sådan knapp på min KAD42:a, men ibland när jag trycker i den för att jag vill att kompressorn ska arbeta så händer det inte så mycket. Ska man lägga i den vid något specifikt varvtal eller så?

Är den urkopplad/knappen i "off" så kan man behöva starta om motorn för att kompressorn ska fungera igen. Så vill du köra med den slå till den sen starta motorn för att inga felkoder ska vara aktiva. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Vestergren:

Är den urkopplad/knappen i "off" så kan man behöva starta om motorn för att kompressorn ska fungera igen. Så vill du köra med den slå till den sen starta motorn för att inga felkoder ska vara aktiva. 

Gäller inte mer KAD44 och senare motorer, dom som har styrelektronik?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-08-19 vid 16:13 skrev Georg_Ohm:

Gäller inte mer KAD44 och senare motorer, dom som har styrelektronik?

Ah. Ja det är det har du nog rätt i👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2025-07-03 vid 10:08 skrev Dabje:

Hej,

 

Är det någon i gruppen som vet vilken kabel man ska sätta strömbrytare på om man vill koppla ur kompressorn på en Volvo Penta KAD42?

//David

 

2025-08-18 vid 14:06 skrev don_tomaaso:

Jag har en sådan knapp på min KAD42:a, men ibland när jag trycker i den för att jag vill att kompressorn ska arbeta så händer det inte så mycket. Ska man lägga i den vid något specifikt varvtal eller så?

 

19 timmar sedan skrev Vestergren:

Ah. Ja det är det har du nog rätt i👍

Jag har sett några olika ”fulkopplingar” på en av kablarna till kompressorns magnetkoppling.

En variant är att plusledningen är klippt mellan kopplingen och ”svarta boxen”, och varje kabel skarvad på olika fula sätt till en lååååång klen tvåledad kabel, i en båt jag besökte bar det en klen högtalarkabel, fram till båtens förarplats där det då sitter en ful och avvikande strömbrytare, som inte är av samma design som övriga strömbrytare på panelen. Sannolikt ger denna långa kabel, ja lång x 2 den skall ju tillbaka också, ett fint spänningsfall, jag vet inte hur mycket ström magnetkopplingen drar i dragögonblicket, men gissningsvis omkring 5A, sedan drar den mindre när den väl har dragit. 
 

Den andra varianten är mindre ful, då har man kopplat in sig i ”svarta boxen” uppe på motorn, här har ett enkelt standardrelä tryckts in, och det styr då spänningen till magnetkopplingen, vidare har då en pluskabel kopplats på reläts manöverspole fram till en strömbrytare på panelen, och en likadan på flybridge, ofta då likadana strömbrytare som redan finns i båten. Riktigt nice blir det då man kompletterar med en etsad och rättstavad skylt på svengelska ”kompressor on/off” och dessutom kompletterat med en kontrollampa…

Eltekniskt smått avancerat då en kille kopplade dessa strömbrytare, på panelen inne i båten och på flybridge som en ”trappomkopplare” allts man kunde stänga av/ sätta på på två ställen oberoende av varandra, såldes en perfekt ”Citroënlösning, en suverän teknisk lösning på ett problem som inte existerar”…

 

Hur har jag då löst detta i min båt…?

Inte alls! Motorns konstruktör har ansett att min KAD43 skall ha kompressorhjälp inom vissa varvtal, så så får det bli, jag hör på motorljudet när kompressorn går igång, ja inte motorljudet utan det vinande kompressorljudet, med ett tydligt KLICK när magneten drar. Vid långsam gång inom fartbegränsade farleder gäller det då att hålla sig på ett varvtal innan kompressorn startar, det gör den vanligtvis vid omkring 5,5-6 knop…. Men då brukar ju Kármán protestera genom att anse att slalom är en trevligt sätt att färdas på. Men det är ett annat problem.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Jag har sett några olika ”fulkopplingar” på en av kablarna till kompressorns magnetkoppling.

En variant är att plusledningen är klippt mellan kopplingen och ”svarta boxen”, och varje kabel skarvad på olika fula sätt till en lååååång klen tvåledad kabel, i en båt jag besökte bar det en klen högtalarkabel, fram till båtens förarplats där det då sitter en ful och avvikande strömbrytare, som inte är av samma design som övriga strömbrytare på panelen. Sannolikt ger denna långa kabel, ja lång x 2 den skall ju tillbaka också, ett fint spänningsfall, jag vet inte hur mycket ström magnetkopplingen drar i dragögonblicket, men gissningsvis omkring 5A, sedan drar den mindre när den väl har dragit. 
 

Den andra varianten är mindre ful, då har man kopplat in sig i ”svarta boxen” uppe på motorn, här har ett enkelt standardrelä tryckts in, och det styr då spänningen till magnetkopplingen, vidare har då en pluskabel kopplats på reläts manöverspole fram till en strömbrytare på panelen, och en likadan på flybridge, ofta då likadana strömbrytare som redan finns i båten. Riktigt nice blir det då man kompletterar med en etsad och rättstavad skylt på svengelska ”kompressor on/off” och dessutom kompletterat med en kontrollampa…

Eltekniskt smått avancerat då en kille kopplade dessa strömbrytare, på panelen inne i båten och på flybridge som en ”trappomkopplare” allts man kunde stänga av/ sätta på på två ställen oberoende av varandra, såldes en perfekt ”Citroënlösning, en suverän teknisk lösning på ett problem som inte existerar”…

 

Hur har jag då löst detta i min båt…?

Inte alls! Motorns konstruktör har ansett att min KAD43 skall ha kompressorhjälp inom vissa varvtal, så så får det bli, jag hör på motorljudet när kompressorn går igång, ja inte motorljudet utan det vinande kompressorljudet, med ett tydligt KLICK när magneten drar. Vid långsam gång inom fartbegränsade farleder gäller det då att hålla sig på ett varvtal innan kompressorn startar, det gör den vanligtvis vid omkring 5,5-6 knop…. Men då brukar ju Kármán protestera genom att anse att slalom är en trevligt sätt att färdas på. Men det är ett annat problem.

Kompressorns inkoppling är ju som baken. Att göra det snyggt och elegant är ju olika från person till person. Faktum kvarstår rasar Kompressorn så blir det dyrt mycket dyrt. I vissa fall har delarna från Kompressorn letat sig in i turbon och vidare till insuget då blir det ännu dyrare. Faktum kvarstår även att vp meckarna börjat sätta knappar i D6 orna på grund av att en kompressor är just dyr med följdverkan. Så en hel del kan nog leva med en ful strömbrytare. Sen får Volvo penta mena att kompressorn inte ska vara urkopplingsbar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-07-03 vid 10:08 skrev Dabje:

Hej,

 

Är det någon i gruppen som vet vilken kabel man ska sätta strömbrytare på om man vill koppla ur kompressorn på en Volvo Penta KAD42?

//David

Jag har för länge sedan lagt ut bilder hur du går tillväga. Du behöver inte klippa kablar utan drar bara om dem lite.  Prova sökfunktionen på mg. Bra val koppla ur den, använd den när du behöver den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...