Gå till innehåll
söndag 24 augusti 2025
Hybro

Visad vindriktning SMHI och typ Windex

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ja, Windex t ex  visar ju vart det blåser ifrån.

Så även info från Klackens fyr, norra Vänern.

https://iot.mittnat.nu/dashboard/2e8be910-0fae-11ec-b51a-f370c24ba539?publicId=e47c04f0-106f-11ec-b51a-f370c24ba539

Men när man kollar t ex SMHI, så visar vindpilarna varthän det blåser.

Händer ibland att jag tar fel.... Då blir det att kika i masttoppen, om man är på båten.

Hemma har jag faktiskt satt upp en Windex.

IMG_20250703_084753.jpg

Redigerad av Hybro
.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant tycker jag det blir fel att titta på en bild eller karta och tänka att en pil i bilden visar från vilket håll någonting kommer. Det är svårt att läsa bilden som att det blåser 12 m/s från SV.

Screenshot_20250703-092801_Chrome.jpg.1d77c9acc143c8347e2dab4399080673.jpg

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan skrev Mackey:

Spontant tycker jag det blir fel att titta på en bild eller karta och tänka att en pil i bilden visar från vilket håll någonting kommer. Det är svårt att läsa bilden som att det blåser 12 m/s från SV.

Screenshot_20250703-092801_Chrome.jpg.1d77c9acc143c8347e2dab4399080673.jpg

Håller helt med, jag tolkar bilden från Klackens fyr som att det i bilden ovanför blåser från Nordost. Öppnade länken till Klackens fyr och kunde inte hitta någon i text angiven vindriktning som förklarar att pilen pekar i motvind. Mycket förvirrande tycker jag.

En Windex är en vindflöjel och pekar då naturligt mot vinden pga hur en vinflöjel fungerar och jag gissar de flesta vet hur man tolkar en vinflöjel. Lika så en strut (dom också är en vindflöjel) är rätt självförklarande i hur man ska läsa av vindriktningen. Digitala pilar är däremot knte självklara och därför bgukar de vara mer pedagogiska/intuitiva och peka vart något är på väg. 

Tänk en vägbeskrivning i Google Maps som inför varje korsning etc skulle visa varifrån du kommer.....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
49 minuter sedan skrev Boanjohan:

Tänk en vägbeskrivning i Google Maps som inför varje korsning etc skulle visa varifrån du kommer.....

Eller en pil som pekar bort från

hänvisningsskylt till WC.

Kan ju bli ren katastrof.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...