danne_arrow 0 Postad 28 Juni Hej, Har en dc båt. Mellan fören och däcksluckan skulle jag behöva något halkskydd då jag har 2 hundar som hoppar in och ut. Har funderat på nålfiltsmatta med dubbelhäftande tejp eller Eva teak/foam. Evan blir nog ful direkt? Men hittar inget i vitt. Svart hade jag också kunnat ha. Tips? Båten i fråga, är mån om att det ska se snyggt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 921 Postad 28 Juni Jag minns nu inte varnågonstans, men jag har sett att det finns vit halkskyddstape. Men jag ser nu att Biltema har genomskinlig halkskyddstape: https://www.biltema.se/bygg/tejp/halkskyddstejp/halkskyddstejp-transparent-50-mm-x-5-m-2000058533?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-mid&gad_source=1&gad_campaignid=1603792037&gbraid=0AAAAADowiYiiQGKEXELxYVQh7--B68tpz&gclid=Cj0KCQjwpf7CBhCfARIsANIETVq6ufYh3WQN_RkSqosDncWcqVyHIPVtzwyzAOn6sQl8mSxjdXQkbIMaAkvrEALw_wcB Jag har inte testat den, så jag kan inte ge utlåtande. Annars tycker iallafall inte jag att den svarta halkskyddstapen stör estetiken speciellt mycket. (Förr i tiden målade man däcket och blandade finkornig sand i färgen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 127 Postad 28 Juni Grå eva-teak hade varit snyggt på din båt. Skulle tro att det håller 2 säsonger ute. Men en rulle är på 2,40 så du får nog 4 bitar för 600:- dvs 8 år.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danne_arrow 0 Postad 28 Juni 2 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Jag minns nu inte varnågonstans, men jag har sett att det finns vit halkskyddstape. Men jag ser nu att Biltema har genomskinlig halkskyddstape: https://www.biltema.se/bygg/tejp/halkskyddstejp/halkskyddstejp-transparent-50-mm-x-5-m-2000058533?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-mid&gad_source=1&gad_campaignid=1603792037&gbraid=0AAAAADowiYiiQGKEXELxYVQh7--B68tpz&gclid=Cj0KCQjwpf7CBhCfARIsANIETVq6ufYh3WQN_RkSqosDncWcqVyHIPVtzwyzAOn6sQl8mSxjdXQkbIMaAkvrEALw_wcB Jag har inte testat den, så jag kan inte ge utlåtande. Annars tycker iallafall inte jag att den svarta halkskyddstapen stör estetiken speciellt mycket. (Förr i tiden målade man däcket och blandade finkornig sand i färgen). Är skrovlig yta nu, men då den är hård så halkar hundarna. Tror tejpen inte gör skillnad, behöver något mjukt och halkfritt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danne_arrow 0 Postad 28 Juni 44 minuter sedan skrev Janne_G: Grå eva-teak hade varit snyggt på din båt. Skulle tro att det håller 2 säsonger ute. Men en rulle är på 2,40 så du får nog 4 bitar för 600:- dvs 8 år.... Har funderat på grå med vit not i värsta fall. Får väl lägga samma inne i båten för att matcha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 158 Postad 28 Juni Hej Det finns ju flera olika typer av nålfiltsmattor och andra gångmattor med gummerad baksida som du kan lägga dit löst medan hundarna hoppar ombord, om de gör det genom däcksluckan. Sen är det ju bara att skaka av mattan och lägga den i lämplig förvaringspåse i båten medan ni åker och sedan lägga ut igen när hundarna ska i land. För det är väl mest för hundarnas skull du vill ha halkskydd? Med denna lösning slipper man ha mattor eller EVA-teak med avvikande kulörer fastlimmat på fördäck. Finns ju vit självhäftande nålfilt men frågan är hur länge den håller sig snygg och ren. Finns ju de som gör bilinredning eller mattbutiker som kan skära till efter dina önskemål och kantsy så det blir snyggt eller köp metervara och skär till själv. Håller nog betydligt längre än fastlimmade halkskyddsmattor och EVA-teak. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 623 Postad 28 Juni Du nämnde att du har skrovlig yta där idag. Då tror jag det blir svårt med självjäftande EVA-teak. Den kommer nog snabbt lossna i kanterna då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
danne_arrow 0 Postad 28 Juni 4 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hej Det finns ju flera olika typer av nålfiltsmattor och andra gångmattor med gummerad baksida som du kan lägga dit löst medan hundarna hoppar ombord, om de gör det genom däcksluckan. Sen är det ju bara att skaka av mattan och lägga den i lämplig förvaringspåse i båten medan ni åker och sedan lägga ut igen när hundarna ska i land. För det är väl mest för hundarnas skull du vill ha halkskydd? Med denna lösning slipper man ha mattor eller EVA-teak med avvikande kulörer fastlimmat på fördäck. Finns ju vit självhäftande nålfilt men frågan är hur länge den håller sig snygg och ren. Finns ju de som gör bilinredning eller mattbutiker som kan skära till efter dina önskemål och kantsy så det blir snyggt eller köp metervara och skär till själv. Håller nog betydligt längre än fastlimmade halkskyddsmattor och EVA-teak. Mvh Pär Smart, har inte tänkt på lös matta. Dom hoppar in och ut genom luckan. Ska åka till någon mattaffär och kika och fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 921 Postad 30 Juni 2025-06-28 vid 18:23 skrev danne_arrow: Är skrovlig yta nu, men då den är hård så halkar hundarna. Tror tejpen inte gör skillnad, behöver något mjukt och halkfritt Ok, känner igen det, jag har sådan yta med struktur på gångborden på däcket och på rufftaket, jag vaxar inte dessa ytor. Jag har små silikonstrumpor till hunden…. Men det är inte för halkrisken, utan utifall hon skadar sig på snäckskal eller liknande. Mattor i all ära, men det gäller ju att få den att ligga kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 170 Postad 7 Juli Kolla med Karnag, jag tror de har en vit variant som inte presenteras på deras hemsida. Slå dem en signal, de är mycket kunniga. https://karnag.se/wp-content/uploads/2017/07/Halkskyddsmatta_TBS_16.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser