Georg_Ohm 4 866 Postad torsdag kl 16:14 Jag läste en artikel i en praktisk båttidning angående säker gasolinstallation. Jag insåg då att min installation saknade läckagetestare. Men idag installerade jag en sådan, och bytte även slang. Men hur funkar den? Det fanns ingen som helst bruksanvisning medskickad. Jag fyllde upp den genomskinliga koppen med medskickad glykol, och tänder köket, trycker på den röda knappen, då försvinner vätskan in i systemet… skall det vara så? Nu är det flera meter mellan den ventilerade kistbänken, på akterdäck, där större delen av gasolinstallationen finns och spisen, så jag kan nu inte se om det bubblar när/om jag släpper ut gas vid spisen, men det bubbar inte när jag låter lågan brinna och kollar. Skall det vara så? Eller hur skall det vara? Nästa steg blir att installera en avstängningskran i byssan, bara det att jag måste ta ut kökslådor och kylskåpet för att öht komma åt kopparröret som kommer akterifrån. Kopparröret är förövrigt draget mellan skrovet och innerlinern… känns väl inte så där väldigt genomtänkt, eller så är det det. Det finns iallafall inga elektriska installationer eller bränsleledningar där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 025 Postad torsdag kl 16:32 (redigerade) 18 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Jag läste en artikel i en praktisk båttidning angående säker gasolinstallation. Jag insåg då att min installation saknade läckagetestare. Men idag installerade jag en sådan, och bytte även slang. Men hur funkar den? Det fanns ingen som helst bruksanvisning medskickad. Jag fyllde upp den genomskinliga koppen med medskickad glykol, och tänder köket, trycker på den röda knappen, då försvinner vätskan in i systemet… skall det vara så? Nu är det flera meter mellan den ventilerade kistbänken, på akterdäck, där större delen av gasolinstallationen finns och spisen, så jag kan nu inte se om det bubblar när/om jag släpper ut gas vid spisen, men det bubbar inte när jag låter lågan brinna och kollar. Skall det vara så? Eller hur skall det vara? Nästa steg blir att installera en avstängningskran i byssan, bara det att jag måste ta ut kökslådor och kylskåpet för att öht komma åt kopparröret som kommer akterifrån. Kopparröret är förövrigt draget mellan skrovet och innerlinern… känns väl inte så där väldigt genomtänkt, eller så är det det. Det finns iallafall inga elektriska installationer eller bränsleledningar där. Det är inte avsikten att du ska testa för läckage när du har spisen tänd - då flödar det ju garanterat gasol genom läcktestaren. Testet ska göras med spisen avstängd. Det är ju läckor i ett "vilande system" du vill kolla. Sen ska du vara medveten om att den läcktestaren testar från läcktestaren och till spisen/huvudkranen inne i båten. Delsträckan från gasoltuben till läcktestaren kollas inte. Där finns tätningen mellan flaska och reducerventil, reducerventil och skarvar på anslutningsslangen fram till läcktestaren. De två gasolläckor jag har haft har varit på den delsträckan. En gång var det sönderrostat inne i reducerventilen och en gång var det packningen mellan gasolflaskan och gänganslutningen i flaskan som läckte. Reducerventilen kände jag doften av gasol och penslade såpvatten. Gänganslutningen hittade jag genom att jag på nuvarande båt har en tryckmätare på reducerventilen. Tryckmätaren gör att jag ser hela vägen från gasolflaskan till avstängningskranen inne i båten (trycket sjunker på mätaren om det läcker). Tryckmätaren ger även utslag på om det är mindre läcka. Om jag stänger till gasolflaskan och kommer tillbaka någon dag senare så står trycket kvar - då känner jag mig trygg... Redigerad torsdag kl 16:39 av Lintott 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 866 Postad torsdag kl 17:25 45 minuter sedan skrev Lintott: Det är inte avsikten att du ska testa för läckage när du har spisen tänd - då flödar det ju garanterat gasol genom läcktestaren. Testet ska göras med spisen avstängd. Det är ju läckor i ett "vilande system" du vill kolla. Sen ska du vara medveten om att den läcktestaren testar från läcktestaren och till spisen/huvudkranen inne i båten. Delsträckan från gasoltuben till läcktestaren kollas inte. Där finns tätningen mellan flaska och reducerventil, reducerventil och skarvar på anslutningsslangen fram till läcktestaren. De två gasolläckor jag har haft har varit på den delsträckan. En gång var det sönderrostat inne i reducerventilen och en gång var det packningen mellan gasolflaskan och gänganslutningen i flaskan som läckte. Reducerventilen kände jag doften av gasol och penslade såpvatten. Gänganslutningen hittade jag genom att jag på nuvarande båt har en tryckmätare på reducerventilen. Tryckmätaren gör att jag ser hela vägen från gasolflaskan till avstängningskranen inne i båten (trycket sjunker på mätaren om det läcker). Tryckmätaren ger även utslag på om det är mindre läcka. Om jag stänger till gasolflaskan och kommer tillbaka någon dag senare så står trycket kvar - då känner jag mig trygg... Tack, anade det, men fick inte ihop det. Det bubblar alltså om det läcker mellan testaren och spisen. Men vad har den röda knappen för funktion? Vi stänger alltid av gasen med kranen på reduceringsventilen men det hjälper ju föga om det läcker innan den avstängningen i packningen om själva reduceringsventilen havererar. Jag har ingen manometer på min reduceringsventil, men jag har varit ute för det två gånger att reduceringsventilen havererat, så nu har jag en i reserv i båten. Jag har ju dessvärre bara plats för tvålitersflaskor, 2022, men har tre stycken och dom brukar räcka hela säsongen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 229 Postad torsdag kl 17:37 Vill bara tala om att jag stänger alltid av på själva flaskan å låter det brinna ut i slangen. Samma med gassvetsen i verkstan. Säkrast. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ABC 495 Postad torsdag kl 20:39 (redigerade) Den är inte någon speciellt krånglig uppfinning. Om du tittar noga så ser du ett rör som går ner i glaskoppen. När du trycker ner knappen leds inkommande gas ner via det röret till vätskan. Och när bubblorna kommer upp går gasen vidare. Om man inte trycker ner knappen så går gasen raka vägen från in till ut. Du ser alltså om det strömmar någon gas bara när knappen trycks ner. Sedan om det ska bubbla beror ju på om du använder spisen eller inte... Du ska inte fylla mer vätska än att röret hamnar under ytan, men det är kanske svårt att överfylla? Och den ska sitta på lågtryckssidan, men det är kanske självklart. Och så måste du hålla reda på in och ut förstås så att inkommande gas kommer in från vänster och går ner i vätskan (går i pilens riktning), inte tvärt om för då försvinner nog vätskan ut via röret. Redigerad torsdag kl 20:41 av ABC 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 619 Postad fredag kl 02:22 9 timmar sedan skrev Georg_Ohm: Men hur funkar den? Det fanns ingen som helst bruksanvisning medskickad. Det är ju mycket beklämmande att man säljer en sk. säkerhetsutrustning utan bruksanvisning äve om det inte är jättesvårt att flrstå hur den ska fungera. Det finns infen info på hemsidan heller, https://gaslox.com/produkter/cat-4000 Du borde kontakta tillverkaren och be om en bruksanvisning, info@sundquistmetall.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 619 Postad fredag kl 03:06 Ett ganska enkelt läcktest man kan göra varje vår och när andan faller på. 1) Testa om avstängningsventilen är tät. (Är den inte tät funkar inte test 2.) Tänd spisen och se att allt funkar normalt. Stäng av spisen. Stäng avstängningsventilen på flaskan, inga andra. Tänd spisen (och kom igåg ungefär hur länge lågan brinner). Stäng av spisen. (Nu är det inget tryck på gasen i systemet.) Vänta en timme, gärna längre. Tänd spisen igen, om det inte blir någon låga är avstängningsventilen tät. 2) Testa om systemet är tätt. Tänd spisen och se att allt funkar normalt. Stäng av spisen. Stäng avstängningsventilen på flaskan, inga andra. (Nu är det tryck på gasen i systemet.) Vänta en timme, gärna längre. Tänd spisen igen, om lågan brinner lika länge som i det första testet (pkt 4) läcker inte systemet. Detta tillsammans med ett gasollarm räcker och blir över för mig när det gäller att vara trygg med vår gasolinstallation. För några år sedan konverterade jag vår gasspis från stadsgas (som blivit löjligt dyr, nära 5000:- kr/år) till gasol (som kostar mindre än 800:- kr/år). Då visade det sig att det fanns en liten, liten läcka i spisen som inte märkts med stadsgasen (även om den har luktämne tillsatt). Med gasol märktes läckam direkt genom en påtaglig äcklig lukt vid spisen. Jag gissar att stadsgasen, som är lättare än luft, smet ut genom ventilationen, medan gasolen, som är tyngre än gas, höll sig jvar runt spisen. Läckan hade säkert upptäckts direkt mha. ovanstående läcktest också, men näsan var snabbare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 025 Postad fredag kl 12:01 19 timmar sedan skrev Georg_Ohm: - - - Den här modellen av läcktestare har en brist/nackdel/farlighet. Plastkoppen som inte är så stark sitter väldigt utsatt och kan slås sönder om det förvaras något i närheten av den. Läcktestaren jag hade var tillverkad med ett skyddsrör över plastkoppen o så var det ett hål i skyddsröret så det gick att se om det bubblade. På den tiden när Sjöfartsverket utfärdade "blå skylt" till mindre båtar så råkade deras certifierare ut för att skada läcktestaren i sin egen båt så det strömmade ut gasol och skrev en del om det. Det var nog efter den incidenten som modellen med skyddsrör togs fram. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 236 Postad fredag kl 14:42 Jag har både en sån läckagetestare och en elektromekanisk ventil, alltså fjärrstyrd från pentryt Funkar perfekt 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 866 Postad fredag kl 17:29 2 timmar sedan skrev Hybro: Jag har både en sån läckagetestare och en elektromekanisk ventil, alltså fjärrstyrd från pentryt Funkar perfekt En sådan ventil, kanske även med inkoppling mot gaslarm får bli nästa steg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 619 Postad fredag kl 19:55 (redigerade) 7 timmar sedan skrev Lintott: 2025-06-26 vid 18:14 skrev Georg_Ohm: - - - Den här modellen av läcktestare har en brist/nackdel/farlighet. Håller inte med eftersom det inte går någon gas genom koppen så länge man inte trycker på den röda knappen. Gasen går bara genom glas-/plast-koppen när man trycker, annars går den bara rakt igenom. Så har iaf. jag uppfattat konstruktionen, men det finns ju ingen bruksanvisning så jag kan ha fel. Redigerad fredag kl 19:56 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser