Gå till innehåll
söndag 29 juni 2025
genes161

Vilken olja?

Rekommendera Poster

 Tjenare!

Har en exakt lika dan motor som på bilden.

Den går som en klocka och är väldigt lättstartad.

Jag tankar den med Aspen orange två takt.

Där finns ingen separat oljetank.

 

Saken är den att den börjat läcka olja från någonstans. När jag hängt upp han på ställningen i garaget så är där lite oljesöl på golvet.

Det jag misstänker är att det är oljan som är nere vid propellern som börjat läcka ut.

Ser oxå att där är en skruv man kan skruva ut och fylla på olja.

Nu till min fråga.

 

Vilken sorts olja ska man fylla på med nere vid propellern?

Screenshot_20250625_062643_Google.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara oförbränd tvåtaktsolja. Kolla avgasutsläppet under den horisontella plattan. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om vi börjar med din fråga angående olja i växelhuset:

 

I växelhuset skall det vara SAE 80W/90 EP olja som allmänt kallas för just växelhusolja eller på Engelska Outboard Gear Oil. Finns att köpa hos auktoriserade återförsäljare, båttillbehörsbutiker, online eller vissa bildelsbutiker/bildelsvaruhus. Finns i tub om 200–300 gr eller större 1 L flaska med pump. Googla efter "växelhusolja utombordare" eller gå till din närmsta båtbutik och fråga efter "växelhusolja utombordare".

 

Vill lyfta ett varningens finger, vissa äldre och enklare utombordsmotorer har bronsbussningar i växelhuset i stället för kul-/nål-/ eller rullager, dessa skall ha en olja märkt GL-4 eller lägre.

GL-5 är en nyare variant och är agressiv mot brons/mässing och skall inte användas där dessa metaller förekommer. Är man osäker, följ tillverkarens anvisningar eller använd olja märkt GL-4!

 

 

 

 

1181610160_Skrmavbild2025-06-25kl_07_33_44.png.e245b9dfcf011896ffd156948baabc6f.png

Bild från Tohatsu instruktionsbok.

 

Oljan skall bytas en gång per säsong och inget man fyller på. Görs lämpligen på hösten när man skall ställa undan motorn efter säsongen. Då kan man upptäcka om det finns vatten i oljan och kan orsaka skador på lager och kugghjulen i vinkelväxeln. Har man precis köpt en beg. motor eller tagit fram en som stått undangömd i flera år byter man olja innan man börjar använda den.

 

Byte görs genom att låta motorn hänga vertikalt som den sitter på båten när den används.

Placera en lämplig behållare under växelhuset för att samla upp den gamla oljan.

Längst ner på växelhuset sitter en avtappningsskruv (10), lossa denna med en stor bred skruvmejsel och ta bort denna helt. Se till att skruvmejseln passar perfekt i spåret.

 

Oljan kommer nu att börja droppa sakta ner i behållaren.

 

Lossa därefter nivåpluggen (12) och ta bort denna helt.

 

Nu kommer oljan att börja rinna snabbare.

 

Låt all olja rinna ut.

 

Fyll på ny olja från nedre hålet (10) och fyll på sakta tills det börjar flöda ut lite olja ur övre hålet (12).

 

Nu kommer det lite trixiga.

Man skall nu hålla kvar tuben (ihoppressad) och samtidigt återmontera den övre pluggen (12).

 

När övre pluggen är monterad och lätt åtdragen, kan man ta bort tuben och återmontera den nerdre pluggen som man dra åt ordentligt.

 

Nu tar man bort den övre pluggen igen och släpper in lite luft (behövs bara några sekunder), sedan återmonterar man pluggen och drar åt.

 

Oljebyte i växelhuset klart.

 

OBS! Kolla och byt helst packningarna som sitter på avtappningsplugg och nivåplugg innan man börjar fylla på olja. Dessa får inte vara skadade, då läcker det. Vissa pluggpackningar kan återanvändas men skall helst bytas var gång man byter olja. Finns att köpa hos din närmsta märkesverkstad, båtdelsbutik, online mm.

 

Har du instruktionsbok, läs denna. Har du ingen finns det för nedladdning, sök efter manual och din motors modellbeteckning, annars finns det hos din närmsta ÅF.

 

Bra att du kör på Alkylatbensin (Aspen) men de som är färdigblandade för 2-taktsmotorer är inte lämpliga för vattenkylda utombordsmotorer. Köp hellre oblandad (Aspen blå 4T) och tillsätt tvåtaktsolja som skall vara märkt TC W 3. Skall ofta vara 2% inblandning vilket innebär 1 dl (varken mer eller mindre) tvåtaktsolja till 5 liter bensin. Kolla instruktionsboken vilken inblandningsprocent din motor skall ha.

Färdigblandad alkylatbensin har oftast en syntetisk tvåtaktsolja avsedd för luftkylda och varma, högvarviga motorer som t.ex. motorsågar. Den förbränns inte lika bra om man använder den i en vattenkyld (som arbetar betydligt kallare) och man får oförbränd olja som rinner längs riggen och i avgasutsläppen.

 

Mvh

Pär

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Om vi börjar med din fråga angående olja i växelhuset:

 

I växelhuset skall det vara SAE 80W/90 EP olja som allmänt kallas för just växelhusolja eller på Engelska Outboard Gear Oil. Finns att köpa hos auktoriserade återförsäljare, båttillbehörsbutiker, online eller vissa bildelsbutiker/bildelsvaruhus. Finns i tub om 200–300 gr eller större 1 L flaska med pump. Googla efter "växelhusolja utombordare" eller gå till din närmsta båtbutik och fråga efter "växelhusolja utombordare".

 

Vill lyfta ett varningens finger, vissa äldre och enklare utombordsmotorer har bronsbussningar i växelhuset i stället för kul-/nål-/ eller rullager, dessa skall ha en olja märkt GL-4 eller lägre.

GL-5 är en nyare variant och är agressiv mot brons/mässing och skall inte användas där dessa metaller förekommer. Är man osäker, följ tillverkarens anvisningar eller använd olja märkt GL-4!

 

 

 

 

1181610160_Skrmavbild2025-06-25kl_07_33_44.png.e245b9dfcf011896ffd156948baabc6f.png

Bild från Tohatsu instruktionsbok.

 

Oljan skall bytas en gång per säsong och inget man fyller på. Görs lämpligen på hösten när man skall ställa undan motorn efter säsongen. Då kan man upptäcka om det finns vatten i oljan och kan orsaka skador på lager och kugghjulen i vinkelväxeln. Har man precis köpt en beg. motor eller tagit fram en som stått undangömd i flera år byter man olja innan man börjar använda den.

 

Byte görs genom att låta motorn hänga vertikalt som den sitter på båten när den används.

Placera en lämplig behållare under växelhuset för att samla upp den gamla oljan.

Längst ner på växelhuset sitter en avtappningsskruv (10), lossa denna med en stor bred skruvmejsel och ta bort denna helt. Se till att skruvmejseln passar perfekt i spåret.

 

Oljan kommer nu att börja droppa sakta ner i behållaren.

 

Lossa därefter nivåpluggen (12) och ta bort denna helt.

 

Nu kommer oljan att börja rinna snabbare.

 

Låt all olja rinna ut.

 

Fyll på ny olja från nedre hålet (10) och fyll på sakta tills det börjar flöda ut lite olja ur övre hålet (12).

 

Nu kommer det lite trixiga.

Man skall nu hålla kvar tuben (ihoppressad) och samtidigt återmontera den övre pluggen (12).

 

När övre pluggen är monterad och lätt åtdragen, kan man ta bort tuben och återmontera den nerdre pluggen som man dra åt ordentligt.

 

Nu tar man bort den övre pluggen igen och släpper in lite luft (behövs bara några sekunder), sedan återmonterar man pluggen och drar åt.

 

Oljebyte i växelhuset klart.

 

OBS! Kolla och byt helst packningarna som sitter på avtappningsplugg och nivåplugg innan man börjar fylla på olja. Dessa får inte vara skadade, då läcker det. Vissa pluggpackningar kan återanvändas men skall helst bytas var gång man byter olja. Finns att köpa hos din närmsta märkesverkstad, båtdelsbutik, online mm.

 

Har du instruktionsbok, läs denna. Har du ingen finns det för nedladdning, sök efter manual och din motors modellbeteckning, annars finns det hos din närmsta ÅF.

 

Bra att du kör på Alkylatbensin (Aspen) men de som är färdigblandade för 2-taktsmotorer är inte lämpliga för vattenkylda utombordsmotorer. Köp hellre oblandad (Aspen blå 4T) och tillsätt tvåtaktsolja som skall vara märkt TC W 3. Skall ofta vara 2% inblandning vilket innebär 1 dl (varken mer eller mindre) tvåtaktsolja till 5 liter bensin. Kolla instruktionsboken vilken inblandningsprocent din motor skall ha.

Färdigblandad alkylatbensin har oftast en syntetisk tvåtaktsolja avsedd för luftkylda och varma, högvarviga motorer som t.ex. motorsågar. Den förbränns inte lika bra om man använder den i en vattenkyld (som arbetar betydligt kallare) och man får oförbränd olja som rinner längs riggen och i avgasutsläppen.

 

Mvh

Pär

 

Tusen tack för utförligt svar 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...