Batsmans 1 Postad tisdag kl 11:22 Hej! jag undrar ifall någon känner till någon ö i Göteborgs norra skärgård där det går att tälta? Har varit runt lite där men alla öar jag varit på är för klippiga för tältning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 619 Postad tisdag kl 18:24 Ett par frågor för att förtydliga. Hur långt norr om Götegirg tänker du dig ungefär? Är det släta någorlunda horisontella berghällar du söker eller är det mjuk mark du önskar? Mjuk mark blir nog svårt annat än på de större öarna som jag sett den bohuslänska skärgården, men släta klippor bör det finnas. Dessvärre har jag inga tips, men det kommer nog några snart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 403 Postad tisdag kl 19:00 (redigerade) Mitt tips är att kolla karttjänsternas flygfotoläge och titta på alla öar i området. Det är rätt enkelt att se om det är berg, myr/mosse, gräsmark eller ljung. Brukar vara nåt av de fyra. Här är en bild som exempel. Jag är inte hundra procent säker, men min gissning är att A är myr/mosse (alltså klart olämpligt för tältning om man inte vill ha vattensäng), B är relativt släta gräsytor, kanske med sand eller grus inblandat, och C är förmodligen ytor där det mest växer ljung. Just detta är från ön Lyngnholmen, strax norr om Björkö. Det finns väl viss risk för att det är lösa djur som betar på vissa öar. Främst får. Men det går ju att se på plats. Redigerad tisdag kl 19:02 av raol 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Batsmans 1 Postad onsdag kl 15:21 Tack för bra tips. Just lyngholmen är en väldigt fin ö dock inte möjligt att tälta där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 866 Postad torsdag kl 16:36 I princip finns det ingen skärgård som heter så. Men överallt så kallas Öckerö kommun och dess öar för ”Göteborgs norra skärgård”. Öckerö själva viker ned sig och marknadsför ju sig som ”Göteborgs norra skärgård”. I den kommunen råder det ett generellt campingförbud. Så vitt jag vet finns det heller inga campingplatser, däremot ställplatser för husbilar på flera öar. Men jag har sett att det tältas på olika obebodda öar, en av dessa är Rammen som ligger strax öster om Rörö. För många år sedan var det några campande ungdomar som förolyckades där under ett åskväder… men blixten slår ju sällan ned på samma ställe… Men vi kan ju fråga @Makro som har bra lokalkännedom i Öckerö kommun och närliggande farvatten och öar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 403 Postad torsdag kl 18:34 Nordvästra, kanske man skulle säga. Men personligen räknar jag ungefär det inringade området här som "norra skärgården" för Gbg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 866 Postad torsdag kl 19:40 Norr om Sälöfjorden är det Kungälvs kommun, jag vet inte hur dom ställer sig till camping, men det går det ju att googla på. Klåverön är ju fin, möjligen kanske man kan få tillåtelse av markägare att campa där. Allemansrätten bör ju gälla, men kolla det, det finns ju rätt gått om naturreservat, tomtmark, betesmark och andra slags undantag. Klåveröns norra och östra delar är ju gammalt jordbrukslandskap, gräsmark och rätt platt. Men där finns en del boskap. Övriga delar är ju som Bohuslän är mest, bergigt med smala klåvor där man kanske kan slå ner tältpinnarna till något litet fjälltält. Jag har sett att det tältats där, men om det är lovligt eller ej vet jag ju inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 231 Postad fredag kl 15:54 Så sant @Georg_Ohm Göteborgs norra skärgård är en pappersprodukt för marknadsföring. Vi är Bohusläns södra skärgård och Göteborg har bara en skärgård 😉 Men skitsamma, ”Hvinge hör Danmark till” står det ju till och med bokstavligen huggit i sten ute på Vinga och det är ju heller inte sant. Men för att prata tältande så finns det inte många ställen här, bäst är nog Lindholmen väst om Öckerö sen finns en vik på Björkös nordostsida som vätter åt söder där det är möjligt att tälta. Utanför Hönö/ Fotö finns några gräsfläckar på Stora Äxholmen alldeles ovanför viken på västsidan där man också kan lägga till fint med båtar. Är man inte så kräsen funkar ödekyrkogården på Klättens nordostsida också där är det dock sämre att lägga till med båt i närheten. Jag har testat alla platserna men har paddlat kajak vid samtliga tillfällen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 866 Postad fredag kl 16:09 4 minuter sedan skrev Makro: Så sant @Georg_Ohm Göteborgs norra skärgård är en pappersprodukt för marknadsföring. Vi är Bohusläns södra skärgård och Göteborg har bara en skärgård 😉 Men skitsamma, ”Hvinge hör Danmark till” står det ju till och med bokstavligen huggit i sten ute på Vinga och det är ju heller inte sant. Men för att prata tältande så finns det inte många ställen här, bäst är nog Lindholmen väst om Öckerö sen finns en vik på Björkös nordostsida som vätter åt söder där det är möjligt att tälta. Utanför Hönö/ Fotö finns några gräsfläckar på Stora Äxholmen alldeles ovanför viken på västsidan där man också kan lägga till fint med båtar. Är man inte så kräsen funkar ödekyrkogården på Klättens nordostsida också där är det dock sämre att lägga till med båt i närheten. Jag har testat alla platserna men har paddlat kajak vid samtliga tillfällen. Det känns ju liksom inte så roligt att tälta på en ödekyrkogård, men man får ju många under sig. Sedan är det etiken och om det öht är tillåtet att resa tält på en begravningsplats. Äxhomen och Tanneskären är nu iofs tänkbara platser, om man hittar en gräsyta i lä. Danska liljan ligger mitt i ingenstans, fordom gränsö mellan Sverige, Norge och Danmark, det var minst 60 år sedan jag var iland där, men minnet säger att där fanns mycket gräs och en massa huligana trutfåglar. Längre västerut, i ”Göteborgs västraste skärgård” sisådär 35M finns det öar och fastland att campa på, men det är mycket sand, och svårt att förstå ursprungsbefolkningen, och allemansrätt existerar inte där. Sedan räknar dom inte med tiotal som vi gör utan med tjog. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 403 Postad fredag kl 16:48 38 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Längre västerut, i ”Göteborgs västraste skärgård” "Skärgård" var generöst! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 231 Postad fredag kl 16:53 (redigerade) Nja om man inte känner till kyrkogården så ser man den inte, en gräsplätt med några vanliga stenar och inte blev jag väckt av några osaliga andar heller. Redigerad fredag kl 16:53 av Makro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 619 Postad fredag kl 19:50 3 timmar sedan skrev Makro: Utanför Hönö/ Fotö finns några gräsfläckar Det går ju utmärkt att tälta på släta stenhällar också, iaf. har vi gjort så när vi paddlat havskajak i Stockholms yttre skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 403 Postad fredag kl 19:57 5 minuter sedan skrev Mackey: Det går ju utmärkt att tälta på släta stenhällar också, iaf. har vi gjort så när vi paddlat havskajak i Stockholms yttre skärgård. Men då får man ha nåt annat än vanliga tältpinnar. Inte säkert att man har det, eller ens vet vad man ska använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 025 Postad fredag kl 22:28 2 timmar sedan skrev raol: Men då får man ha nåt annat än vanliga tältpinnar. Inte säkert att man har det, eller ens vet vad man ska använda. Idag ser de flesta friluftstält ut så här När bågarna trätts i så står tältet för sig själv. Om det är väldigt blåsigt så kan man komplettera med tältpinnar eller knyta fast tält/båge i t.ex. träden. Large-45D-left-Transparent.webp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 619 Postad fredag kl 23:49 1 timme sedan skrev Lintott: Om det är väldigt blåsigt så kan man komplettera med tältpinnar eller knyta fast tält/båge i t.ex. träden. Eller lägga in packningen i tältet och ev. lägga in en sten i varje hörn också, och/eller knyta fast tältet i stenar man får bära fram. Vi har även tältat på klippor med ett gammalt ryggåstält, men ett kopoltält underlättar ju väldigt mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 866 Postad lördag kl 06:54 8 timmar sedan skrev Lintott: Idag ser de flesta friluftstält ut så här När bågarna trätts i så står tältet för sig själv. Om det är väldigt blåsigt så kan man komplettera med tältpinnar eller knyta fast tält/båge i t.ex. träden. Large-45D-left-Transparent.webp 222 kB · 0 downloads Träden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 231 Postad 18 timmar sedan 2025-06-27 vid 21:50 skrev Mackey: Det går ju utmärkt att tälta på släta stenhällar också, iaf. har vi gjort så när vi paddlat havskajak i Stockholms yttre skärgård. Ja där har jag ett fint förslag som dock på grund av dess utsatta men vackra läge endast lämpar sig vid svaga vindar, Vinga fjärskär. Man kan paddla in i en ränna och landstiga i skydd mot vågor med kajak men med båt finns inget skydd så vackert väder är att rekommendera. Men väl på plats finns slät berghäll och panoramautsikt mot väster och det enda som ”stör” horisonten är Vinga fyr. Men att sitta där en kväll med bleke och se solen gå ner och Vinga fyr blinka är otroligt fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser