Davidsegla 0 Postad 24 Juni Skepp o hoj, Jag håller på och hör mig för med diverse försäkringsbolag för att få min Albin Stratus försäkrad för karribien tur och retur, men det har visat sig vara svårare än väntat. Har haft följande frågeställing: Vilka geografiska områden försäkringen kan gälla inom? Vilka villkor som gäller för längre seglingar utanför Europa? Om ansvarsförsäkring är möjligt även om helförsäkring inte erbjuds? Alla jag hitills pratat med har nekat mig för att båten har för litet värde, för gammal eller för att dom inte erbjuder försäkringar för atlanten korsning. Har frågat följande bolag: Atlantica Svenska Sjö Pantaenius Länsförsäkringar Topsail Velos Hur gör ni med långfärdsseglingförsäkringar? Är det så att äldre billigare båtar inte går att segla med längre distanser pga ingen tredjepartsförsäkring för att komma in i hamnar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 847 Postad 24 Juni Hej! Jag föreslår att du tar kontakt med Oceanseglingsklubben (https://www.oceanseglingsklubben.se/) och/eller Jordenruntseglarklubben (https://jrsk.org/). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gantika 15 Postad 24 Juni Försök med de här https://www.sealogy.com/ vi har vår båt försäkrad där för värdet 150k De har någon kille som representerar dem i Göteborg också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 847 Postad 24 Juni Konstigt att TopSail Insurance inte ville ge dig en försäkring. Kolla med Alandia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Davidsegla 0 Postad 30 Juni Har nu skickat förfrågan till sealogy, inväntar besked. alandia ville inte försäkra. Skall höra med jordenrunt och oceanseglingsklubben Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SunWind266 6 Postad 18 September Hallå. Svenska sjö täcker dig ned till Franska gränsen mot Spanien under Juni-Augusti om du även är båtklubbsmedlem. Min Svenska sjö kostade 900kr/år för 1978 båt. I Karibien har jag fått uppfattningen att det inte är lag på ansvarsdelen heller, och om du ändå vill finns det lokala ställen när du är där. Är tydligen billigt, men lär ju inte få någon hjälp om nåt händer. Efter alla sönderslagna båtar i oväder vill bolag helst inte försäkra vad jag läste, många har väl lämnat helt. I Spanien finns det bolag som kan hjälpa dig även som svensk men då behöver båten ligga i spansk hamn(men kan vara svenskflaggad). Jag behövde skicka bevis på att hade SRC samt övriga grundläggande bevis som t.ex förarintyg, båtpraktik eftersom dessa motsvarar nån RYA standard. Min gäller hela medelhavet, upp till Biscaya, passagen över till Kanarieöarna, interna vattenvägar. De lär inte hjälpa med Karibien dock. Genom att slå ihop lite försäkringar så går det:) Men gamla båtar att få försäkrade till sånt där är inte enkelt! Pantaenius erbjöd mig, men med krav på en officiell besiktning. Och då var det bara till medelhavet också, de nämne att var oavsett nej till Karibien. Jag gjorde en egen besiktning istället, genom att istället lyckas ta mig ner hit till medelhavet. Båten dög alldeles utmärkt. I apparna för marinor råkade jag lägga in den försäkring jag hade med datum för förra året, och det var ingen hamn i Frankrike som sa något om det. Plus att papprena var på Spanska. Här nere kanske de bryr sig på pappret om att du har försäkrings-papper, men sen i verkligheten lägger de inte mycket vikt vid det verkar det som. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 444 Postad 24 September (redigerade) Vi har Pantaenius: skrov/tredje part/olycksfall. Försäkringsbelopp över deras minimibelopp. Pantaenius är en försäkringsbroker så de underliggande försäkringsbolagen ställer sina krav tex minsta båtvärde. Vi har seglat ned till Medelhavet och visat upp HULL försäkringen i varje hamn, egentligen är det tredje parts försäkringen (skador på miljö och andras båtar) som marinorna vill se men ingen har upptäckt fel försäkring. Vintervarven har återkommit när försäkringsperioden har upphört. Engelska bolag har generellt tackat nej till EU båtar efter Brexit. Tredje parts & olycksfalls försäkring borde Pantaenius kunna teckna. Redigerad 24 September av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser