Gå till innehåll
tisdag 29 juli 2025

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Efter att ha tillbringar semestern i norra delarna av Västra Götalands skärgård och hela Bohusläns skärgård de senaste fyrtio åren i egen båt och flera år innan dess med föräldrarna, så tänkte vi variera oss litet.

Visserligen har vi navigerat på sötvattenreserven tidigare, då på dess sydvästligaste kant och in i Dalslands kanal, det var väl omkring trettio år sedan.

Men nu tänkte jag att vi kunde gå ”Vänern runt”… insåg inte storleken av detta innanhav. Det är väl ungefär lika långt från Vänersborg till Karlstad som det är mellan Göteborg och Strömstad, och på tvärsen lika långt som mellan Marstrand och Skagen… på ett ungefär. Så det blev till att tänka om, litet…. Dessutom är det omkring 45 M från Göteborg till Vänersborg.
Så det blir väl att  i håller oss i den sydöstra delen. Jag har iallafall från landsvägen rekat Göta älv/Trollhättekanal och kusten mellan Lidköping och Mariestad, på ett ungefär, vid olika tillfällen. Köpt båtsportskort och seglingsbeskrivning, och har en uppsättning reservpropellrar undanstuvade ombord, det måste ju vara grundläggande att ha sådana i reserv, det är ju väldigt många plustecken runt omkring dom redan smala farlederna.

Första veckan i juli bär det av uppströms i älven.

Tips på bra natur- och gästhamnar och var någonstans grunden inte finns mottages tacksamt?

Så ni andra anammade sötvattenspirater kan ju kolla efter ”Pleaure craft Ariel” i Marine Traffic eller annan maritim skvallerapp…

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Vänersborg är det en lagom tur till Naven och inloppet i Ekens skärgård och i den kan du gå, valfritt, till Spiken eller Läckö. Båda är trevliga på sitt sätt och det är gångavstånd mellan om man vill. En prommenad på Lurö, som ligger inte så långt norr ut. Lurö består av flera öar som växt ihop, men vi kallar allt för Lurö och Lurö skärgård. Väl där finns två bra ställe att lägga till vid. Dels Stenstaka som är mer som en gästhamn i naturen med bryggor och en fin restaurant på gångavstån. Detta är på sydsidan ön. På norrsidan finns Bösshamn som är en ren naturhamn där det också finns SXK-bojar. Nästan rakt i öster finns sedan Djurö och där ligger man skyddat, utom för nordan, i Malbergshamn. Naturhamn. Ytterligare en bit öster ut ligger Lindökroken, som är Maristads uthamn. Välordnat med bryggor, sophämtning, dass och grillplatser. Därifrån kan man gå till Mariestad och på vägen besöka Lambar, som är Mariestads båtsällskaps uthamn eller Skeberga som är segelbåtarnas motsvarighet. Det råder ingen rivalitet utan alla flytetyg är välkomna. Sedan är det 3-4M in till Mariestad om inte en tur upp till Sjötorp lockar. Vill du i stället ner mot Lidköping så finns Segelsällskapet Wästgötarnas uthamn Bösshamn på halva vägen eller Djurgårdsudde som ligger lite längre in i samma vik. Lidköping har byggt en fantastiskt fin strandprommenad som går mellan gästhamnen och campingen.   

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Georg.

Ω du kan så segla till Läckö slott å passa på å titta runt för mig. Jag har nämligen en dröm om att segla dit på egen köl men det lär aldrig bli av.

Antar du familjesglar, men behöver du gast en sträcka å landa på Läckö så hänger jag gärna på.

Är annars i/på Öresund men har tillgång till bil.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag och min båts irrfärder på Vänern,

Får väl skriva lite, eftersom jag kuskat runt på Vänern 18 säsonger. Nu inne på 19:de.

-Sikhall. Närbutik i närheten, norrut efter vägen.

- Dalbergså med typ gammeldags affär.

- Köpmannebro

- Inre farled mellan Limskären och Vingens Hamn.

Som sig bör, så håller man sig i mitten av prickade farleden. Går man t ex från röd prick till nästa o s v är det stor risk man går på grund.

Känner en som blev av med det ena drevet där.

Brygga och blå bojar finns i Vingens Hamn.

- Åmål.

- Inre farled som börjar strax syd om Åmål och Fogdens fyr, går till Utsön / Meskär.

- Leden inomskärs mellan Bäröfjärden (börjar vid Bärön och ändar nere i Lurö Skärgård).

- Vedviken.

Äsch.... Inser att det blir för mycket att skriva😉 Såå många fina platser i och kring Vänern.

Rekommender denna guide.

Och installera Hydrographica, om det inte finns sedan tidigare. Visar bl a 2-meters kurvor.

Denna bok rekommenderas starkt om man är på Vänern o far:

IMG_20250623_175226.jpg

- Senaste veckorna har jag hållit till både ost och väst om Karlstad:

Nabben, Västra Långholmen (Säters holmarna syd Nabben), Timmeröarna, Alvön, Långön, Västra Slööa, Åsundaön (i Bärösundet)

Amneholmarna (Hamnholmarna)

Liljedahl.

- Absoluta favoriten är Fällholmarna, Otterbäckens utehamn.

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi tog oss till Dalbergså idag, efter att ha väntat in minst tre tåg som skulle över bron i Vänersborg.

Tänkte gå tvärsöver sjön till Kållandsö skall se om vi kan missa Hindens rev och ta oss in vid Jerlehus, men det är ju en himla massa bôar, grund, grynnor, stenar och annat i vägen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Sannolikt håller vi oss i den södra och sydöstra delarna av Vänern, jag har Hamnguiden 9 ombord och färska båtsportskort. Missade att införskaffa kort för Göta älv/Trollhätte kanal, men här är det ju inte direkt några utmaningar att navigera, svårt att köra fel.😑 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vi tog oss till Dalbergså idag, efter att ha väntat in minst tre tåg som skulle över bron i Vänersborg.

Tänkte gå tvärsöver sjön till Kållandsö skall se om vi kan missa Hindens rev och ta oss in vid Jerlehus, men det är ju en himla massa bôar, grund, grynnor, stenar och annat i vägen.

Det finns några skyddade vikar innanför Jarlehus och inseglingen är rätt problemfri. Det finns rätt många fasta sjömärken (båkar, kummel mm) att orientera sig efter i Vänern.

Bron över Ullersundet är dessvärre rätt låg och tillåter bara mindre motorbåtar att ta genvägen till Kinneviken. Öster om Ullersundets bro finns ett par uthamnar för Lidköpings båtklubbar som ligger välskyddat men för att komma dit så måste du runda Läckö.

Den inre leden från Jarlehus och norrut till Naven försökte jag smyga mig fram i med 1,2 m djupgående en gång. Vattenståndet var nog ca + 0,5 och idag är det väl ca + 0,4 så med dagens vattenstånd motsvarar det djupgående 1,1 meter. Jag misslyckades med försöket att komma norrut och fick ge mig ut på öppna sjön igen.

Jag förutsätter att du även har skaffat Hydrographicas kort över Ekens o Läckö skärgårdar. Det blir betydligt trevligare att köra runt i södra Vänern med det ombord. Det var nyutkommet våren 2023 och jag lyckades till sist få tag på det i en bokhandel i Lidköping.

Ett bra ställe att fylla på förråden är i Lidköping. Drygt en km från gästhamnen i SV riktning ligger ett stort varuhus. Om du har en äldre utgåva av Hamnguiden så kan inseglingen till gästhamnen vara inaktuell. Den flyttades för 2-3 år sedan till nordöstra hörnet av hamnen. Prickarna är flyttade dit och vägen in är okomplicerad efter att ha hittat inseglingsprickarna. Jag var ovetande om ombyggnationen när jag var där 2023 och hade tur som hittade dem lite längre österut än enligt sjökortet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi gick in vid Måkens västra- och norra grund och tog oss norrut i den smala och grunda farleden genom vassruggarna… en kajak hade varit ett bättre alternativ. Väldigt vacker farled, men rekommenderas inte annat än till båtfarare med mindre båtar. Geologin gjorde sig påmind med ett stycke sedimentära bergarter som kom ivägen, men farten var låg så det blev inga skador på varesig båt eller berggrund.

Hydrograficas kort har jag inte.

Hamnguiden 9 utgåva 2 från 2020 finns ombord. Båtsportskort från 2022, reviderat 2021.

Båda visar inseglingen till Lidköpings gästhamn som en svag båge. 

Det blev ingen fisk-soppa, på spiken, men väl Fish’n chips på vänergös. Löjrommen är för dyr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har Hydrografika inlagt / infogad i min Garmin 92 SV.

Mycket praktiskt om ryssen inte stör.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bortskämd med breda och minst 4m djupa farleder är det rätt spännande att navigera här.

Trevliga hamnar, låga hamnavgifter, få båtar, rimliga dieselpriser. Inga maneter, inga havstulpaner. Inga saltavlagringar på vindrutorna.

Å andra sidan jord, barr, kåda och gamla löv på däcket.

Skönt att slippa stressmomenten i bohushamnar och i välbeskrivna naturhamnar, Ibiza-stuket i Grebbestad och Smögen, här är det väldigt lugnt. Visserligen kan det i hamnen åka förbi några unga ölberusade raggare i en sleten Impala med Eddy Meduza på hög volym, men det får ses som en pikant lokal sedvänja med ett visst underhållningsvärde.
Naturhamnar har jag faktiskt inte vågat mig på… ännu… då det är många ++++ i sjökortet, och ekolodets grundlarm kan gå igång redan i farleden, då det är inställt på 2,5m men det kan ju vara långt sjögräs eller något annat som växer på botten.

Men så långt… använder ett gammalt talessätt ”borta bra men hemma bäst”. Men det beror väl på vad man fick i bröstmjölken och marin uppfostran.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lovat familjen en resa till Läcköslott, vi utgår från Sanden / Vänersborg, det ska tydligen vara en nice tur. Annars är som sagt Sikhall också väldigt fint. 

Jag lyckas ju inte få igång min plotter så känns som man kör i blindo. Får sikta på Ekens skärgård tydligen? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev MrTurbo:

Jag har lovat familjen en resa till Läcköslott, vi utgår från Sanden / Vänersborg, det ska tydligen vara en nice tur. Annars är som sagt Sikhall också väldigt fint. 

Jag lyckas ju inte få igång min plotter så känns som man kör i blindo. Får sikta på Ekens skärgård tydligen? 

Det finns ju papperssjökort!

Utan ett sådant skall du inte ge dig ut på Vänern, även om du får igång din plotter.

Vänern är absolut inte den sjön där man skall navigera i blindo. Vänern är välfylld med grund, grynnor, bôar och en massa stenar, en hel del av dessa ligger precis under vattenytan, mitt ute i sjön, och strax utanför kusterna.

Hindens rev sträcker sig en bra bit ut i Vänern, ligger rakt i din färdväg om du går från Vänersborg.

Här är det en veritabel fartygskyrkogård, onödigt att placera fler båtar där.
Men sedan finns det en väldigt smal och grund inre farled på Kållandsös västsida och norrut, undvik den, den är mer lämpad för kanot eller kajak, ja det går att ta sig igenom, jag gjorde det för ett par veckor sedan, men det är trångt, en och annan vassrugge, och en del grund. Men med koll på läget är det ju en trevlig farled.

Det finns en farled i ett vatten som skiljer Kållandsö från fastlandet, den korsas av en icke öppningbar låg vägbro, tveksamt om din båt kommer under. Kan alltså vara en återvändsgränd.

Men gör som jag gjorde, gå från Vänersborg upp till Dalbergså på Dalslandssidan, om du håller långt från kusten och följer farleden är det relativt rent vatten, och med det menas inte vattenkvaliteten utan att det inte finns hinder i form av grund. Dalbergså är en väldigt skyddad och trevlig hamn. På Sikhall har jag inte varit, men det ser ju trevligt ut i guideboken.

Från Dalbergså kan du, om det nu inte blåser för mycket, gå ut mot nordost mot Kållandsö och in i farleden mot Hörviken, Spiken och sedan mot Läckö, men du navigerar inte ostraffat utan sjökort, förlita dig inte heller på plottern, jag har drabbats av att min ena plotter varnat för missvisningar, och det har sett ut som om båten varit uppe i en åker eller 100 meter vid sidan av farleden, för att nästa sekund inte visa någon position alls.

Det kan ju låta som jag vill skrämma bort dig, men det vill jag inte, det är i all välmening jag har skrivit detta. Själv är jag i princip första gången i Vänern på en längre tur, och van vid Bohuslän tycker jag att sjön är direkt svårnavigerad. Jag förstår även av annat inlägg att du köpt en motorbåt med bensinmotor… ja tag då noga reda på var du kan tanka bensin, det går inte att göra det i Dalbergså.

Så införskaffa pappersjökort, jag är inte direkt imponerad över Sjöfartsverkets båtsportskort, men det fungerar för det mesta. Tänk på att det kan finnas olika kort över samma område, i olika skalor, navigera alltid efter den minsta skalan, det mest ”inzoomade” sjökortet.

Hamnguiden 9 den du ha liksom en reservdunk och en del navigationskunskap!

Och se till ett få igång plottern, eller köp en ny med färsk sjökortsmjukvara.

Jag har även upplevt att mobiltäckningen är svajig, men med en VHF-radio kommer man alltid i kontakt med sjöräddningen om olyckan skulle vara framme, och dom hjälper även personer som inte är medlemmar i SSRS, (Svenska Sjöräddningssällskapet) om det gäller sjönöd, gäller det assistans eller annan hjälp får man betala om man inte är medlem.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är jag hemma på land igen efter en tur från Skoghall / Hammarö .

I stora drag till Ekenäs, Åmål, Dalbergså, Hörviken och norrut hem igen.

Gick flera inre farleder, vilket jag tycker är mysigt.  Jag prioriterar skyddade utehamnar i stället för säker natthamn vid nån

brygga.

Aktiverar då plotterns Ankringslarm och

denna ovan i mobilen bredvid huvudet på natten.

IMG_20250726_171252.jpg.79ac509da06198a741c4540320f03a65.jpg

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag/vi är nu nu på väg hemåt, dalslandssidan söderut. Är i Åmål, fortsätter inomskärs, tack för varningen om smala farleden efter Vingens hamn, kan bli Dalbergså igen och/eller Sunnanå innan jag begär broöppning i Vänersborg. Så får jag se om det blir att ”svänga höger” i Kungälv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sunnanå.

Räkna postlådorna mellan Rackehusen!

Brukar vara veteranbilsträff  där en gång i veckan.

Annars rätt strikt sterilt.

.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sikhall är ett fint ställe.

Promenad några hundra meter norrut, så har ni en  liten butik.

Och om jag minns rätt, ytterligare några hundra meter norrut, ett spektakulärt inglasat hus, med återvinning av allt.

Sista jag var där byggdes ett tilł hus på samma koncept där.

Sevärt!

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddat ned Skippo till min mobil som backup.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner mig trygg med plotter och implementerat Hydrographica, Skippo i mobilen och papperssjökort på Vänern...

Och följer mitten på trånga farleder. T ex farleden från Vingens Hamn och söderut, nämnt ovan.

Bl a där är är det trångt om saligheten i Vänern! Men fint. Vedviken är riktigt spännande. Om man går i land på östsidan från själva viken, så kan man gå upp på en stenås och spana ned på skutan.

Väst om Vedviken lär finnas en gammal silvergruva.

Googla Vingens Hamn. Där var tidigare ett bergbrott för nån mineral.

- Ja, vart trivs jag bäst i Vänern?

Från typ Skoghall och västerut till o med Liljedahl.

Samt från Skoghall och östvart mot Kristinehamn.

- Hör av er om ni vill veta mer exakt.

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det finns ju papperssjökort!

Utan ett sådant skall du inte ge dig ut på Vänern, även om du får igång din plotter.

Vänern är absolut inte den sjön där man skall navigera i blindo. Vänern är välfylld med grund, grynnor, bôar och en massa stenar, en hel del av dessa ligger precis under vattenytan, mitt ute i sjön, och strax utanför kusterna.

Hindens rev sträcker sig en bra bit ut i Vänern, ligger rakt i din färdväg om du går från Vänersborg.

Här är det en veritabel fartygskyrkogård, onödigt att placera fler båtar där.
Men sedan finns det en väldigt smal och grund inre farled på Kållandsös västsida och norrut, undvik den, den är mer lämpad för kanot eller kajak, ja det går att ta sig igenom, jag gjorde det för ett par veckor sedan, men det är trångt, en och annan vassrugge, och en del grund. Men med koll på läget är det ju en trevlig farled.

Det finns en farled i ett vatten som skiljer Kållandsö från fastlandet, den korsas av en icke öppningbar låg vägbro, tveksamt om din båt kommer under. Kan alltså vara en återvändsgränd.

Men gör som jag gjorde, gå från Vänersborg upp till Dalbergså på Dalslandssidan, om du håller långt från kusten och följer farleden är det relativt rent vatten, och med det menas inte vattenkvaliteten utan att det inte finns hinder i form av grund. Dalbergså är en väldigt skyddad och trevlig hamn. På Sikhall har jag inte varit, men det ser ju trevligt ut i guideboken.

Från Dalbergså kan du, om det nu inte blåser för mycket, gå ut mot nordost mot Kållandsö och in i farleden mot Hörviken, Spiken och sedan mot Läckö, men du navigerar inte ostraffat utan sjökort, förlita dig inte heller på plottern, jag har drabbats av att min ena plotter varnat för missvisningar, och det har sett ut som om båten varit uppe i en åker eller 100 meter vid sidan av farleden, för att nästa sekund inte visa någon position alls.

Det kan ju låta som jag vill skrämma bort dig, men det vill jag inte, det är i all välmening jag har skrivit detta. Själv är jag i princip första gången i Vänern på en längre tur, och van vid Bohuslän tycker jag att sjön är direkt svårnavigerad. Jag förstår även av annat inlägg att du köpt en motorbåt med bensinmotor… ja tag då noga reda på var du kan tanka bensin, det går inte att göra det i Dalbergså.

Så införskaffa pappersjökort, jag är inte direkt imponerad över Sjöfartsverkets båtsportskort, men det fungerar för det mesta. Tänk på att det kan finnas olika kort över samma område, i olika skalor, navigera alltid efter den minsta skalan, det mest ”inzoomade” sjökortet.

Hamnguiden 9 den du ha liksom en reservdunk och en del navigationskunskap!

Och se till ett få igång plottern, eller köp en ny med färsk sjökortsmjukvara.

Jag har även upplevt att mobiltäckningen är svajig, men med en VHF-radio kommer man alltid i kontakt med sjöräddningen om olyckan skulle vara framme, och dom hjälper även personer som inte är medlemmar i SSRS, (Svenska Sjöräddningssällskapet) om det gäller sjönöd, gäller det assistans eller annan hjälp får man betala om man inte är medlem.

Jo tack, märkte idag att det var gott om grynnor, helst på östra kanten från Vänersborg.  

Vart en sväng upp till Sikhall i vart fall men det blåste på rätt bra. Skönt att det inte är så jäkla varmt i vart fall.  🙂 Pillade igång plotter men den vart inget att lita på, när vi körde i farleden norrut visade den att vi var på land. haha Får skaffa mig pappersversionen och sedan se hur man ska göra med min gamla Garmin. Redan spanat lite på en ny. 

När du går ner Göta älv kommer du passera vår kåk som ligger 100m från älven lite söder Lilla Edet. ;) 

Edit: vi går under tågbron i Vänersborg med ca 30cm till godo. :P 

Redigerad av MrTurbo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan skrev MrTurbo:

Jo tack, märkte idag att det var gott om grynnor, helst på östra kanten från Vänersborg.  

Vart en sväng upp till Sikhall i vart fall men det blåste på rätt bra. Skönt att det inte är så jäkla varmt i vart fall.  🙂 Pillade igång plotter men den vart inget att lita på, när vi körde i farleden norrut visade den att vi var på land. haha Får skaffa mig pappersversionen och sedan se hur man ska göra med min gamla Garmin. Redan spanat lite på en ny. 

När du går ner Göta älv kommer du passera vår kåk som ligger 100m från älven lite söder Lilla Edet. ;) 

Edit: vi går under tågbron i Vänersborg med ca 30cm till godo. :P 

I en annan tråd spekuleras det om varför GPS-signalerna ibland inte är tillförlitliga, i media sägs det att ”någon” stör ut dem i Östersjön, sant eller konspiration?

Så det kan ju hända att din plotter är ok, men att signalen som tas emot av dess antenn är av dålig kvalitet.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså. Letar rätt på ankringsdjup 3 meter inom en radie på typ 40 meter.

Sätter båda larmen.

Droppar ankaret, med lina eller band 20 meter. Backar fast.

Så detta med elektroniska larm....

Visst, fallerande GPS har hänt en gång, då larmade det trots 5 m radieavvikelse, från platsen jag ankrade.

Tror ju knappast en störning innebär att skutan "ligger inom rätt avstånd",  snarare att larmet går p g a att för långt avstånd indikeras, typ 200 meter fel eller nåt 

Men då är jag vaken😏

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Hybro:

Sunnanå.

Räkna postlådorna mellan Rackehusen!

Brukar vara veteranbilsträff  där en gång i veckan.

Annars rätt strikt sterilt.

.

Jag tycker det är ett trevligt ställe och gillar restaurangerna. Fina vandringsleder och jag gillar tom bebyggelsen. Men vi är olika. En del gillar att ligga på svaj i någon vik och prata med hunden.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...