Gå till innehåll
tisdag 01 juli 2025
yodabaggins

Honda-motorer kvalitet?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver byta motor (storleksklassen 150-225 hp) då min befintliga verkar ha gett upp.

Jag har pratat med en väldigt seriös och tillmötesgående verkstadskille på Interboat i Örebro om vilka motorer som är vettiga. Att han är proffsig och seriös behöver ju förstås inte betyda att hans åsikter är "facit" i allt. Det konstaterades i alla fall att de flesta märken är bra nuförtiden. När jag frågade om det är något märkle han anser *inte* är bra så nämnde han Honda, som i hans tycke har dålig historik, är "extremt känsliga", svåra att serva o.s.v.

Tidigare har jag hört att japanskt i princip alltid är bra och att fabrikatet är mer sekundärt, sålänge det kommer från Japan. Så jag har antagit att Honda är lika bra som andra japanare. Dessutom har jag ju såklart hittat vad som ser ut att vara ett par fina Honda på blocket.

Någon som har erfarenhet av detta märke? Jag har en bekant som har en Honda 40-hästare (4-takt) som verkar gå som en klocka. Men i övrigt vet jag ingenting alls utöver vad "folk säger".

/Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Honda är väl varken bättre eller sämre än övriga Japanska fabrikat, vissa av Hondas modeller är inte speciellt genomtänkta och påminner lite om SAAB gällande nödlösningar. Tidiga BF75 och BF90 var väl en Honda Civic motor som de monterat vertikalt istället för horisontellt= smörjproblem.

Rent mekaniskt håller alla fabrikat ungefär samma nivå och mycket hänger på hur ägaren sköter service och underhåll.

Man bör hålla stenkoll på drifttimmar avseende kamremmar och kamkedjor och sträckare till dessa som skall bytas med visst intervall. Japanerna har verkligen anammat tesen "planerat åldrande" med inbyggda fel, kan gå felfritt i ca 10 år sen kommer alla fel på en och samma gång.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Planerat_åldrande

Japanska utombordsmotorer har ett stort problem och det är korrosion, de har aluminiumlegeringar som inte ens kommer i närheten av Mercurys legeringar. Däremot sticker Tohatsu ut lite gällande legeringar då de har samarbete med Mercury Marine och utvecklat modeller gemensamt.

Men sköter man en Japansk utombordare med all service så håller det bättre.

Oavsett vilket fabrikat man än köper så måste all service utföras och köper man begagnat kan det vara svårt att kontrollera att all service är utförd.

Mvh

Pär

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan skrev Mercury_44XS:

Oavsett vilket fabrikat man än köper så måste all service utföras och köper man begagnat kan det vara svårt att kontrollera att all service är utförd.

Man frågar efter kvitton på all service som har gjorts, vilket också ökar motorns värde.

Sen försöker man reda ut om motorn har använts i insjöar, på västkusten eller däremellan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mercury_44XS:

Jag har tagit upp frågan i annan tråd som handlade om hur man tar reda på om en begagnad utombordare som är så pass ny att den kan ha garanti kvar förutsatt att all service är utförd och hos auktoriserad verkstad faktisk har gällande garanti.

Och jag antar att verkstäder som servar utombordare har elektroniska register som är kopplade till respektive tillverkare så att det faktiskt går att ta reda på hur det ligger till med om service är utförd oavsett vilken auktoriserad man kontaktar?

Här är tråden jag tog upp frågan i:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...