Gå till innehåll
tisdag 22 juli 2025
yodabaggins

XL-ligg på båt byggd för L-rigg?

Rekommendera Poster

Hej.

Nu har jag fått olika bud från olika håll, så jag kollar här och ser vad ni har för erfarenheter.

Enligt vissa sidor, och enligt Chat GPT (som jag vet att man inte ska lita på men som jag testade att fråga bara för att) så går det inte att kompensera för en XL-rigg på en L-rigg-båt genom att höja motorn och sätta den i de översta hålen i fästet, eftersom den höjningen inte räcker för att kompensera. Plus att det lär ska kunna bli knas med belastningen på något sätt.

Enligt andra så funkar det alldeles utmärkt att göra så och man kommer inte att märka någon skillnad.

Vad gäller egentligen? 

Jag måste byta motor på min Yamarin 6110 DC. Har en 150 HPDI som jag i princip gett upp på. Funderingen är nu om det går att sätta på en F225 (2006) som jag hittat, men som bara finns med XL-rigg? Eller är detta inte alls är att rekommendera? (Jag vet att max formellt rekommenderad motorstyrka på båten egentligen är 200 hk, men att marginalerna för vad som fungerar i regel är större i verkligheten.)

Vad tänker ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nej jag tror inte det kommer att gå, visst kan du installera en Yamaha F225 med XL rigglängd men den kommer antagligen att sticka för djupt under båtens botten.

Yamaha F225 har en rigglängd på 643 mm när standard måttet för XL är 635 mm (25")

Du kan ju mäta akterspegelhöjden på din båt och se hur motorn kommer att hamna om du moterar den i nedersta hålet på upphängningsbyglarna. Har för mig att Yamaha bara har 4 hål istället för 5 och har dessutom bara 17.5 cc mellan hålen i stället för 19,05  (3/4").

Återkommer med info senare i em med exakta mått så du kan dubbelkolla innan du köper.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man förutsätter att akterspegelhöjden på Yamarin 6110 DC är standard 510 mm (20") så kommer en utombordare med XL-rigg sticka 100–125 mm under båten botten.

Monterar man en XL-rigg så högt det någonsin går (Yamaha) så kommer den ändå att sticka 50-60 mm under båtens botten.

Om växelhuset sitter för långt under båtens botten så blir det mer motstånd, man tappar ganska många knop i fart, bränsleförbrukningen ökar men det som är farligt är att båten blir tungstyrd i högre hastigheter och om det vill sig illa kan båten börja överplana och skära ner med stäven.

I hastigheter över 40 knop ska man definitivt hissa motorn 2"–3" (50–75 mm), beroende på propellerval och man bör ha en rostfri stålpropeller med bra grepp.

Med 200 hk gör Yamarin 6110 DC 47 knop på topp, med 225 hk lär man hamna på +50 knop.

1278667350_Akterspegelhjd.thumb.png.7eb57c88ecfe706056b76808feb3219a.png

1343352328_Skrmavbild2025-05-30kl_19_50_05.png.d5a2d535bff1eb921db0046e47400746.png

Övre bilden visar hur man mäter akterspegelhöjd.

Nedre bilden visar monteringshöjd och motorns växelhus och antiventilationsplatta skall endast monteras under båtens botten på långsamtgående båtar där man behöver maximal dragkraft.

Vanligast är s.k. "nollpunkts montering" (bild 2 fr. vä.) och då ligger antiventilationsplattan jäms med båten botten, lämpligt i fartområden upp till ca 25–30 knop.

Nästa är motorn hissad 1" till 3". 1" hissning mellan 30 och 35 knop, 2" hissning mellan 35 och 45 knop och 3" hissning vid farter över 45 knop.

Sista exemplet är motorn hissad 4" eller mer och är endast lämplig för racing med ytskärande propeller.

Finns en lösning som fungerar alldeles utmärk om man vill montera en XL-rigg på båt med L-rigg:

https://www.marinsystem.se/sv/seastar-jp1000-jackplate-4

Detta är ett exempel på s.k. "Jackplate" där man kan justera motorns höjd steglöst manuellt eller hydrauliskt. Dessutom förskjuter man motorn bakåt 4" till 10" vilket gynnar prestanda och propellern kan arbeta mer i ostört vatten.

Finns flera olika fabrikat, utföranden och prisklasser. Sök efter jackplate.

Mvh

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Oopsi oopsi...

Tolkade rubriken som om det gällde nåt helt annat....

Gissa vad?

Högre eller lägre mast😁

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...