Skillerns 1 Postad 15 Juni Hej! Vi ska försöka ge oss på att få vår båt såld, men har aldrig haft annonser med denna summan förut och funderar lite kring om det ens att lönt för en privatperson att lägga ut liknande annonser eller ifall de flesta köpare går via företag i detta fallet. Båten som ska säljas önskar jag personligen ska bli såld runt 400-450.000kr. Hur går folk tillväga i ett sådant här läge? Inte helt hundra men det kanske även måste skattas på detta med, dock så har jag ett aktivt avbetalningslån för båten så det kanske blir annan hantering då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 036 Postad 15 Juni 7 timmar sedan skrev Skillerns: Hej! Vi ska försöka ge oss på att få vår båt såld, men har aldrig haft annonser med denna summan förut och funderar lite kring om det ens att lönt för en privatperson att lägga ut liknande annonser eller ifall de flesta köpare går via företag i detta fallet. Båten som ska säljas önskar jag personligen ska bli såld runt 400-450.000kr. Hur går folk tillväga i ett sådant här läge? Inte helt hundra men det kanske även måste skattas på detta med, dock så har jag ett aktivt avbetalningslån för båten så det kanske blir annan hantering då. Om du har lån på båten så måste du självklart kontakta låneinstitutet innan du säljer den. Låneobjektet är ju ofta utlånarens säkerhet så om du säljer den utan deras vetskap så kan det i värsta fall betraktas som bedrägeri. Du kan ju börja med att läsa lånevillkoren. Det vanligaste sättet att sälja en båt om man inte vill blanda in mäklare är att sätta in en annons på Blocket. Köparen är antingen kompetent att själv besiktiga båten annars köper denne ofta en besiktningstjänst av något kommersiellt företag. Blocket, SXK o kanske några fler har mallar för hur kontraktet utformas för att trygga båda parter. Om du kollar på Blocket så kommer du att se att det finns många båtar till salu där i motsvarande eller högre prisklass. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 16 Juni 10 hours ago, Lintott said: Om du har lån på båten så måste du självklart kontakta låneinstitutet innan du säljer den. Låneobjektet är ju ofta utlånarens säkerhet så om du säljer den utan deras vetskap så kan det i värsta fall betraktas som bedrägeri. Du kan ju börja med att läsa lånevillkoren. Det vanligaste sättet att sälja en båt om man inte vill blanda in mäklare är att sätta in en annons på Blocket. Köparen är antingen kompetent att själv besiktiga båten annars köper denne ofta en besiktningstjänst av något kommersiellt företag. Blocket, SXK o kanske några fler har mallar för hur kontraktet utformas för att trygga båda parter. Om du kollar på Blocket så kommer du att se att det finns många båtar till salu där i motsvarande eller högre prisklass. Hejsan! Absolut, jag har kontakt med banken kring detta. Tanken är att betala av lånet med försäljningssumma. Var mest det att jag sällan sålt något på Blocket/Marketplace i detta värdet och just båtar kanske majoriteten går via då tex båtmäklare osv. Helst vill jag ju kunna sälja dig som vanligt ”privat” för att inte få kringkostnader men vi får se hur det går 😊 Tack för infon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 558 Postad 16 Juni 30 minuter sedan skrev Skillerns: Hejsan! Absolut, jag har kontakt med banken kring detta. Tanken är att betala av lånet med försäljningssumma. Var mest det att jag sällan sålt något på Blocket/Marketplace i detta värdet och just båtar kanske majoriteten går via då tex båtmäklare osv. Helst vill jag ju kunna sälja dig som vanligt ”privat” för att inte få kringkostnader men vi får se hur det går 😊 Tack för infon! Jag köpte min båt under liknande förhållande som du har. Då gick säljaren och jag till banken och jag löste lånet och säljaren fick mellanskillnaden. Lånet följer båten, så betalar inte du lånet så får din köpare betala två ggr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 16 Juni 31 minutes ago, excel319 said: Jag köpte min båt under liknande förhållande som du har. Då gick säljaren och jag till banken och jag löste lånet och säljaren fick mellanskillnaden. Lånet följer båten, så betalar inte du lånet så får din köpare betala två ggr. Ah smart, tack, ska kolla upp detta närmare 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 741 Postad 16 Juni Var i samma situation som du för ett par år sedan. Båtvärdet var t.o.m. en bra bit högre än det du nämner. Hörde först av mig till en Båtmäklarfirma (stor och känd, baserad på västkusten). Men det var mycket snack och lite verkstad. Värderingen och försäljningspriset som föreslogs kändes dessutom väldigt lågt (från vilken provision även sedan skulle dras) trots att jag ansåg båten vara värd det dubbla. Anade (och fick bekräftat via kontrollfrågor) att mäklaren inte hade mycket hum om båtfabrikatet/modellen, trots att den ofta syntes på västkusten och var väldigt vanliga i Norge. Men ändå framhärdade han och försökte istället få mig att framstå som den okunnige som "inte förstod mig på båtmarknaden" o.s.v. Tackade för mig och annonserade ut den på Blocket istället. Intresset var rätt bra, och på mindre än en vecka var båten såld till en mycket seriös köpare och för mer än det dubbla som den stora båtmäklarfirman hade ansett var rimligt försäljningspris. Vi skrev först ett kontrakt med handpenningsöverföring (5-10% av båtens värde men ändå litet nog att kunna swisha) så båda var juridiskt bundna till affären (be om hjälp här om du är osäker så det säkert blir rätt). Lite senare när vi träffades för övertagande hade vi gjort upp gemensamt med banköverföring enligt kontraktet så betalningen var ok på mitt konto innan båten lämnade hamnen. Min båt var obelånad så jag hade ju mer frihet med hur jag skulle få betalningen, men i ditt fall (där båten väl är lånets säkerhet ?) skall du ju - som redan nämnts - ha med långivaren redan i början på "resan". Har även sålt en dyrare bil på samma sätt, utan några problem. Dvs principen att först teckna kontrakt med handpenning och sedan göra själva övertagandet/slutbetalningen senast vid en i kontraktet avtalad tidpunkt. Vid billigare köp/sälj av bilar/båtar är ju däremot ofta fullbetalning och "ta med sig direkt" som brukar vara aktuellt. Men de summorna täcks ju oftast av (utökad) Swish 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 16 Juni 3 minutes ago, IngemarE said: Var i samma situation som du för ett par år sedan. Båtvärdet var t.o.m. en bra bit högre än det du nämner. Hörde först av mig till en Båtmäklarfirma (stor och känd, baserad på västkusten). Men det var mycket snack och lite verkstad. Värderingen och försäljningspriset som föreslogs kändes dessutom väldigt lågt (från vilken provision även sedan skulle dras) trots att jag ansåg båten vara värd det dubbla. Anade (och fick bekräftat via kontrollfrågor) att mäklaren inte hade mycket hum om båtfabrikatet/modellen, trots att den ofta syntes på västkusten och var väldigt vanliga i Norge. Men ändå framhärdade han och försökte istället få mig att framstå som den okunnige som "inte förstod mig på båtmarknaden" o.s.v. Tackade för mig och annonserade ut den på Blocket istället. Intresset var rätt bra, och på mindre än en vecka var båten såld till en mycket seriös köpare och för mer än det dubbla som den stora båtmäklarfirman hade ansett var rimligt försäljningspris. Vi skrev först ett kontrakt med handpenningsöverföring (5-10% av båtens värde men ändå litet nog att kunna swisha) så båda var juridiskt bundna till affären (be om hjälp här om du är osäker så det säkert blir rätt). Lite senare när vi träffades för övertagande hade vi gjort upp gemensamt med banköverföring enligt kontraktet så betalningen var ok på mitt konto innan båten lämnade hamnen. Min båt var obelånad så jag hade ju mer frihet med hur jag skulle få betalningen, men i ditt fall (där båten väl är lånets säkerhet ?) skall du ju - som redan nämnts - ha med långivaren redan i början på "resan". Har även sålt en dyrare bil på samma sätt, utan några problem. Dvs principen att först teckna kontrakt med handpenning och sedan göra själva övertagandet/slutbetalningen senast vid en i kontraktet avtalad tidpunkt. Vid billigare köp/sälj av bilar/båtar är ju däremot ofta fullbetalning och "ta med sig direkt" som brukar vara aktuellt. Men de summorna täcks ju oftast av (utökad) Swish 😉 Beklagar för den tråkiga upplevelsen men bra att du stod på dig och fick en betydligt mer rättfärdigad summa 😊 Tack för tipsen, ska kolla vidare på detta 😊 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 42 Postad 16 Juni Jag har haft en tidigare båt ute till försäljning ca 1 år, billigast på Blocket men även om jag hade en del intressenter så var det inga som slog till. Jag anlitade då en båtfirma som la ut den för ca 10 procent mer än mitt pris, och den blev såld på 3 veckor. Så vissa vill gärna köpa via firmor, och även det faktum att man står och kollar på båten och sen kan fixa affären direkt med ev lån etc gör nog sitt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skillerns 1 Postad 17 Juni 6 hours ago, Vestergren said: Jag har haft en tidigare båt ute till försäljning ca 1 år, billigast på Blocket men även om jag hade en del intressenter så var det inga som slog till. Jag anlitade då en båtfirma som la ut den för ca 10 procent mer än mitt pris, och den blev såld på 3 veckor. Så vissa vill gärna köpa via firmor, och även det faktum att man står och kollar på båten och sen kan fixa affären direkt med ev lån etc gör nog sitt. Tackar för tipset 😊👍 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser