Thoen 5 Postad 14 Juni Hej! Jag har haft en annan tråd med bränsleproblem igång under våren. Motorn är en Yanmar 2qm 20, returledningen går till finfiltret. Motorn fungerar ganska bra nu men är lite opålitlig. Kan börja gå ojämnt efter en timmes körning. Om man har små mängder luft kvar i systemet kan motorn lufta ut det sista under gång eller måste all luft luftas ut manuellt? Hälsningar Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 029 Postad 14 Juni 1 timme sedan skrev Thoen: Om man har små mängder luft kvar i systemet kan motorn lufta ut det sista under gång eller måste all luft luftas ut manuellt? Grejen är väl att du inte har luft kvar utan du har läckage någonstans så att motorn tar in ny luft och efter en timme är det så mycket att motorn påverkas. Se till att få bränslesystemet tätt på sugsidan, dvs mellan tanken och matarpumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 570 Postad 15 Juni Om returen går till finfiltret blir du aldrig av med luften, den går bara runt runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoen 5 Postad 15 Juni Jag har också funderat över eventuella kvarstående läckor. Men jag har rengjort tank, bytt alla bränsleledningar, montera helt nytt CAV filter och luftat massvis med gånger så jag hittar inget mer sätt att kontrollera om det kommer in luft. Som excel319 skrev att man inte blir av med luften när returen går till finfiltret då borde ju luftning av finfiltret ta bort problemet. Nu har jag ju gjort det några gånger det kan hända att jag har kunnat köra lite längre efter varje luftning, har inte tagit tid. Motorn gick lite ojämnt och stannade på tomgång efter gårdagen båttur, något den normalt inte gör. Tyder på problem igår. Jag ska prova idag att starta och köra utan luftning, får de hur det går. Fungerar det inte så blir det luftning igen. Funderar lite på om jag luftar i rätt ordning? brukar börja med finfiltret och sedan vid högtryckspumpen. Inte vid spridarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 029 Postad 15 Juni 12 minuter sedan skrev Thoen: Funderar lite på om jag luftar i rätt ordning? brukar börja med finfiltret och sedan vid högtryckspumpen. Inte vid spridarna. Varför inte vid spridarna? Det är ju där luften finns om det påverkar gången på motorn. Tror fortfarande att du får in ny luft någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoen 5 Postad 15 Juni Om man luftar vid spridarna, räcker det att lossa returledningarna eller måsta man lossa högtrycksledningarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 208 Postad 15 Juni Hej Prova att göra så här. När det är luftfritt fram till insprutningspumpen, starta motorn och låt den gå några minuter på låg tomgång. Lossa ett spridarrör lite grann och dra sedan åt efter bara någon sekund. Gör samma med nästa... Prova även att göra så när den går ojämnt. Lite märkligt att motorn börjar gå ojämnt efter ca 1 timmes körning. Är det något som inte är åtdraget i bränslesystemet... Är alla kopparbrickor oskadda? Alla slangar OK? Inga synliga bränsleläckage? Hur länge dröjer det innan motorn går rent igen, måste du stanna och låta den vila? Behöver du lufta systemet när den går ojämnt för att den ska gå jämnt igen? Är det varmt i motorrummet? Får motorn tillräckligt med luft? Har du byggt om något eller isolerat motorrummet nyligen? Lite långsökt kanske men det är ganska vanligt att det bildas ånglås i bränslesystemet på bensinmotorer som sitter i varma motorrum, speciellt med dagens bensin. Har inte hört eller läst något om detta gällande dieselmotorer men inte helt omöjligt beroende på vilken typ av diesel man använder. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 258 Postad 15 Juni (redigerade) Yanmar YSM12 här... Haft problem med luft. Senast förra året. Koppar brickorna ska glödgas eller bytas till nya efter några få åtdragningar. De blir hårda och tätar inte. Luftskruvarna har original brickor av plast. Då dessa inte utsätts för högre bränsletryck. Men de bör bytas säg efter 10 luftningar. Luftar i följande uturordning. Start vid finfilttet och sist högtrycksröret vid spridaren. Satser med brickor finns på t ex Temu, för en ringa peng. Jag kör numer returledning från en skrotad bil till dieseltanken i stället för finfiltret. Underlättar. Luftar så klart med motorn ä Igång. Motorn går som en klocka, mycket stabilt.. Redigerad 15 Juni av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 029 Postad 15 Juni 1 timme sedan skrev Thoen: Om man luftar vid spridarna, räcker det att lossa returledningarna eller måsta man lossa högtrycksledningarna. Lossa lite på högtr. röret en kort stund medan motorn går och dra sedan åt igen. Kommer det ut luftbubblor när du luftar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thoen 5 Postad 15 Juni Tack för alla tips, motorn gick bra idag men jag ska köpa på mig packningar och bättre anslutningar till CAV-filtret. Så det finns hemma om problemet dyker upp igen. Bra med detaljerade luftningsinstruktioner också. Bara att hålla tummarna att det fortsätter att fungera. //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser