Gå till innehåll
söndag 23 november 2025
Sagitaro

Stålpropeller Mercury 115. EFI?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,
 

Är det värt att investera i en stålpropeller? Vad är fördelarna? Högre toppfart? Bättre bränsleekonomi? Acceleration?

 

Tomas

Redigerad av Sagitaro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Fördelarna med stålpropeller (rostfri) jämfört med en aluminiumpropeller är ganska många och fler än nackdelarna.

 

Fördelar:

  • Högre toppfart
  • Högre marschfart vid ett lägre varvtal
  • Lägre bränsleförbrukning på de flesta varvtal.
  • Bättre acceleration
  • Motorn klarar högre monteringshöjd
  • Bättre grepp i vattnet
  • Tål lättare grundstötning betydligt bättre än aluminium

Nackdelar:

  • Dyrare i inköp
  • Stöldbegärlig (men vem tror att en propeller passar till allt, jo en tjuv...)

Högre toppfart och högre marschfart får man genom att med en stålpropeller kan man gå upp i stigning 1–2" högre än aluminiumpropellern.

Lägre bränsleförbrukning beror även det på att man ökar stigningen men även på att stålpropellern har tunnare blad med bättre cupping (googla) som ger bättre grepp i vattnet.

Bättre acceleration beror på bättre grepp i vattnet.

 

Till Mercury finns ett stort utbud av väl utprovade original stålpropellar i flera utföranden som har olika egenskaper. På Mercury Marines hemsida finns ett onlineverktyg "Propellerväljare" som hjälper dig att välja rätt propeller som passar er båt och era behov:

https://www.mercurymarine.com/se/sv/propellers/mercury-propeller-selector

 

Man kan även gå in under fliken "Propellrar" från startsidan och läsa om utbudet och de olika egenskaperna.

 

Alternativt kontakta din närmsta Mercury ÅF/service verkstad så hjälper de dig att hitta rätt propeller.

 

För att en propeller skall kunna arbeta optimalt krävs även att båtens botten är hel och ren samt rätt monterings höjd.

 

Monteringshöjd

Om man byter från aluminiumpropeller till stålpropeller är det nästan ett måste att kontrollera och ev. justera motorns monteringshöjd för att en stålpropeller skall kunna prestera optimalt.

320037125_Monteringshjd.png.bb1bc07d928556ed98997f1b95dcc25a.png

 

Från vänster:

Tyvärr är det allt för många utombordare som är monterade så här, motorn sitter för djupt i förhållande till båtens akterspegelhöjd och antiventilationsplattan ligger 25–50 mm under bottens lägsta punkt. Onödigt mycket motstånd och vattensprut åt alla håll, dessutom tungstyrd i fart.

 

Nollpunktsinstallation och antiventilationsplattan ligger i linje med båtens botten och är lämplig för aluminiumpropellrar. Så här skall egentligen motorn installeras från början.

 

Motorn i detta fall är monterad högre (hissad) och antiventilationsplattan ligger 25–75 mm över bottens lägsta punkt, lämplig för stålpropellrar. Ger högre fart och båten blir betydlig mer lättstyrd p.g.a. minskat motstånd under vatten.

 

Här är motorn monterad extremt högt och antiventilationsplattan ligger 100 mm eller mer över bottens lägsta punkt. Endast lämpligt för specialpropellrar och tävlingskörning.

 

Hoppas mitt svar är till någon hjälp och önskar en trevlig båtsommar.

 

Mvh

Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...