Sagitaro 0 Postad 14 Juni (redigerade) Hej, Är det värt att investera i en stålpropeller? Vad är fördelarna? Högre toppfart? Bättre bränsleekonomi? Acceleration? Tomas Redigerad 14 Juni av Sagitaro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 427 Postad 15 Juni Hej Fördelarna med stålpropeller (rostfri) jämfört med en aluminiumpropeller är ganska många och fler än nackdelarna. Fördelar: Högre toppfart Högre marschfart vid ett lägre varvtal Lägre bränsleförbrukning på de flesta varvtal. Bättre acceleration Motorn klarar högre monteringshöjd Bättre grepp i vattnet Tål lättare grundstötning betydligt bättre än aluminium Nackdelar: Dyrare i inköp Stöldbegärlig (men vem tror att en propeller passar till allt, jo en tjuv...) Högre toppfart och högre marschfart får man genom att med en stålpropeller kan man gå upp i stigning 1–2" högre än aluminiumpropellern. Lägre bränsleförbrukning beror även det på att man ökar stigningen men även på att stålpropellern har tunnare blad med bättre cupping (googla) som ger bättre grepp i vattnet. Bättre acceleration beror på bättre grepp i vattnet. Till Mercury finns ett stort utbud av väl utprovade original stålpropellar i flera utföranden som har olika egenskaper. På Mercury Marines hemsida finns ett onlineverktyg "Propellerväljare" som hjälper dig att välja rätt propeller som passar er båt och era behov: https://www.mercurymarine.com/se/sv/propellers/mercury-propeller-selector Man kan även gå in under fliken "Propellrar" från startsidan och läsa om utbudet och de olika egenskaperna. Alternativt kontakta din närmsta Mercury ÅF/service verkstad så hjälper de dig att hitta rätt propeller. För att en propeller skall kunna arbeta optimalt krävs även att båtens botten är hel och ren samt rätt monterings höjd. Monteringshöjd Om man byter från aluminiumpropeller till stålpropeller är det nästan ett måste att kontrollera och ev. justera motorns monteringshöjd för att en stålpropeller skall kunna prestera optimalt. Från vänster: Tyvärr är det allt för många utombordare som är monterade så här, motorn sitter för djupt i förhållande till båtens akterspegelhöjd och antiventilationsplattan ligger 25–50 mm under bottens lägsta punkt. Onödigt mycket motstånd och vattensprut åt alla håll, dessutom tungstyrd i fart. Nollpunktsinstallation och antiventilationsplattan ligger i linje med båtens botten och är lämplig för aluminiumpropellrar. Så här skall egentligen motorn installeras från början. Motorn i detta fall är monterad högre (hissad) och antiventilationsplattan ligger 25–75 mm över bottens lägsta punkt, lämplig för stålpropellrar. Ger högre fart och båten blir betydlig mer lättstyrd p.g.a. minskat motstånd under vatten. Här är motorn monterad extremt högt och antiventilationsplattan ligger 100 mm eller mer över bottens lägsta punkt. Endast lämpligt för specialpropellrar och tävlingskörning. Hoppas mitt svar är till någon hjälp och önskar en trevlig båtsommar. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser