Skeebum 1 Postad 10 Juni Hej Jag har en Great White AL270, dvs gummijolle med hård botten, med Mercury 6hp 4-takt. Den planar med mig och min dotter i. Det är precis att den inte planar med mig och sonen (som är lite tyngre än dottern). Vad tror ni att byta till en mindre propeller? Den orkar inte varva lika mycket när den inte planar. Idag sitter det en 7.8/8 propeller på. Om det är bättre med en mindre, ska man då minska stigning eller diameter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 148 Postad 10 Juni Hej Hittade en video där de testar Great White AL270 med Mercury 6 resp 9.9 hk. Motorn jobbar tungt och den kommer inte upp i planingsfart med 2 pers och 6 hk. Går man ner en tum i stigning på propellern ökar motorns varvtal med ca 200 r/min. Du kommer alltså upp i varvtal men frågan är om du kommer över planingströskeln. Nästa propellerstorlek nedåt är 7.8 x 7 Du kan även kolla så växelhuset inte sticker ner för långt under båtens botten. För att kolla detta behöver du nästan göra det på landbacken och kolla med en linjal eller något som är rakt och räcker från båtens botten till motorns antiventilationsplatta. Har du mycket vattensprut i fart och den är tungstyrd, så kan motorn sitta för långt ner. Detta kan påverka fart eftersom motståndet ökar med mer växelhus under vatten. Se även bild nedan: Antiventilationsplattan skall ligga i linje med lägsta punkt på båten botten. Sitter den för djupt kan du lägga en träbit som distans och prova om det blir bättre. Blir det bättre så fixar du en bit som passar perfekt och i ädelträ eller massivplast. Att montera motorn högre ökar även motorns varvtal något. Kolla, testa och se. Mvh Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 671 Postad 10 Juni 4 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Hittade en video där de testar Great White AL270 med Mercury 6 resp 9.9 hk. Motorn jobbar tungt och den kommer inte upp i planingsfart med 2 pers och 6 hk. Det verkar ju inte så lovande , men... Några ytterligare möjligheter utom det som är nämnt tidigare. Tilta in och ut motorn och testa om något är bättre. Flytta fram vikten eller flytta vikten bakåt. Propellern kan göra något, lite lite mindre stigning eller om det finns specialpropellrar som ger lite mera kraft. Ta kontakt med någon propellerfirma och utmana dem att hitta en propeller som göra att båten planar med vikten av dig och din son. Slipa ner framkanten på propellern så att den blir tunnare. Se till att botten är absolut helt ren och fri från skrovligheter. Lasta ur ev. onödig utrustning. Minska din egen vikt så gott det går. Fyll tuberna med vätgas som är lättare än luft, men nej, det är nog en dålig idé. Se det som en rolig utmaning, det borde gå... Problemet är väl att dina barn (om de fortfarande växer) blir lite tyngre varje år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 148 Postad 12 Juni (redigerade) Liten uppdatering! Jag tyckte det var konstigt att en RIB som har l.ö.a. på 2,70 m inte planar med 2 personer och 6 hk. Jag har sålt många 6 hk (2-takt i.f.s.) som har planat på längre och tyngre båtar en denna, så jag kunde inte låta bli att undersöka saken lite mer. Kollade med Great White Sweden och de hade fått ett meddelande efter det att videon publicerats från en kund med just 6 hk och hans RIB planade med 2 personer. Tydligen hade kunden bytt propeller till 6" stigning och motorn orkade varva ur bättre. Fick ett svar från Great White i morse och de skulle göra om testet med en annan propeller på 6 hk motorn så fort de får propellern. Angående akterspegelshöjd och rigglängd: Great White 270 AL har en akterspegelshöjd på 410 mm enligt Great White Sweden. Mercury 6 hk 4-T har en rigglängd på 435 mm med kort rigg. Motorn sticker alltså ner 25 mm för långt under båtens botten, detta påverkar fart och motorns varvtal genom ökat motstånd genom vattnet, dessutom en massa vattensprut och tungstyrt. Inväntar med spänning Great White Swedens nya test med en propeller med lägre stigning. Mvh Pär PS. Fyrtaktsmotorer är inte lika "rappa" som tvåtaktsmotorer och är lite långsammare i acceleration men även toppfart. Hade man jämfört en 6 hk 2–T och en 6 hk 4-T på samma båt hade tvåtaktaren vunnit i både toppfart och acceleration. Tvåtaktsmotorn skall givetvis vara nyare än 1986, för innan dess var det bara en 5 hk... Redigerad 12 Juni av Mercury_44XS Tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skeebum 1 Postad 13 Juni 20 timmar sedan skrev Mercury_44XS: Liten uppdatering! Jag tyckte det var konstigt att en RIB som har l.ö.a. på 2,70 m inte planar med 2 personer och 6 hk. Jag har sålt många 6 hk (2-takt i.f.s.) som har planat på längre och tyngre båtar en denna, så jag kunde inte låta bli att undersöka saken lite mer. Kollade med Great White Sweden och de hade fått ett meddelande efter det att videon publicerats från en kund med just 6 hk och hans RIB planade med 2 personer. Tydligen hade kunden bytt propeller till 6" stigning och motorn orkade varva ur bättre. Fick ett svar från Great White i morse och de skulle göra om testet med en annan propeller på 6 hk motorn så fort de får propellern. Angående akterspegelshöjd och rigglängd: Great White 270 AL har en akterspegelshöjd på 410 mm enligt Great White Sweden. Mercury 6 hk 4-T har en rigglängd på 435 mm med kort rigg. Motorn sticker alltså ner 25 mm för långt under båtens botten, detta påverkar fart och motorns varvtal genom ökat motstånd genom vattnet, dessutom en massa vattensprut och tungstyrt. Inväntar med spänning Great White Swedens nya test med en propeller med lägre stigning. Mvh Pär PS. Fyrtaktsmotorer är inte lika "rappa" som tvåtaktsmotorer och är lite långsammare i acceleration men även toppfart. Hade man jämfört en 6 hk 2–T och en 6 hk 4-T på samma båt hade tvåtaktaren vunnit i både toppfart och acceleration. Tvåtaktsmotorn skall givetvis vara nyare än 1986, för innan dess var det bara en 5 hk... Tack så mycket. Så precis vad jag är inne på, med en mindre propeller kommer motorn orka varva bättre. Såklart förlorar jag toppfart (om den klarar att plana). Heter den propellern 7.8/6? Jag frågade Great White på båtmässan ang att använda en mindre propeller. Dom viste inte. Men vad roligt om dom gör ett test. Det borde vara många som har samma problem som jag. Jag ska se hur det ser ut med kaviationplattans läga. Kan testa att montera här hemma på altanen. /Ola Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 148 Postad 13 Juni Hej Finns två propelleralternativ med 6" stigning. 48-8M0081143 som har dimensionerna 7.8 x 6 Sedan finns en Hi-Thrust variant avsedd för segelbåtar och har reservdelsnummer: 48-812951A02. Men denna skall du inte köpa, har mycket större bladarea och är ingen fartpropeller... Jag hade inte köpt propeller nu, jag hade väntat lite på testet Great White Sweden kommer att göra så fort de får propellern. Håll koll på deras hemsida. Du kan ju prova och se om du får lite bättre fart om du hissar motorn lite, skadar inte att testa. Mvh Pär 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skeebum 1 Postad 14 Juni Jag ska börja med att montera motorn lite högre. Den behöver höjas 45 mm för att sitta i nivå med botten. Lite märkligt att inte Great White redan har anpassat detta, så dom säljer mercury med sina båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 148 Postad 14 Juni (redigerade) Rigglängden varierar mellan olika motorstorlekar, t.ex. 9.9 hk som de körde i samma test har kortare rigglängd och tror den ligger närmre 410 mm. Din motor skall enligt uppgifter jag hittat ha en rigglängd på 435 mm. Det skiljer alltså 25 mm mellan 6 hk och 9.9 hk. Rigglängden varierar även mellan olika fabrikat och bland motorer under 8 hk brukar det variera kraftigt. Finns vissa som har rigglängd på ca 450 mm och kallar det för kort rigg. Förr i världen när allt var frid och fröjd så höll de flesta tillverkare sig runt 381-390 mm för kort rigg och lågg rigg låg på ca 510–520 mm. Vet inte om det finns några rekommendationer för rigglängd enligt ICOMIA 28–83 normen, det fanns i de gamla BIA 310-63 och BIA 310-77 normerna. Ja du får testa hur mycket du vågar lägga emellan upphängningsbyglarna och akterspegeln, klämskruvarna måste ju få ett rejält grepp när man drar åt. Var försiktig så inte motorn hoppar loss under körning! Såvida du inte gör en permanent lösning med akterspegelsförhöjning som du skruvar fast genom befintlig akterspegel. Man ser ju tydligt skillnaden på materialet ovan antiventilationsplattan som är mer trubbigt än "leading edge" på växelhuset under antiventilationsplattan som är mer spetsigt. Test och se hur det blir, återkoppla gärna med resultat. //Pär Redigerad 14 Juni av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser