Comfort4 97 Postad 10 Juni Hej kanske nån här som passerat sydspetsen på Norge? ser att det finns lite strömmar att tänka på . men vad är normalt det bästa, hålla ut en bit från fastlandet tex eller slicka kusten, går ju ett djupare stråk en bit ut, tar tacksamt emot tips från er vana nordsjö seglare mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 036 Postad 10 Juni 3 timmar sedan skrev Comfort4: Hej kanske nån här som passerat sydspetsen på Norge? ser att det finns lite strömmar att tänka på . men vad är normalt det bästa, hålla ut en bit från fastlandet tex eller slicka kusten, går ju ett djupare stråk en bit ut, tar tacksamt emot tips från er vana nordsjö seglare mvh Johan När jag seglade på norska sydkusten så vände jag en bit innan sydspetsen passerades (semestern räckte inte längre) så jag testade inte den rundningen. På vägen dit passerades ett antal utsatta passager i Bohuslän. Den allmänna rekommendationen vid sådana passager är att hålla ut en bit. Då slipper du "vågresningen" som alltid uppstår när det grundar upp och du slipper den korssjö som uppstår när vågorna studsar mot höga klippor och går tillbaka ut mot havet. Även strömmar blir värre när det grundar upp och vattenströmmen ökar över grundflaken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 97 Postad 10 Juni 24 minuter sedan skrev Lintott: När jag seglade på norska sydkusten så vände jag en bit innan sydspetsen passerades (semestern räckte inte längre) så jag testade inte den rundningen. På vägen dit passerades ett antal utsatta passager i Bohuslän. Den allmänna rekommendationen vid sådana passager är att hålla ut en bit. Då slipper du "vågresningen" som alltid uppstår när det grundar upp och du slipper den korssjö som uppstår när vågorna studsar mot höga klippor och går tillbaka ut mot havet. Även strömmar blir värre när det grundar upp och vattenströmmen ökar över grundflaken. hej ja de passagen längs Bohus kusten känner vi väl till efter 25 års seglande fram o tillbaka. Men blir troligen en annorlunda sjö när man passerar norska sydkusten och ut på nordsjön, vad man läst o sett på youtube, vi hoppas givetvis på fördelaktigt väder gälland vind o vågor, men kul o veta lite mer vad man kan tänka på innan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 97 Postad 23 Juni Nu har en del av turen avklarats, seglade Hunnebostrand till Mandal som första etapp, ca 140 nm blev det, fin segling störrexdelen av resan , men mötte lite hårda vindar på slutet, sjön blev otroligt hög snabbt men lade sig öka snabbt när vindfronten passerades. sen blev det Mandal mot Egersund en fin tur i gott väder på ca 70 nm sen nästa tur blev Egersund till Stavanger, blev nattsegling. En fin slör med god fart och ljuset var med oss hela natten ,60 nm på 8 timmar. Nu hoppas vi på bra väder o överfart till Shetland, tips mottages gärna mvh Johan 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser