Peedster 0 Postad söndag kl 20:23 Hej, Första sjösättningen med båten! Den har en Yanmar 6LP och i höstas så körde jag proceduren vinterkonservera med nytt oljefilter och olja, glykol i vattenfiltret (havsvattenintaget) och körde motorn tills det kom glykol ur drevet Bravo 3, stängde då ventilen innanför skrovet och hinkade i glykolblandning i full stress! Nu inför start så blir jag osäker om det var nåt annat som stängdes/vreds av och vill inte ringa förra ägaren igen och fråga. Det sitter tex en ventil fram på motorn som ser mistänkt stängd ut. Slangen går in i kupén ser det ut som? Bör denna vara öppen eller stängd? båten har gångvärme, kan det vara till nån värmeväxlare och den ska vara öppen? Är det samma procedur nu fast med kranvatten istället dvs öppna filterglaset och kör i kranvatten tills glykolblandningen är bortspolad? Öppnar jag skrovventilen och tömmer ut glykolen från röret också? Sen stänger ventilen igen och fyller upp rör och filterbehållaren med vatten. Sen när båten ligger i vatten så öppnar jag skrovventilen? Vad heter denna behållare och vad är syftet? Vita behållaren till vänster om havsvattenfiltret? Har ett nytt bränslefilter som jag vill byta men går väl lika bra att göra när den ligger i? Mycket tacksam för svar kring glykolen och ventilerna! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 30 Postad söndag kl 21:13 (redigerade) Hej Rent spontant ser kulventilen ut att sitta på slutna (motorns) sidan av kylsystemet och går nog till en varmvattenberedare eller värmeelement alt "defroster" av något slag. Följ slangen och kolla var den slutar. Vill du ha varmvatten eller varmt i styrhuset så öppna kulventilen. Närmst sjövattenfiltret är ett bränslefilter och nästa behållare till vänster eller akterut är ett slags expansionskärl/överströmningskärl som ska ha kylvätska upp till en viss nivå. Brukar finnas markeringar på kärlet med min och max nivå. Kylvätska= 50/50 blandning av glykol och destillerat vatten. Var noga med vilken typ av glykol du använder, kolla instruktionsboken oavsett om du köper färdigblandat eller blandar själv. För du fick väl en instruktionsbok med till motorn, om inte kontakta säljaren eller din närmsta Yanmar ÅF eller kolla om det finns för nedladdning från internet. Instruktionsbok= Viktigt och mycket bra att ha, läs igenom och bekanta dig med motorn. Angående konserveringsglykol skall man helst tömma ut denna från motorn innan sjösättning och lämna in på återvinnings-/miljöstation men det finns olika skolor avseende detta. Vill du tömma motorn på glykol får du titta i instruktionsboken var alla avtappningar för sjövattensidan sitter på motorns kylsystem. Det sitter med all sannolikhet även ett antal zinkanoder på motorns kylsystem (sjövattensidan) som minskar risken för galvanisk korrosion och dessa behöver kontrolleras och bytas med jämna mellanrum, t.ex en gång per år/säsong lämpligen innan sjösättning. Kolla instruktionsboken var de sitter. Mvh Pär Redigerad söndag kl 21:20 av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 65 Postad söndag kl 21:22 (redigerade) hej ventilen fram på motorn går troligen till gångvärme/varmvattnet vänta med att öppna det kan vara stängt sedan tidigare . kan finnas en kran till? under kylarlocket på motorn. ja samma procedur kör inte ut glykol i sjön.. kolla att fönsterpackn tätar väl övrigt som du beskriver vita PLASTburken (1st slang) är expansionskärl till motorns glykolvatten fyll till fullmarkering med 50/50 glykol-vatten nya bränslefiltret,byt efter ett par timmar (2st slang) till vä om havsv.filtret förfilter. ej yanmarpryl sök för resdel. finns även bränslefilter på motorn med elgivare, vatten i bränslelarm. koppla isär elkontakten vid detta filterbyte, sök instruktionsbok på nätet om du inte har fysisk B som skriver sakta.. Redigerad söndag kl 21:23 av bemek tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peedster 0 Postad söndag kl 21:38 Tack Pär! Ja det borde vara så, defroster eller är gångvärmen en potentiell väg, drivs den av kylarvatten/växlar? Det finns ett till vred man inte ser i botten typ där den synliga ventilens slang går ner, inbillar mig tur/retur. Jag öppnar dessa! Jag hittade denna bild på filtret, EMP fuel water separator. Känns vettigt. är detta ett årligt servicefilter eller hur tänker man kring dessa? Tömmer man ur OCH byter filter eller hur tänker man här? Tömmer/kollar då och då? Ok kring kylarvattenbehållaren, nu förstår jag att motorn har 2 system, ett internt likt en bilmotor med ”rent vatten/glykol”. Därav röd blandning i det expansionskärlet och inte den gröna jag körde i öppna systemet. Är det i detta alla anoder sitter eller sitter de i sjövattensidan? Vad kyler det slutna primärt, block och topp? Sjövattensidans primära funktion? Yes har en tjock instruktionsbok! Ja jag kommer att samla upp glykolen vid drevet i en stor balja för ev återanvändning nästa år. Så kör igång den och spolar samtidigt i vatten i sjövattenfiltret. Jag vill byta anoder och skruvade ut en som satt på röret under vattenavskiljaren och det läckte ut lite grönt vatten så den satt alltså på sjösidan men det kanske är det som är grejen med alla anoder att det är havsvattnet som käkar? Är det ett problem att vatten rinner ur för vattentryck eller impeller eller hur tänker man här? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 30 Postad söndag kl 22:02 Ja din gångvärme drivs av motorns slutna kylsystem, annars blir det bara "fesljummet" om det drivs via sjövattensidan. Motorns normala arbetstemeratur (slutna sidan) ligger på mellan 70 och 80 grader, sjövattensidan kommer sällan över 45-50 som mest. Du kan (bör) inte återanvända glykol som använts för konservering, den blir ju utspädd med sjövatten/havsvatten. Är det havsvatten är det dessutom salt eller bräckt beroende på om det västkust, sydkust eller östkust. Salthalten minskar ifs ju längre norr ut man kommer i Östersjön men återanvända, njaa eller jag säger nej. Kolla igenom din instruktionsbok, där står allt du behöver veta. Du behöver inte sträckläsa från pärm till pärm för då fastnar ofta inget men så fort du kommer på något, kolla i boken (finns register) och gärna/helst när du är vid motorn så faller pusselbitarna på plats. Ja sitter ev avtappning på förfiltret/vattenavskiljande bränslefiltret i botten. Skriver från min iPad just nu, ganska jobbigt. Återkommer i morrn. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peedster 0 Postad 23 timmar sedan Tack Bemek och Pär! Blir lite klokare för varje svar 👍 Tänkte spara vinterglykolen till nästa vinter dvs, inte blanda in i det slutna systemet. vad tänks kring det? dvs samla upp den gröna glykolen och tappa upp i dunkar till nästa vinter? Yes or no? Gällande bränsle för och finfiltret är det något tryck när man släpper de? Något man bör tänka på? Klokt att köra lite sen byta efter lite körning! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne_G 119 Postad 23 timmar sedan 38 minuter sedan skrev Peedster: Tänkte spara vinterglykolen till nästa vinter dvs, inte blanda in i det slutna systemet. vad tänks kring det? dvs samla upp den gröna glykolen och tappa upp i dunkar till nästa vinter? Yes or no? NO, don't do it. Lämna på miljöstation istället. Köp ny glykol varje vinter så slipper du konstiga problem med köldskador och ärg och dritt. Det är en billig försäkring. Bl a Biltema har stora dunkar till vettigt pris. Man behöver inte Yanmar orginal kylvätska 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peedster 0 Postad 22 timmar sedan 19 minuter sedan skrev Janne_G: NO, don't do it. Lämna på miljöstation istället. Köp ny glykol varje vinter så slipper du konstiga problem med köldskador och ärg och dritt. Det är en billig försäkring. Bl a Biltema har stora dunkar till vettigt pris. Man behöver inte Yanmar orginal kylvätska 😉 Såklart vettigt! Såhär säger Vake (som inte innehåller glykol) VAKE Organisk Antifrostvätska är helt växtbaserad, även den gröna färgen som kommer från klorofyll. Därför behöver du inte oroa dig för att gift släpps ut i naturen. Detta gör användningen mer praktisk och bekymmersfri. Visste du att oavsett typ av glykol bildas frätande syra när glykolen kommer i kontakt med vatten och syre. Detta stoppas genom att hälla i ytterligare kemikalier av ofta hemligt slag, så kallade inhibitorer. Dessa förbrukas dock med tiden och glykolblandningen måste bytas innan syra bildas. Vårt frostskyddsmedel bildar aldrig några syror och behöver inte några tillsatser för att vara säkra. Det har dessutom en naturligt smörjande och konserverande effekt på packningar och är därför utmärkt för toaletter och vattenpumpar där man normalt inte kan använda en glykolvätska för frostskydd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 30 Postad 21 timmar sedan (redigerade) 1 timme sedan skrev Peedster: Såklart vettigt! Såhär säger Vake (som inte innehåller glykol) VAKE Organisk Antifrostvätska är helt växtbaserad, även den gröna färgen som kommer från klorofyll. Därför behöver du inte oroa dig för att gift släpps ut i naturen. Detta gör användningen mer praktisk och bekymmersfri. Visste du att oavsett typ av glykol bildas frätande syra när glykolen kommer i kontakt med vatten och syre. Detta stoppas genom att hälla i ytterligare kemikalier av ofta hemligt slag, så kallade inhibitorer. Dessa förbrukas dock med tiden och glykolblandningen måste bytas innan syra bildas. Vårt frostskyddsmedel bildar aldrig några syror och behöver inte några tillsatser för att vara säkra. Det har dessutom en naturligt smörjande och konserverande effekt på packningar och är därför utmärkt för toaletter och vattenpumpar där man normalt inte kan använda en glykolvätska för frostskydd. Känner inte till VAKE "glykol" men hittade deras hemsida och skall lusläsa tekniskt datablad (TDS) och säkerhetsdatablad, först innan jag kommer med något. Återkommer om VAKE. Egentligen skall sjövattensidan på motorns kylsystem tömmas på sjövatten helt och hållet med de avtappningar som sitter på kylsystemet innan konservering, finns angivet i instruktionsboken var de sitter. Därefter kör man in 50/50 blandning av glykol och vatten i kylsystemet genom ansluta sjövattenpumpen intagssida till en behållare med glykolblandning alternativt fyller på i sjövattenfiltret medan motorn går och det får absolut inte gå torrt, då förstör man impellern i sjövattenpumpen. Att köra in ren glykol på sjövattensidan kan innebära ökad risk för sönderfrysning eftersom ren, oblandad glykol bara ger frostskydd ner till ca -10 till -15 grader beroende på typ. En blandning på 50/50 ger frostskydd ner till ca -30 grader och vissa typer av glykol kan blandas 60% glykol och 40% vattenoch ger då frostskydd ner till -40 grader. Att köra in ren glykol på sjösidan utan att tappa ur sjövattnet har även den nackdelen att den inte hinner blanda sig med sjövattnet och det kan bildas fickor i kylsystemet som då har bara sjövatten utan glykolblandning och löper stor risk att frysa sönder. Finns så klart olika skolor om detta med konservering och frostskydd av sjövattensidan men jag tömmer alltid sjövattensidan före konservering. Moderna "Long Life" glykol är ofta av OT/OAT (Organic Technology/Organic Acid Technology) och SKALL inte användas i kylsystem där det finns kopparmetaller (som t.ex. rören i värmeväxlarens kylbatteri) och speciellt inte där det både finns aluminiummetaller och kopparmetaller i samma kylsystem. Mitt råd till dig inför sjösättning: Tappa ur sjösidan på motorns kylsystem medan båten ligger på uppställningplatsen och samla upp glykolen så gott det går i behållare. Där du inte kan samla upp glykolen, töm det rakt ner i kölsvinet och sug upp med våtdammsugare eller svabba upp med svampar trasor. Jag tömmer oftast allt i kölsvinet, suger upp allt med våtsugaren och torkar rent med en mopp/trasa och rent vatten. Går snabbast... Töm sedan allt i en dunk som du sedan kör till miljöstationen. Återanvänd inget av den glykol du tappat ut... Se till att bottenventilen är i öppet läge och att locket på sjövattenfiltret fastskruvat samt att O-ringen till locket är oskadad. Alla avtappningspunkter i kylsystemet stängda/monterade och åtdragna. Ev. zinkanoder bytta och åtdragna. Angående bränslefilter kan man med fördel (bör man) byta dessa när båten är sjösatt men gör det inte direkt vid sjösättningplatsen då du kan få arga blickar från dina hamnkompisar. Det kan ta en stund att byta bränslefilter och systemet måste luftas om motorn inte har automatisk avluftning, kolla i instruktionsboken hur man gör när man luftar ur bränslesystemet. Vänta tills båten ligger på sin rätta plats eller ev. serviceplats om det finns sådan i din hamn. Det viktiga är att du får igång motorn snabbt och kan ta dig för egen maskin till din bryggplats, det brukar vara lite stressigt vid sjösättning då flera båtar skall i sjön under en och samma dag. Då skall man inte hålla på med en massa servicearbeten. Återkommer angående VAKE glykolen. Något oklart, bara fråga... Och ännu en gång, läs instruktionsboken... Mvh Pär Redigerad 21 timmar sedan av Mercury_44XS Tillägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 30 Postad 20 timmar sedan Angående VAKE frostskyddvätska: Har kollat lite på deras hemsida, inget TDS eller SDS. Skickade ett mejl men fick luddiga svar. De visste inte om den var säker att använda i kylsystem där det finns aluminium och kopparmetaller, man fick kolla med tillverkaren blev svaret. Fick ett SDS (säkerhetsdatablad) men där stod inget om specifika beståndsdelar mer än att det var baserat på raffinerad växtbaserad olja. I kylsystem där det förekommer aluminiumlegeringar och/eller kopparmetaller är det mycket viktigt att frostskyddsvätskan klarar av detta utan att öka risken för galvanisk korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 720 Postad 19 timmar sedan 13 timmar sedan skrev Peedster: Det sitter tex en ventil fram på motorn som ser mistänkt stängd ut. Slangen går in i kupén ser det ut som? Bör denna vara öppen eller stängd? båten har gångvärme, kan det vara till nån värmeväxlare och den ska vara öppen? Den röda kulventilen är ena avgreningen för (internt, glykolblandat) motorkylvatten till VVB, gångvärme o.s.v. Den andra sitter här under, och troligen är det slangen med min pil som är den andra: Vanligen sätter man en kulventil på båda, för då kan man stänga hela den "externa" slingan i händelse av läckage eller om man behöver reparera något, och kan köra motorn i alla fall. Dessa kranar behöver du normalt inte stänga eller röra, frågan är varför i alla fall den som syns är stängd. De flesta av dina frågor (vad som kyls av vad o.s.v.) finns bra dokumenterat i manualen till motorn, som du verkar att ha. Lägg några timmar på att läsa igenom den, det kommer du ha nytta av. Tänk också på att denna motor har kamrem med ett viss bytesintervall. Hela serviceplanen står i manualen. Det som är trevligt är att motorn var ett samarbete med Toyota och återfanns därför i en modell av deras LandCrusier (dock 12-ventilsvarianten av topp med färre hk). Kamremssatsen kostar därför mycket mindre om man köper den till en Toyota än till Yanmar, fast det är samma. Vill t.o.m. minnas att den ändå stod "Toyota" på remmen på min originalmonterade 😉 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 30 Postad 18 timmar sedan (redigerade) 1 timme sedan skrev IngemarE: Den röda kulventilen är ena avgreningen för (internt, glykolblandat) motorkylvatten till VVB, gångvärme o.s.v. Den andra sitter här under, och troligen är det slangen med min pil som är den andra: Vanligen sätter man en kulventil på båda, för då kan man stänga hela den "externa" slingan i händelse av läckage eller om man behöver reparera något, och kan köra motorn i alla fall. Dessa kranar behöver du normalt inte stänga eller röra, frågan är varför i alla fall den som syns är stängd. De flesta av dina frågor (vad som kyls av vad o.s.v.) finns bra dokumenterat i manualen till motorn, som du verkar att ha. Lägg några timmar på att läsa igenom den, det kommer du ha nytta av. Tänk också på att denna motor har kamrem med ett viss bytesintervall. Hela serviceplanen står i manualen. Det som är trevligt är att motorn var ett samarbete med Toyota och återfanns därför i en modell av deras LandCrusier (dock 12-ventilsvarianten av topp med färre hk). Kamremssatsen kostar därför mycket mindre om man köper den till en Toyota än till Yanmar, fast det är samma. Vill t.o.m. minnas att den ändå stod "Toyota" på remmen på min originalmonterade 😉 Jo det stämmer, denna motor har suttit i flera av Toyotas lätta lastbilar men är lite osäker på om ursprunget är Toyota. De har köpt in motorer från externa tillverkare eller haft legotillverkning hos någon extern tillverkare. Yamaha (Sanschin) har tillverkat vissa av Toyotas motorer och tidiga Nissan bilar hade licenstillverkade BMC A-series eller B-series motorer under huven. Blev väldigt förvånad första gången jag delade en Japansk 100 hk 4-takts utombordsmotor någon gång tidigt 2000-tal, det stod FORD på vevstakarna🤔 //Pär Redigerad 18 timmar sedan av Mercury_44XS Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser