Gå till innehåll
söndag 27 juli 2025
Petsa

MD17C bränner kylarvatten - hur felsöka?

Rekommendera Poster

38 minuter sedan skrev Petsa:

Jag ska absolut kolla om det kommer ut vatten genom slangen till avgaslimpan, men jag är mer orolig att färskvattendelen är problemet. Jag blir inte klok på hur det systemet fungerar. 

Från expansionskärlet går en slang till pumpen och vidare till avgaslimpan. Från avgaslimpan finns två vägar: till topplock, och till värmeväxlare. Här går vattnet (av vad jag kunnat läsa mig till här på forumet) vidare till cylindrarna, via topplocket. Sedan tillbaka till avgaslimpan och via termostaten till värmeväxlaren. 

MEN när jag testar att hålla topplocket vridet 90 grader, så att den del som fäster till avgaslimpan är uppåt, och häller vatten in i topplocket i det stora hålet som går mot avgaslimpan så rinner det ut vatten i alla fem hål på undersidan av topplocket. 

För att skapa en cirkulation borde väl vattnet gå in i ett eller flera hål, och sedan tillbaka i andra hål? Dvs är det sönderrostat mellan kylkanalerna i topplocket? Vilket skulle förklara varför det inte blir någon cirkulation ner till cylindern. (Vattnet som jag hällde in i topplocket var väldigt rostigt när det kom ut, men när jag sköljt några gånger så var det rent vatten som kom ut. Det är ytterligare ett tecken på att färskvatten delen inte har haft cirkulation: hade det funnits cirkulation så hade den värsta rosten redan spolats bort. 

De är inte kylvattencirkulation i varje topplock utan genomströmning. Enkelt förklarat, tror jag, så trycks kylvattnet in i motorn strömmar parallellt med cylindrarna upp i topplocken samlas in i en slang går till vvx och sedan tillbaka in i motor i en cirkulation. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 hours ago, excel319 said:

De är inte kylvattencirkulation i varje topplock utan genomströmning. Enkelt förklarat, tror jag, så trycks kylvattnet in i motorn strömmar parallellt med cylindrarna upp i topplocken samlas in i en slang går till vvx och sedan tillbaka in i motor i en cirkulation. 

Ja, precis, genomströmning i topplocket.

Vad jag kan se så går allt kylvatten i cylindrarna till och från avgaslimpan via topplocket? Då borde det finnas en ”in” och en ”ut” i topplocket (och någon form av u-sväng i cylindrarna)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 hours ago, excel319 said:

Screenshot_20250624_231946_Drive.jpg

Tack, bra bild! Dock så tror jag det är mer ”schematisk” än att den beskriver det faktiska flödet genom cylindrarna. 

”Vattenfördelningshuset” är på min motor ”avgaslimpan”, och den är kopplad till topplocken. Jag utgår från att alla topplock är identiska, dvs med två öppningar mot avgaslimpan, och sedan kanaler ner mot cylindern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 6/7/2025 at 10:55 AM, IngemarE said:

På A25 (möjligt att det gäller MD3B/MD17C i allmänhet) så brukar den bakersta cylindern ta stryk först om det är rostade kylkanaler. Minns inte varför, dock.

Jag såg i en annan tråd (10 år gammal?) med ett problem i en liknande motor att du tyckte det gav mer att titta på cylinder och topplocket än själva topplockspackningen. Jag har tidigare lagt upp bilder på packningen, kan du möjligen dra några slutsatser av hur cylinder och topplock ser ut? Mycket tacksam för hjälp!

IMG-6394 låg.jpg

IMG-6410 lägst.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...