Comfort4 97 Postad 3 Juni Hej funderar på vilken/ vilka väder appar man skall skaffa inför en lite längre tur, windy har jg men ingen prenumeration samma gäller predict wind men just predict wind kan man väl testa att göra lite olika rutter samt då få info om förhållandena på de olika rutterna? hur går man tillväg då? måste man prenumerera för detta? finns det andra bra hjälp medel som ni kan rekommendera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patrikflink 868 Postad 3 Juni 3 timmar sedan skrev Comfort4: Hej funderar på vilken/ vilka väder appar man skall skaffa inför en lite längre tur, windy har jg men ingen prenumeration samma gäller predict wind men just predict wind kan man väl testa att göra lite olika rutter samt då få info om förhållandena på de olika rutterna? hur går man tillväg då? måste man prenumerera för detta? finns det andra bra hjälp medel som ni kan rekommendera? Har inte hört talas om eller sett att i någon app som är till för väder så kan man lägga upp rutter. Kör med dessa om det är till någon hjälp: SMHI YR Kustväder Blixtnedslag (kollar radar för regn) Viva (vindar) Skippo har lite vindar har jag för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 97 Postad 3 Juni 2 timmar sedan skrev patrikflink: Har inte hört talas om eller sett att i någon app som är till för väder så kan man lägga upp rutter. Kör med dessa om det är till någon hjälp: SMHI YR Kustväder Blixtnedslag (kollar radar för regn) Viva (vindar) Skippo har lite vindar har jag för mig. hej tack, dessa är ju de vanliga, men vet att det finns lite andra som verkar trevliga. Tänkte mest på hur de är att använda, samt hur man lägger in rutter o ser vilket väder man får Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 409 Postad 3 Juni Svaret beror nog på hur och var du seglar. Jag som bara dagseglar inomskärs eller i övrigt väldigt kustnära, har helt andra behov än nån som ger sig ut på öppet hav, och inte ser land på flera dagar eller veckor. Eftersom du visar en kartbild med en bit av östra Atlanten, och pratar om ruttplanering, antar jag att du tillhör den senare kategorin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 259 Postad 3 Juni Eftersom ruttplanering nämns och OpenCPN nämns ibland på forumet så kan jag tipsa om en plugin till den som heter Weather Routing. Ingen aning om den fungerar i appen men på dator (Linux) fungerar den i alla fall bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 259 Postad 3 Juni Jag använder för övrigt Windy för både vindar, blixtar och regn. Mitt tips är att inte zooma in för långt utan titta på en lite större yta och dra slutsatser från vad du ser. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 644 Postad 4 Juni (redigerade) Sail grib har en app för att göra rutter utifrån nedladdade grib-filer. Appen är kostnadsfri och jag har för mig att en årsprenumeration på grib-filer kostade runt 500:- kronor. Det går att ladda ned vind, temperatur, molnighet, nederbörd och temperatur och säkert även lufttryck. Minns inte riktigt. Det är några år sedan jag använde appen. Jag tycker den är bra för långsegling med många bra funktioner som tex. att appen kan konstruera ett någirlunda bra polardiagram för din båt, det behövs ju för att den beräknade rutten ska bli optimal. Redigerad 4 Juni av Mackey 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 259 Postad 4 Juni 4 hours ago, Mackey said: Sail grib har en app för att göra rutter utifrån nedladdade grib-filer. Appen är kostnadsfri och jag har för mig att en årsprenumeration på grib-filer kostade runt 500:- kronor. Det går att ladda ned vind, temperatur, molnighet, nederbörd och temperatur och säkert även lufttryck. Minns inte riktigt. Det är några år sedan jag använde appen. Jag tycker den är bra för långsegling med många bra funktioner som tex. att appen kan konstruera ett någirlunda bra polardiagram för din båt, det behövs ju för att den beräknade rutten ska bli optimal. Finns flera ställen att ladda ner Grib-filer gratis om man vill. När det gäller polardiagram finns även i opencpn en plugin för att skapa ett efter exakt hur du seglar din båt. Orkar man inte det så finns "standarddiagram" att använda som funkar ok. De blir mindre exakta men vindförhållandena är ju ingen exakt vetenskap heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 644 Postad 4 Juni 3 timmar sedan skrev rejas: Finns flera ställen att ladda ner Grib-filer gratis om man vill. Bra synpunkt. Jag tyckte det var värt ca. 500:- kronor att kunna ladda ner filerna direkt i appen och få filen för exakt det området som skärmen för tillfället visade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 018 Postad 4 Juni 2 timmar sedan skrev Mackey: Bra synpunkt. Jag tyckte det var värt ca. 500:- kronor att kunna ladda ner filerna direkt i appen och få filen för exakt det området som skärmen för tillfället visade. Du och jag lever efter en gammal skola, dvs att det man tycker är bra är man beredd att betala för. Det som gäller nu är att allting ska vara fritt och gratis på nätet. Lagligt eller inte spelar ingen roll.😎 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 259 Postad 4 Juni 54 minutes ago, Rascal said: Du och jag lever efter en gammal skola, dvs att det man tycker är bra är man beredd att betala för. Det som gäller nu är att allting ska vara fritt och gratis på nätet. Lagligt eller inte spelar ingen roll.😎 Alltså, jag vet inte om det var ett påhopp eller inte. Men Grib-filer finns att ladda ner från flera olika institut, tror till och med SHMI har dem. I allra högsta grad lagligt. Tror även du kan göra det med PredictWind. Men det kanske går att donera till det institut eller företag man väljer om man vill eller betala för en tjänst där någon annan laddar ner dem åt dig. Helt upp till dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 97 Postad 4 Juni 1 timme sedan skrev Rascal: Du och jag lever efter en gammal skola, dvs att det man tycker är bra är man beredd att betala för. Det som gäller nu är att allting ska vara fritt och gratis på nätet. Lagligt eller inte spelar ingen roll.😎 nja, då har du nog missuppfattat frågan, detta har inget med kostnader att göra. Mest för att få lite mer ideer om vettiga alternativ, samt lite info om hur man använder de olika verktygen. Sen är det inte så lät att få ner info om men är ute några dygn till havs, då är det ju bra att ha fått så god info som möjligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 97 Postad 4 Juni 12 timmar sedan skrev Mackey: Sail grib har en app för att göra rutter utifrån nedladdade grib-filer. Appen är kostnadsfri och jag har för mig att en årsprenumeration på grib-filer kostade runt 500:- kronor. Det går att ladda ned vind, temperatur, molnighet, nederbörd och temperatur och säkert även lufttryck. Minns inte riktigt. Det är några år sedan jag använde appen. Jag tycker den är bra för långsegling med många bra funktioner som tex. att appen kan konstruera ett någirlunda bra polardiagram för din båt, det behövs ju för att den beräknade rutten ska bli optimal. hej ja denna verkade ju intressant, just detta jag var ute efter med denna tråd, men den var lite svår begriplig på nätet när man gick in på deras sida, men kanske meningen att man skall bara använda app i telefonen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skoter 50 Postad 4 Juni 17 timmar sedan skrev rejas: Eftersom ruttplanering nämns och OpenCPN nämns ibland på forumet så kan jag tipsa om en plugin till den som heter Weather Routing. Ingen aning om den fungerar i appen men på dator (Linux) fungerar den i alla fall bra. Det finns en experimentversion för appen men den har inte alla funktioner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 644 Postad 4 Juni 1 timme sedan skrev Comfort4: hej ja denna verkade ju intressant, just detta jag var ute efter med denna tråd, men den var lite svår begriplig på nätet när man gick in på deras sida, men kanske meningen att man skall bara använda app i telefonen? Håller med om att det är en del igångsättningsmotstånd, men när man väl listat ut hur appen (i tekefonen) fungerar så är den riktigt bra. Jag har inte använt den på dator. Om man tänker sig lite längre överfarter, typ över Atlanten, är det nog bra att lära dig hur man får tag i väderinfo ute till havs. Idag gissar jag att enkast är att använda Starlink och surfa som vanligt. Andra alternativ är satellittelefon och kortvågsradio med Sailmail eller Winlink (ett annat mailsystem). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 018 Postad 4 Juni 2 timmar sedan skrev rejas: Alltså, jag vet inte om det var ett påhopp eller inte. Men Grib-filer finns att ladda ner från flera olika institut, tror till och med SHMI har dem. I allra högsta grad lagligt. Tror även du kan göra det med PredictWind. Men det kanske går att donera till det institut eller företag man väljer om man vill eller betala för en tjänst där någon annan laddar ner dem åt dig. Helt upp till dig. Mitt inlägg handlade inte om några speciella filer eller appar utan mera om en allmän inställning nuförtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 97 Postad 4 Juni 4 timmar sedan skrev Rascal: Mitt inlägg handlade inte om några speciella filer eller appar utan mera om en allmän inställning nuförtiden. tyvärr totalt ointressant inlägg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 97 Postad 29 Juni Hej på er, efter några veckors segling på Nordsjön har vi funnit att det är brazatt kolla lite olika väderappar, de stämmer ganska bra typ ett dygn framåt, de vi använt hittills är PredictWind smhi Dmi och Windy, när dessa tillsammans har samma resultat känns det extra tryggt att åka 👌😄 men man vänjer sig sakta med ovissheten vi har tyvärr ingen startlink eller liknande, så får åka lite i blindo på de längre passagen 40-50 timmar innan målet nås mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser