Garpen61 13 Postad 14 Juni Tackar. Återkommer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 13 Postad 14 Juni Denna hittar jag inte på drev, kan de heta nåt annat? 807490T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 195 Postad 14 Juni Ursäkta, jag var nog inte riktigt vaken😵 Kollade i en gammal katalog, inte längre aktivt nummer. Skall vara 530451 alt.27-530451 Fanns inte heller på drev.se Fast den behöver du bara om du demonterar hela termostathuset. Lär ju finnas hos din närmsta Mercruiser ÅF. Marineparts Sverige (har den) Kolla även Marinshopen m.fl. som säljer reservdelar till Mercruiser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 13 Postad 14 Juni Tackar, Nu är det beställt, får se om jag hinner innan midsommar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 13 Postad 22 Juni Nuså, efter termostatbyte så blir den inte varmare än ca 80C på termotstathuset och allt annat har bra temp. Däremot så visar givaren fel eller så är instrumentet felkalibrerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad 22 Juni Det står grader F på instrumentet!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 691 Postad 22 Juni Lite svårt med skalan men någonstans 185-190° F ser det ut som. Det blir 85-87°C helt ok om det är vid hög belastning. Att tänka på är att det blir något varmare i direktkontakt med kylvattnet som givaren är än att mäta utanpå termostathuset. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 13 Postad 22 Juni 18 minuter sedan skrev snoy: Det står grader F på instrumentet!! Jag vet, men på mina andra båtar brukade den stanna på ca 175F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercury_44XS 195 Postad 22 Juni Hej Ligger tempen konstant på ca 185–190F, eller går den ner när du kommer upp i varvtal? Angående din tempgivare på termostathuset har jag inga exakta uppgifter för din motor men med ohmmätare skall den visa 600–800 ohm vid omgivningstemperatur och ca 55–60 ohm när den är varm. Mig veterligen finns ingen justering/kalibrering på själva mätaren, ser ut att vara Quicksilver original för Mercruiser. Är ganska normalt att den blir lite varmare när motorn går på låg tomgång än om den går på varvtal över 1500 r/min. En sista sak att kolla eftersom du förmodligen tappade ut lite kylvätska när du bytte termostat: Med kall motor: Öppna "kylarlocket" på VV, starta upp och låt den gå några min. Kolla om det kommer någon enstaka luftbubbla. Du får inte låta den gå så att blir varm och termostaten öppnar, då är det risk för översvämning! Öppna inte locket då motorn är varm! Var sitter din "Coolant recovery bottle"? Kolla även din instruktionsbok om det står något där om urluftning. Fyll på kylarvätska i systemet om du får ut ev.luft. //Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Garpen61 13 Postad 22 Juni Kylvätskenivån och luftbubblor är det koll på. Har bara kört den vid bryggan efter bytet och konstaterar att termostaten öppnar när den ska, mätt med ir på termostathuset. Förut drog den upp över 200F i tomgångsfart, men inte nu. Nu stannar den på ca 190, jmf med <80C på termostathuset, 190 = ok på denna båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser