Gå till innehåll
måndag 09 juni 2025
Garpen61

Tickande vid kall motor Mercruiser 4,3 MPI 2005

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hello,

Jag har ett tickande ljud, det kommer så pass glest så det verkar bara röra en cylinder. Det avtar när motorn kommer upp i värme

Min tanke var ett det är en spridare.

Några förslag på vad jag ska kolla och göra?

Jag tänkte vippa i en flaska spridarrengöring/smörjning.

Redigerad av Garpen61

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

En flaska spridarrengöring kan inte skada, dagens "bensin" är oftast inte speciellt hälsosamt för komponenter i bräsnlesystemet, speciellt inte gällande båtmotorer som vistas i fuktig och växelvarm miljö och dessutom står stilla långa perioder.

Passa på att köpa stetoskop också, helt suveränt vid felsökning efter missljud som är svåra att lokalisera, nedan ett exempel som duger gott:

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/stetoskop/stetoskop-2000018564

Kostar 159 kr, finns även i ett elektroniskt utförande som kostar 179 kr men fanns bara på 5 varuhus eller vad det stod. Det gamla hederliga mekaniska utförandet finns på alla 63 varuhus.

Finns även på Mekonomen, Thansen, Jula m.fl. du får kolla runt.

Mvh

Pär

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter lite mer lyssnade så kommer ljudet från nåt av remhjulen, det var lite mer gnisslande, så jag ska smörja lite, det kanske är remmen som är på upphällningen, då gnisslet har samma tempo som ett remvarv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

PS:

Du har ett spännarhjul och ett löphjul, kanske bäst att byta båda.

Sen finns det ett antal olika varianter av remmen beroende på vilken utrustning motorn har som drivs av remmen (servopump, sjövattenpump etc.)

Serienummer är det viktigaste när man köper delar, om du köper hos din närmsta Mercruiser ÅF, ta en bild på typskylten med serienumret väl synligt eller skriv upp det på en lapp.

Underlättar för ÅF.

Beställer du online dubbelkolla och trippelkolla innan du klickar iväg ordern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...