Gå till innehåll
måndag 04 augusti 2025
evinrude60hk

Problem med Yamaha 115hk V4 2-takt (1997) – orkar inte full fart

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en Fjord Wing 19 HT med en Yamaha 115hk V4 2-takt från 1997 (1730cc). Motorn har under ett par år haft ett konstigt beteende: ibland går den inte för fullt från början när man startar, men efter ett tag "kickar den igång" och går perfekt – full fart och fin gång. Andra gånger funkar den bra direkt från kallstart. När den väl kommit igång har den alltid fungerat felfritt efter det. 

 

MEN – idag var det annorlunda. Motorn gick först bra i några minuter, men sen tappade den effekt helt plötsligt och kom aldrig igång igen (körde i ca 2,5 timme). Vid ett tillfälle, efter tankning, gick den bra i ca 30 sekunder, sen dog effekten igen. Jag kunde ändå köra i låg fart hela tiden, men inte fullgas.

En sak som jag identifierat är att pumpen på bränsleslangen blir inte hård, även om jag pumpar frenetiskt. Så har det nog alltid varit.

 

Jag kan ingenting om att meka med båtmotorer, men det hade varit kul att försöka felsöka det här problemet själv, och lösa det på egen hand. Den förre ägaren beskrev problemet som om att 2 cylindrar inte gick igång direkt, men efter tag kickade dem in. 

Någon som har haft liknande problem eller vet var man bör börja felsöka?
Alla tips uppskattas! Tack på förhand! 

/Tim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Låter som ditt problem kan både var relaterat till tändsystemet och/eller bränslesystemet.

Du skriver att du "kan ingenting om att meka med båtmotorer", men alla kan lära sig mer eller mindre bara man vill. Det är bara att glömma att man tycker att man har tummen mitt i handen men sedan finns det vissa områden som man bör överlåta till proffsen.

 

Verkar som din motor på alla 4 cylindrarna ibland vilket kan tyda på glappkontakt någonstans i tändsystemets kabelskarvar och det finns ganska många på din motor.

 

Vi börjar med den enklaste kontrollen, tändstiften:

1. Lossa alla fyra tändkablarna från tändstiften, ingen fara de passar bara där de satt.

2. Lossa tändstiften, du behöver en tändstiftsnyckel eller ett spärrhandtag med 21 mm lång hylsa.

3. Ta ut tändstiften och lägg dem i ordning cyl 1, cyl 2, cyl 3 och cyl 4.

4. Titta på tändstiften hur ser de ut. Bruna som mjölkchoklad, då är de ok. Sotsvarta, då går motorn fett och får för mycket bränsle. Blöta tändstift, då har motorn inte gått på den eller de cylindrarna.

 

För att kontrollera gnistan behöver du en gnistprovare (googla), och gnista uppstår då motorn körs runt på startmotorn. Testa en cylinder åt gången och håll inte i tändkablar eller tändstift om du kontrollerar gnistan, det rör sig om spänning på mellan 20 000–50 000 volt som känns rejält.

Alla stift skall vara demonterade när detta test utförs, be att någon hjälper dig att vrida på startnyckeln för det är ju svårt att både kolla och vrida på nyckeln.

 

Har du gnista på alla cylindrar, gå vidare till nästa steg.

 

Vilken typ av tändstift sitter det på motorn.

Vissa motorer har radioavstörda tändstift med ett inbyggt motstånd som kan gå sönder eller glappa, därav tänder inte motorn på just den cylindern eller cylindrarna.

Det rekommenderas NGK BR8HS–10 till din motor, vilket är ett radioavstört tändstift.

Du kan byta till B8HS–10 som är utan radioavstörning, inget som påverkar motorns prestanda eller gång för övrigt.

 

Kontrollera kabelskarvar till tändspolarna.

1131558304_Skrmavbild2025-05-31kl_12_59_09.png.9b645b59ef21a6ee9c8c95cab81488c2.png

Så här ser en tändspole ut till din motor och du har 4 stycken.

Kontrollera stiftanslutningen så att den är fri från oxid och inte glappar i motsvarande hona.

Kontrollera även jordkabeln (den med ringkabelsko) så att den sitter fast och fri från oxider.

 

Du kan väl börja med ovanstående, så det inte blir för mycket på samma gång.

Kolla även om det finns någon film på Youtube, sök efter "Spark check Yamaha 115 hp V4".

 

Gör alla kontroller på landbacken, då kommer man åt lättare och inga verktyg som ramlar i sjön.

Och starta inte motorn utan kylvatten...

 

Du kan få i uppgift att kontrollera/läsa av motorns serienummer som sitter på typskylten.

Tyvärr är det så att den som säljer inte har full koll på vilket år motorn är tillverkad och gissar sig till en årsmodell. Med serienummer kan man få fram när motorn är tillverkad och serienummer är ett måste om man ska köpa reservdelar. I något av de nedre hörnen på typskylten kan det även finnas en bokstav, ta gärna en bild på typskylten, gärna på hela motorn.

 

Lycka till!

 

Mvh

Pär

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2025-05-31 vid 13:35 skrev Mercury_44XS:

Hej

 

Låter som ditt problem kan både var relaterat till tändsystemet och/eller bränslesystemet.

Du skriver att du "kan ingenting om att meka med båtmotorer", men alla kan lära sig mer eller mindre bara man vill. Det är bara att glömma att man tycker att man har tummen mitt i handen men sedan finns det vissa områden som man bör överlåta till proffsen.

 

Verkar som din motor på alla 4 cylindrarna ibland vilket kan tyda på glappkontakt någonstans i tändsystemets kabelskarvar och det finns ganska många på din motor.

 

Vi börjar med den enklaste kontrollen, tändstiften:

1. Lossa alla fyra tändkablarna från tändstiften, ingen fara de passar bara där de satt.

2. Lossa tändstiften, du behöver en tändstiftsnyckel eller ett spärrhandtag med 21 mm lång hylsa.

3. Ta ut tändstiften och lägg dem i ordning cyl 1, cyl 2, cyl 3 och cyl 4.

4. Titta på tändstiften hur ser de ut. Bruna som mjölkchoklad, då är de ok. Sotsvarta, då går motorn fett och får för mycket bränsle. Blöta tändstift, då har motorn inte gått på den eller de cylindrarna.

 

För att kontrollera gnistan behöver du en gnistprovare (googla), och gnista uppstår då motorn körs runt på startmotorn. Testa en cylinder åt gången och håll inte i tändkablar eller tändstift om du kontrollerar gnistan, det rör sig om spänning på mellan 20 000–50 000 volt som känns rejält.

Alla stift skall vara demonterade när detta test utförs, be att någon hjälper dig att vrida på startnyckeln för det är ju svårt att både kolla och vrida på nyckeln.

 

Har du gnista på alla cylindrar, gå vidare till nästa steg.

 

Vilken typ av tändstift sitter det på motorn.

Vissa motorer har radioavstörda tändstift med ett inbyggt motstånd som kan gå sönder eller glappa, därav tänder inte motorn på just den cylindern eller cylindrarna.

Det rekommenderas NGK BR8HS–10 till din motor, vilket är ett radioavstört tändstift.

Du kan byta till B8HS–10 som är utan radioavstörning, inget som påverkar motorns prestanda eller gång för övrigt.

 

Kontrollera kabelskarvar till tändspolarna.

1131558304_Skrmavbild2025-05-31kl_12_59_09.png.9b645b59ef21a6ee9c8c95cab81488c2.png

Så här ser en tändspole ut till din motor och du har 4 stycken.

Kontrollera stiftanslutningen så att den är fri från oxid och inte glappar i motsvarande hona.

Kontrollera även jordkabeln (den med ringkabelsko) så att den sitter fast och fri från oxider.

 

Du kan väl börja med ovanstående, så det inte blir för mycket på samma gång.

Kolla även om det finns någon film på Youtube, sök efter "Spark check Yamaha 115 hp V4".

 

Gör alla kontroller på landbacken, då kommer man åt lättare och inga verktyg som ramlar i sjön.

Och starta inte motorn utan kylvatten...

 

Du kan få i uppgift att kontrollera/läsa av motorns serienummer som sitter på typskylten.

Tyvärr är det så att den som säljer inte har full koll på vilket år motorn är tillverkad och gissar sig till en årsmodell. Med serienummer kan man få fram när motorn är tillverkad och serienummer är ett måste om man ska köpa reservdelar. I något av de nedre hörnen på typskylten kan det även finnas en bokstav, ta gärna en bild på typskylten, gärna på hela motorn.

 

Lycka till!

 

Mvh

Pär

Stort tack för att du tagit dig tid och gett ett väldigt uttömmande och hjälpsamt svar! 

Jag har nu börjat med att byta tändstift till de du rekommenderade och bränsleslang (trodde det var någon pyspunka på den som gjorde att pumpen inte blev hård). Jag lät motorn gå på tomgång i ca 5 minuter innan jag tog en tur. I början gick den kalas, men efter ca 1 minut så drog den ner på farten igen och gick väldigt sakta. Den ryckte till typ 2 gånger (jag hade gasen en bra bit nere), men den drog av på farten precis efter att den ryckte till. 

Jag har lite problem att ladda upp bilder på tändstiften, men gör det så snart som möjligt. Dock var motorn kall när jag plockade loss dem. Hade missat att jag borde plocka dem efter en tids körning för att bäst utvärdera hur hälsosamt motorn går. Det var dock tydligt att det var dags för tändstiften att bytas.

 

Jag tänker att nästa steg blir att kontrollera tändspolarna som du tipsade om, samt testa gnistan med en gnistprovare. Det känns dock som det finns en uppsjö av gnistprovare, där alla ser olika ut och är i väldigt olika prisklasser. Hittade denna från biltema billigt, där det verkar som att man inte behöver demontera tändstiften. Det kanske är hål i huvudet att köpa en sådan och den kanske inte fungerar till en båt, men kan jag använda denna för att testa gnistan eller bör jag köpa någon annan produkt? 

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/tandningsprovare-2000017037?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=p-shopping-LIA-mid&gad_source=1&gad_campaignid=1603792037&gbraid=0AAAAADowiYihtFIoTtnh6-lzvhf8sT-kC&gclid=CjwKCAjwl_XBBhAUEiwAWK2hzgLFPDA7Ip8uVhHFlT6cPFK3CHmYrE4s9MytjvVlUYVavKWvH7gzwxoCHfQQAvD_BwE

 

Övriga felsökningar som jag har googlat mig till som skulle kunna vara problemet listar jag nedan. Hojta gärna om ni håller med om att det är vettigt att undersöka detta också:
1. Skit i förgasarna

2. Bränsleanslutningen till motorn

3. Bränslepumpen

4. Bränslefiltret

5. Tändhattarna 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt fantastiskt att det finns personer som Mercury_44XS , vilket jävla supersvar du fått med många kloka grejer att felsöka. Jag har själv hållit på en hel sommar och bråkat med en likadan motor med liknande fel, det visade sig till slut vara termostaterna hur konstigt det än låter. Detta är super-enkelt att kolla och kan vara väl värt att kolla innan du river vidare. 

Lås tråden om min motor här: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jättesvårt att på distans felsöka en motor som går dåligt ibland och bra ibland.

Det enda jag hade att gå på var din beskrivning av felet men vi ska nog lösa ditt problem.

 

"Jag har en Fjord Wing 19 HT med en Yamaha 115hk V4 2-takt från 1997 (1730cc). Motorn har under ett par år haft ett konstigt beteende: ibland går den inte för fullt från början när man startar, men efter ett tag "kickar den igång" och går perfekt – full fart och fin gång. Andra gånger funkar den bra direkt från kallstart. När den väl kommit igång har den alltid fungerat felfritt efter det". 

 

Förr i tiden då jag hade eget företag i båtmotorbranschen kunde kunderna ringa och ge en kort beskrivning, sen frågade de: "Vad kan det vara för fel?" 

Vissa fel kunde man svara på direkt medan det är betydligt svårare med fel som uppträder sporadiskt som i ditt fall.

Det hände även att kunder kom in och köpte nya tändstift till motorn för att den gick illa eller inte startade, åkte hem och bytte stiften men det hjälpte inte. Då kom de tillbaka och skulle ha nya tändspolar, jag letade upp rätt tändspole och lade fram en tändspole på disken. Ofta så kunden: "Nej, jag behöver alla fyra" Va? Jag försökte förklara att det mycket sällsynt att alla fyra tändspolar går sönder på en och samma gång men hade jag fyra tändspolar i lager så fick de ju köpa det. Dagen efter kommer kunden tillbaka och skall lämna tändspolarna i retur, "Det var inte det som var felet, kan jag lämna tillbaka dom?" På väggen i butiken satt en skylt med texten "El- och tändingsdelar tages ej i retur" vilket jag även informerat om tidigare.

 

Ett tips: Gå inte och köp dyra reservdelar som det kan vara fel på, det blir bara kostsamt i längden.

 

Nu till ditt problem.

 

Som sagt att hitta ett fel som uppträder sporadiskt/intermittent är jättesvårt och kräver noggrann och ofta flera timmar av felsökning, både vid bryggan och ute på sjön.

 

Angående gnistprovare:

Den du hittat sätter man mellan tändstiftsterminalen och tändkabeln och används med motorn igång, fungerar säkert men man får ingen indikation på tändspolens kondition. Dessutom måste man flytta den mellan de olika cylindrarna vilket man inte kan göra så länge motorn går. Denna är nog bättre i så fall och ser ut som en testpenna och kan flyttas mellan tändkablarna medan motorn går.

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/elektroniska-testinstrument/gnistprovare-2000022150

 

Med ovanstående testpenna kan du kontrollera om det blir gnista på alla cylindrar när motorn går illa och missar. Kostar bara 90 kr och finns i alla varuhus, kolla lagerstatus i ditt varuhus innan då åker så det verkligen finns så du inte kör i onödan.

 

En sådan här används med alla tändstift bortskruvade och gnistan hoppar mella stiften i själva verktyget, jordkabeln måste anslutas till god jordningspunkt.

 

https://www.motorsågsbutiken.se/sv/mb/briggs-stratton-tandstiftprovare

 

Vet inte om den är justerbar, framgår inte av texten men det kan man ju kolla om det blir aktuellt att köpa men jag tycker du kan börja med den billagare varianten från Biltema.

 

En riktig gnistprovare (som vi yrkesmän använder) är dyr och kostar ca 1000–1500 kr, med dessa dyra kan man kolla tändspolens kondition på alla cylindrar samtidigt och dessa dyra gnistprovare har justerbart avstånd.

 

En fullt frisk tändspole skall klara ett gnistgap (avstånd) på 10–15 mm utan att missa, vissa tändsystem klarar upp till 35–40 mm. Klarar en tändspole inte av ett gnistgap på 10 mm då är den dålig. Gnistan skall alltid vara kraftig, klar och blåfärgad och man skall höra ett tydligt klick från gnistan. Är den gulfärgad och svag då är tändspolen också dålig.

 

Men som sagt köp inga delar i onödan...

 

De misstänkta fel du radade upp:

 

1. Skit i förgasarna

Ja, det blir alltid skit i förgasarna vilket beror på dagens bensin och det bildas avlagringar som måste avlägsnas vilket innebär att alla förgasare måste demonteras från motorn, tas isär och tvättas rena.

Ofta när man har skit i förgasare märks detta genom att motorn går illa på låg tomgång upp till ca 1500–2000 r/min och stryper sig under acceleration. Detta fel är ofta inte sporadiskt utan finns där hela tiden.

2. Bränsleanslutning/snabbkoppling

Ja, det kan var läckage här men det brukar droppa bensin från anslutningen när man pumpar på blåsan.

3. Bränslepump

Ja kan vara slappa membran eller dåliga backventiler men oftast inget sporadiskt fel. Är bränslepumpen dålig så brukar motorn stanna efter några sekunder/minuter beroende på varvtal.

Går sedan inte att få igång utan att pumpa på blåsan.

Bränslepumpens kapacitet kan man testa genom att pumpa lite försiktigt på blåsan när motorn går illa, går den bättre så har bränslepumpen dålig kapacitet. Slang och blåsa hade du väl bytt precis så det kan vi utesluta.

4. Bränslefilter

Skall alltid rengöras/bytas minst en gång per år, oftare om man kör mycket. 

Har båten fast installerad bränsletank skall man ha ett vattenavskiljande bränslefilter fast monterat mellan tank och motor. Monteras med fördel i motorbrunnen om det får plats.

Ett igensatt bränslefilter ger ofta symptom som punkt 1 och dessa hänger ju ihop.

5. Tändhattar

Japanska tillverkare har ofta både hängslen och livrem, d.v.s. både avstörda tändstift och avstörda tändhattar. Brukar stå en siffra och ett ohmtecken på tändhatten. I tändhatten sitter ett motstånd eller en kolstav som dämpar gnistan, kan glappa här och kan/är känsliga för vibrationer och värme.

Kan uppträda sporadiskt p.g.a. glappkontakt i motstånd/kolstav. Har dock inte haft jättemånga fel på dessa under min yrkesverksamma tid men det kan ju bero på att jag inte hade så många Japanska motorer i min kundkrets. Är inte 100% säker på att du har avstörda tändhattar men ett möjligt fel, kolla även så att själva anslutningen inne i tändhatten som sitter på tändstiftets terminal inte glappar eller är sliten. Kollade lite snabbt på en 115B och tändhattar till en sådan kostar ca 310 kr stycket.

 

Kommer jag på något annat återkopplar jag.

Återkom om du hittat något eller kan ge tydligare beskrivning av felet, filma gärna när felet finns.

 

//Pär

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...