Gå till innehåll
måndag 09 juni 2025
Jhd

Byta från lina till ankarband på ocean comfort big water 45

Rekommendera Poster

Hej 

Jag har några funderingar. 

Jag vill köpa ett billigt ankarspel, typ ocean comfort big water 45,men linan på 6mm vill jag byta ut till en lina/band som är grövre. Helst ett ankarband.

Är det någon som har erfarenhet av det lilla ankarspelet och vad är din erfarenhet i så fall? 

Någon som vet om det skulle fungera att byta ut linan till ett ankarband istället? 

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet, men med grövre lina blir det färre antal meter. 30 meter är redan det lite kort kan jag tycka. Och varför vill du ha grövre? 6mm och brottgränsen 260 kg är nog vad spelets konstruktion är dimensionerat för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, ingen erfarenhet av det ankarspelet.

Men du bör kontrollera att ankarspelet kan hantera ett band.

Jag har haft (på förra båten) ett väldigt välfungerande bandankarspel, jättebra, men med den installationen gick det inte att ha någon ankarkätting längst ut på bandet, så det blev till att hissa ut en tyngd på bandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har inte hört så bra saker om dom i salt vatten, men för priset så kan de nog funka iallafall i Östersjön. Jag har läst att rätt mkt rostar på dom i saltvatten och beroende på storleken på din båt. Och för priset hade jag nog provat iallafall 😅

Kryssarklubben har gjort test på ankare och hur mycket krafter en ankar lina utsätts för och för en 3 tons båt i 12-14ms men det blev det inte mer än 115 kg. Så med tanke på detta så borde de 260 kg den linan som sitter på har i brottstyrka räcka gott och väl till en "god väder ankring". Och den borde vara rätt lämplig vid tilläggning mot klippor med tanke på att det oftast är läsidan och det är då jag mest har nytta av en ankarvinch så man slipper fokusera på flera saker samtidigt inkl barn. 

Men självklart får man vara mer observant med nötning etc. 

Går ju även byta ut mot en hmpe lina som har +2 ton brottstyrka på 5 mm sälj ex på polyrope.

De finns på Amazon för typ halva priset mot svenska åf, 

Ex. 

https://www.amazon.se/ankarvinsch-fjärrstyrd-saltvatten-fjärrkontroll-saltvattensbåt/dp/B0B53DZM4R/ref=mp_s_a_1_2?crid=1NH70HKLIJJMJ&dib=eyJ2IjoiMSJ9.FMMbWC49wlhiCDGOWKQIAaWleVDEjRDkX220KkxkjtlmLftJ-pHwhkTlndGegYG671MeLbPCneM0ee1fz-eFUVHW71Brkv7G18fgnrSbWfJoFOHyVD5gwGuQhyjVOSv2kL6fQYpnuBHkO_JjfE6v_QBd94-Qla_a-laoOtvCaLq0IBv89_xqCiy-1sHh_OHCAm-Yt9qLuaSIKVujbTpmgw.kWzAQW3wy31RYOxpytO3H4SyZtsvCw302dl2SYPS5lY&dib_tag=se&keywords=ankarvinsch+45&qid=1748547075&sprefix=ankarvinsch+45%2Caps%2C158&sr=8-2

Edit,

Såg seasea sålde på rea för ett par hundralappar mer, kan ju vara värt för en svensk åf.

Redigerad av Vestergren
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...