animap 43 Postad söndag kl 19:47 Hej! Detta är vad som skedde för mig: Motorbåt Bella 651 med Mercruiser 4.3 MPI 220 Hk och Alpha One-drev. Förra söndagen, alldeles utanför min hemmahamn i Stockholms skärgård, så körde jag på en sten. Slarv av mig, det är ett grundområde utanför hamnen som troligen sträcker sig lite längre ut än kortet visar. Jag låg i drygt 20 knop. Det smällde till, men inget jättedramatiskt. Jag stoppade direkt och stängde av motorn. Fällde upp drevet maximalt men kunde inte se något speciellt. Sen testade jag kort att dra på till maxfart 35 knop, funkade perfekt utan några vibrationer. Tuffade in till hamnen, ca 500 meter. Allt väl (trodde jag). Nu idag när jag kom till båten och startade motorn så tjöt larmet direkt. Ingen olja i drevet. Stänger givetvis av direkt. Visuell koll i motorrummet visar att den lilla tanken för drevolja är helt tom. Jag ska ringa närliggande varv direkt i morgon bitti. Lär bli bogsering och lyft. Som sagt, helt klart mitt eget fel och slarv. Men vad kan ha hänt? Kan drevet ha slagits sönder så till den milda grad att olja läckt ut rakt ut i sjön? Är det ett helt nytt nedre växelhus som gäller, för 20-30' + arbetskostnad? Söndagshälsningar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 002 Postad söndag kl 20:19 26 minuter sedan skrev animap: Men vad kan ha hänt? Kan drevet ha slagits sönder så till den milda grad att olja läckt ut rakt ut i sjön? Det räcker ju med en liten spricka för att oljan ska försvinna på en vecka. 28 minuter sedan skrev animap: Är det ett helt nytt nedre växelhus som gäller, för 20-30' + arbetskostnad? Det lär nog varvet berätta för dig, vi kan bara gissa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 483 Postad söndag kl 20:34 Det finns nog inte många växelhus som klarar en stenträff i 20 knop. Du får var glad att det förmodligen enbart sprack, du kunde blivit av med hela akterspegeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 65 Postad söndag kl 21:04 typiskt.. det är oftast nära hemmahamnen olyckan slår till. kontrollera vart oljan kom ut med bonntur är det drevoljeslangen som är läck dyrare få båten till verkstad från bryggplats än direkt från skadeplats . underhus är enkelt byte med eget arb om möjl..vad säger fbolaget min erfarenhet är att det är svårt få klara besked o verkstan säger det beror på fråga ditt fbolag . mitt ville inte medge sjöskada drevet fungerade 1 dist efter grundkänning rasade vid första fullgaskörning ej oljebrist men gamla grejer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
animap 43 Postad måndag kl 19:20 Verkar bli bra iallafall, har bokat varv och får bogsering från hamnen. Försäkringen verkar täcka åtminstone hälften (efter åldersavdrag). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser