Gå till innehåll
torsdag 31 juli 2025
chronn

Yamaha F150 knarrar och kärvar då den sänks ner i sjön

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har en Silver Eagle 630CC med en Yamaha F150 på akterspegeln. Jag har för vana att lyfta motorn då båten ligger i hemmahamnen och hela förra sommaren knakade det och knarrade då jag sänkte ner den före avfärd. Jag trodde det var brist på smörj, men smörjnipplarna sitter lite illa till bakom styrcylindern så jag kom aldrig mig för att åtgärda under säsongen. 

I våras hörde en sakkunnig på knarret och visste att det kärvade där nere vid trimmotorn nånstans, jag vet inte vad delarna heter. Mellan delen som är bultad i akterspegeln och själva riggen, typ. Han tog en vinkelslip med sandpapperstrissa och friserade lite så slutade det kärva. Men nu kärvar det än värre, så till den milda grad att powertrimmen ibland inte orkar sänka. Jag får fippla en stund tills det lossnar eller ”kommer över” knölen typ. 

Det märkliga är att det inte längre kärvar efter en kort resa. Sen kärvar det igen då båten legat i hamn några dagar. 

Vad ska jag göra åt detta?

dd8467e5-7dd4-4794-88ae-a28cdc11ea32.thumb.jpeg.d38ea36cdf7e33d77118607507dc5ceb.jpeg

Redigerad av chronn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev chronn:

Jag har en Silver Eagle 630CC med en Yamaha F150 på akterspegeln. Jag har för vana att lyfta motorn då båten ligger i hemmahamnen och hela förra sommaren knakade det och knarrade då jag sänkte ner den före avfärd. Jag trodde det var brist på smörj, men smörjnipplarna sitter lite illa till bakom styrcylindern så jag kom aldrig mig för att åtgärda under säsongen. 

I våras hörde en sakkunnig på knarret och visste att det kärvade där nere vid trimmotorn nånstans, jag vet inte vad delarna heter. Mellan delen som är bultad i akterspegeln och själva riggen, typ. Han tog en vinkelslip med sandpapperstrissa och friserade lite så slutade det kärva. Men nu kärvar det än värre, så till den milda grad att powertrimmen ibland inte orkar sänka. Jag får fippla en stund tills det lossnar eller ”kommer över” knölen typ. 

Det märkliga är att det inte längre kärvar efter en kort resa. Sen kärvar det igen då båten legat i hamn några dagar. 

Vad ska jag göra åt detta?

dd8467e5-7dd4-4794-88ae-a28cdc11ea32.thumb.jpeg.d38ea36cdf7e33d77118607507dc5ceb.jpeg

Smörjnipplarna du inte kunde komma åt förra året med båten i sjön, smorde du dom i våras när båten stod på land? Allt som inte smörjs kärvar ihop förr eller senare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
53 minuter sedan skrev Rascal:

Smörjnipplarna du inte kunde komma åt förra året med båten i sjön, smorde du dom i våras när båten stod på land? Allt som inte smörjs kärvar ihop förr eller senare.

Till saken hör att jag fick nedre delen renoverad i våras (vi har grund och stenig skärgård...) och han som gjorde det åt mig, auktoriserad på yamaha, noterade det när han återmonterade nederdelen. Han slipade bort lite material med sandpappertrissa på vinkelslipen utan att tänka desto mer på saken. Jag och min far tänkte, men inte han. Sen började det gå fritt. Men nu kärvar det igen, men bara före färd. Inte efter färd. Kan inte tro att det har nåt med varmkörning att göra. 

Han påstod det inte har nåt med tilt-axeln och dess smörjning att göra. 

Redigerad av chronn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan skrev chronn:

Han påstod det inte har nåt med tilt-axeln och dess smörjning att göra.

Det finns kanske fler saker att smörja ??!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...