wedgemoh 0 Postad 23 Maj Hej! Jag har nyligen sjösatt båten efter vintern och efter en del krångel fick jag till slut igång motorn. Jag behövde hålla nyckeln i startläge i minst en minut, och upprepade proceduren 3-5 gånger innan den startade. Det jag märkte då var ett kraftigt missljud – ett gnisslande eller skärande ljud – som jag tror kommer från motorn eller drevet. Eftersom båten har vinterförvarats utomhus, lät jag motorn gå på tomgång i ca 20 minuter för att kontrollera att allt fungerade som det skulle och för att se om ljudet försvann, vilket det gjorde efter en stund och därefter lade jag till vid min båtplats. När jag började testa vidare upptäckte jag att missljudet återkom när jag gjorde fulla rattutslag åt både babord och styrbord. Samma sak hände när jag höjde eller sänkte drevet via trim-knappen – missljudet kom tillbaka. Jag tänkte därefter ta en kort tur, men så fort jag kastat loss, backat ut från båtplatsen och började ge gas, dog motorn direkt. Jag kunde starta om utan problem, men varje gång jag försökte gasa upp så stannade den igen. Så fort jag rör gasen, dör motorn. Det enda jag lyckas hålla är cirka 3 knop, runt 1000 rpm. Värt att nämna är att både motor och drev fick service och vinterkonserverades i samband med upptagningen i höstas. I kölen på motorrummet ser det även ut som att det läckt ut lite tryckolja vilket inte fanns där vid torrsättningen i höstas (se bifogad bild). Oljenivåerna i samtliga behållare verkar se OK ut. Mer felsökning än det har jag dessvärre ingen kunskap om. Är det någon här som har en idé om vad det kan bero på? Jag har varit i kontakt med min mekaniker som ska titta på det vid tillfälle men det verkar ta lång tid, men vill gärna höra om någon känner igen symtomen eller har tips på felsökning. Bifogar en länk där jag laddat upp en video på motorn som fångar upp missljudet. https://streamable.com/8qalto (tomgång) och https://streamable.com/qxcfan (gaspådrag). Vore väldigt kul att få komma igång med båtsäsongen så snart som möjligt. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 224 Postad 23 Maj (redigerade) 1 timme sedan skrev wedgemoh: Jag tror inte maskineriet blir något bättre av ytterligare provstarter. Den som servade får ta ansvar för detta! En enda fråga. Vad exakt ingick i vinterkonserveringen? Redigerad 23 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wedgemoh 0 Postad 23 Maj 6 minutes ago, Hybro said: Jag tror inte maskineriet blir något bättre av ytterligare provstarter. Den som servade borde ta ansvar för detta. En enda fråga. Vad exakt ingick i vinterkonserveringen? Tack för snabbt svar Hybro, och jag håller med då båten fungerade toppen innan torrsättningen. Syftet med mekanikerns besök var egentligen endast motorkonservering då jag inte ville göra det själv, men passade samtidigt på att utföra den årliga servicen. Se nedan enligt fakturaspecifikationen: Motorservice Merc 3,0 4cyl Drevservice Konservering Oljefilter Bränslefilter motor Drevolja Packningar Drev Konserveringsvätska Motorolja 4,5 L Propylen 10L Restid Servicebil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 224 Postad 23 Maj (redigerade) Med ledning av vad du skrev, när missljuden uppstår, alltså vid manövrering av drevet till ytterlägena, både vertikalt och horisontellt, så kan man ju misstänka att allt inte är rätt återmonterat efter tätnings byten. Ev saknas låsning. Sista videon verkar indikera kraftiga vibrationer! Kanske orsakade av en inte låst drivknut som kastas runt? Vad jag uppfattar är det även ett motorljud som är onormalt. Starta absolut inte motorn mer, förän felen är åtgärdade. För fel är det garanterat. Redigerad 23 Maj av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 224 Postad 23 Maj (redigerade) Om inget rent mekaniskt bytts eller åtgärdats, så skulle man i värsta scenariot, kunna tro att fel vätskor fyllts på. I en tidspressad situation. Tycker mig höra en hydraulpump som mår illa. Det skrikande ljudet. Då kan man fråga sig vart hydrauloljan fylldes? Om den nu skulle bytas. Skumt är att motorn inte går på högre varvtal. OBS, gör inga fler startförsök! Sanningen att säga, jag är mekaniskt intresserad, men har segelbåt med rak axel. Så jag kan givetvis ha fel i det jag anar. Var rädd om dina kvitton på utfört arbete...! Guld värda i detta läge. Redigerad 23 Maj av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 561 Postad 23 Maj (redigerade) Jag tycker det låter som en dåligt spänd rem. Om motorn stannar vid gaspådrag så beror det troligen på bränslebrist. Tex att accelerationspumpen i förgasaren inte fungerar. Redigerad 23 Maj av Eld- 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 131 Postad 23 Maj Håller med eld, det låter som drivremmen behöver spännas. Det är en enkel åtgärd som kan göras med två shiftnycklar, eller blocknyckelset. Drivremmen driver generator, powersteering och trimtilt. Därför förvärras ljudet när mer belastning påförs. Ljudet borde också öka när du varvar upp motorn utan växel i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 224 Postad 24 Maj Påverkas varvtalet av remmens spänning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wedgemoh 0 Postad 24 Maj 15 hours ago, Hybro said: Med ledning av vad du skrev, när missljuden uppstår, alltså vid manövrering av drevet till ytterlägena, både vertikalt och horisontellt, så kan man ju misstänka att allt inte är rätt återmonterat efter tätnings byten. Ev saknas låsning. Sista videon verkar indikera kraftiga vibrationer! Kanske orsakade av en inte låst drivknut som kastas runt? Vad jag uppfattar är det även ett motorljud som är onormalt. Starta absolut inte motorn mer, förän felen är åtgärdade. För fel är det garanterat. Tack igen för din input. Min spontana tanke var också att delar inte var återställda "enligt boken" efter genomförd service. Som du skrev i ditt andra inlägg om felaktigt påfyllda vätskor hoppas jag verkligen inte är fallet. Inga mekaniska delar har bytts ut eller åtgärdats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wedgemoh 0 Postad 24 Maj 15 hours ago, Eld- said: Jag tycker det låter som en dåligt spänd rem. Om motorn stannar vid gaspådrag så beror det troligen på bränslebrist. Tex att accelerationspumpen i förgasaren inte fungerar. Hej Eld och tack för svar. Menar du att missljudet beror på dåligt spänd rem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 561 Postad 24 Maj 2 timmar sedan skrev wedgemoh: Hej Eld och tack för svar. Menar du att missljudet beror på dåligt spänd rem? Ja, jag tycker det låter så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 131 Postad 24 Maj 6 timmar sedan skrev Hybro: Påverkas varvtalet av remmens spänning? Skulle ju kunna vara att någon enhet som drivs av remmen har skurit och det är därför remmen tjuter och motorn har svårt att hålla varvtalet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 561 Postad 24 Maj 13 minuter sedan skrev Craycoat: Skulle ju kunna vara att någon enhet som drivs av remmen har skurit och det är därför remmen tjuter och motorn har svårt att hålla varvtalet. Troligare att batteriet är dåligt laddat så att generatorn får jobba hårt i kombination med en dåligt spänd rem. Remmen slirar och skriker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser