Gå till innehåll
fredag 05 september 2025
Yvetta

Renovera sjövattenpump md21

Rekommendera Poster

Har en MD21, som inte kyler ordentligt. Sjövattenflödet verkar svagt, och jag tänkte undersöka sjövattenpumpen närmare för att renovera, eller kanske byta ut den. Jag lyckas dock inte lossa själva pumpen från sätet. Någon som har en idé hur jag går tillväga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Yvetta:

Har en MD21, som inte kyler ordentligt. Sjövattenflödet verkar svagt, och jag tänkte undersöka sjövattenpumpen närmare för att renovera, eller kanske byta ut den. Jag lyckas dock inte lossa själva pumpen från sätet. Någon som har en idé hur jag går tillväga?

Börja med att lyfta på locket och kolla impellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag minns så är det följande:

- Lossa först kylvattenrören från pumpen.

- Pumpen sitter med två skruv in i blocket. Där har den även har en fläns med O-ring, så man måste vicka den lite fram tillbaka och dra utåt.

Ska inte vara några konstigheter, men det var några år sedan jag tog loss min och renoverade den (det var axeltätningen mot motorn som läckte på min).

Men följ @Rascal anvisning och börja med att lossa runda locket på pumpen och kolla status på impellern. En renoveringssats för pumpen kostar ju ändå typ 1000:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag byter impeller varje år. Så den var ny. Jag tänkte börja med en renoveringsarbete, men behöver då ha loss pumpen. Den sitter med en bult som sluter om sätet. Jag har tagit bort bulten, så pumpen går att vrida och vicka litet. Men då jag försöker dra ut den från sätet är det helt stopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan skrev Yvetta:

Jag byter impeller varje år. Så den var ny. Jag tänkte börja med en renoveringsarbete, men behöver då ha loss pumpen. Den sitter med en bult som sluter om sätet. Jag har tagit bort bulten, så pumpen går att vrida och vicka litet. Men då jag försöker dra ut den från sätet är det helt stopp.

Den borde sitta med två skruvar i motorn, se inringade på bilden.

(Bild lånad från Marinexpress.se)

125356396_Screenshot_20250522_123951_Edge2.thumb.jpg.4e21454020c77860eb93035b0e84d621.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...