Gå till innehåll
onsdag 10 juni 2026
Parons

Motor går varm

Rekommendera Poster

Hej

Har en Volvo Penta KAD 42 med 290 dp drev som går upp till 95 grader när båten planar

Sänker man farten går tempen ner.Kan det vara läckage vid slanganslutningar i drevet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vanligt med begränsningar (avlagringar/beväxning) i sjövattendelen i motorerna.

Enklaste lösningen är att spola igenom den med nåt medel som löser avlagringar och "gojs", typ "Systemrens".

Det finns massor med video på Youtube som visar hur man gör. Spola baklänges och länge.

Och när du ändå är igång, öppna oljekylaren och kika så att där inte ligger gamla rester av impeller där.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft samma bekymmer på min kad 42 vid två olika tillfällen. Jag höll på ganska länge innan jag hittade felet. 

Ena gången berodde hög tempratur på en sliten sjövattenpump. Har du dubbelmontage så ta sjövattenpumpen från motorn som inte går varm och se om det blir någon skillnad.

Andra gången var det mitt avgasknä som såg bra ut på utsidan men som var så rostigt på insidan att flödet var starkt begränsat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att ha koll invändigt på oljekylaren , intercoolern och värmeväxlaren med c:a 10 års mellanrum.

20231112_144127.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...