prytz 16 Postad igår kl 12:10 Jahaja problemen fortsätter! nu varvar äntligen motorn ur och tempen ligger stabil. men nu upptäckte vi 5-6 L olja i botten på motorrummet, ser ut som det kommit ur oljestickan Både i rörets infästning och rörets överdel. jag noterar att det saknas O-ring på stickan. någon som har en teori om detta. vid mycket lysande och krypande kan jag bara se rinningar från oljestickan. Verkar inte komma från toppen i allafall på andra sidan ser vi inget olje spår alls.! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasR 18 Postad igår kl 14:36 Har du mycket tryck i vevhuset? Prova ha motorn på tomgång och öppna oljepåfyllningskorken. Det blåser lite från hålet men har du ett kraftigt tryck där så kan det gå ner tryck i vevhuset och börja trycka ut olja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NW355 262 Postad igår kl 15:36 Det är inte din oljekylare som frätt sönder på insidan mot motorblocket där oljestickan sitter som släpper ut olja? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 574 Postad igår kl 16:12 3 timmar sedan skrev prytz: Jahaja problemen fortsätter! nu varvar äntligen motorn ur och tempen ligger stabil. men nu upptäckte vi 5-6 L olja i botten på motorrummet, ser ut som det kommit ur oljestickan Både i rörets infästning och rörets överdel. jag noterar att det saknas O-ring på stickan. någon som har en teori om detta. vid mycket lysande och krypande kan jag bara se rinningar från oljestickan. Verkar inte komma från toppen i allafall på andra sidan ser vi inget olje spår alls.! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prytz 16 Postad igår kl 16:21 Tja! samma tankar som jag lurar på! Så jag kollade lite mer: inget övertryck i oljelocket, inte tät vevhusventilation, ser inga rinningar på blocket som skullekunna antyda brusten toppackning. ska plocka loss oljekylaren och kontrollera den, ska montera O-ring på oljestickan (den saknas) tvätta rent motorn och provköra ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 574 Postad 23 timmar sedan Om olja trycks ur oljesticksröret , läcker förbränningsgaser förbi en eller flera kolvar. Om man lägger oljepåfyllningslocket utan att vrida fast det, och kör motorn på tomgång, kan man se om det är en eller fler cylindrar som vevhustrycket kommer ifrån. Om locket bara hoppar vartannat vevaxelvarv är det en cylinder som läcker. De här motorerna är väldigt känsliga för vevhustryck på grund av det klena röret till vevhusventilationen. Om man tar bort den klena slangen och ersätter den med en 19mm slang som dras så att den slutar i närheten av luftintaget på luftfiltret, kan man ofta fortsätta att köra utan att märka något fel. Ofta beror problemet på urusel motorrumsventilation. Jag vet en ägare till en Flipper 850 som lät montera en AD41P som har den klena vevhusventilationen. Efter ett tag trycktes all olja ut genom oljesticksröret. Den som monterat motorn tog in båten och tog isär motorn. Kolven på cyl 6 hade skurit. Kolv och foder byttes och kunden fick tillbaks båten. Efter en tid hände samma sak igen. Motorn åtgärdades och ventilationen förbättrades. Detta var ca 15 år sedan, och det har funkat sedan dess. Flipper 850 och Orrskär 850 är väl de båtar har riktigt urusel motorrumsventilation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prytz 16 Postad 22 timmar sedan Felet är lokaliserat! otät oljesticka droppande oljekyl. tack för alla input som behövdes när hjärnan beslöt sig för att gå upp i stabsläge och sluta fungera rationellt när jag såg oljan skvalpa runt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser