Gå till innehåll
torsdag 22 maj 2025
Dagskryssaren

Flipper 640 DC - Kapellet börjar ge med sig

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Flipper 640 DC från 2016 med vanligt körkapell (högt till tak med rutor). Det sitter på i ur och skur under sommaren men förvaras torrt (och varmt) vintertid. Det börjar ge med sig och bli allt svårare att spänna. I takt med att jag behöver ta i mer så blir det också högre spänning på alla sömmar och det börjar gå sönder. Nu har bakrutan (som byttes 2020) börjat ge med sig ordentligt. Dels har själva plasten spruckit i nederkant (se bild) och dragkedjorna på båda sidorna börjar ge med sig (se bild). Sidorutorna har lite skador men är än så länge hela men det är nog bara någon säsong bort.

Framrutorna byttes 2023 av en kapellverkstad och de gjordes då lite större än tidigare. Jag hade hopp om att det skulle hjälpa helheten för kapellet men trots detta är sidorna (och nu även bakrutan) alldeles för tighta. Funderar på vad jag ska göra då det känns som att hela kapellet skulle behöva bli ca 5cm längre på "alla sidor" för att inte dö ut. Att byta framrutorna hjälpte en del men inte tillräckligt som sagt. Känns som att jag kommer byta någon del varje år och det blir både omständligt och kostsamt. Jag använder i princip aldrig kapellet även om vi behöver det när vi sover i båten så jag kan inte byta ut det helt och hållet mot ett hamnkapell.

Ser lite olika alternativ framåt:

1. Fortsätta byta ut del för del hos en kapellverkstad. Nu blir det bakrutan, nästa år troligen båda sidorna och sen fortsätta så.

2. Köpa ett hamnkapell och förvara körkapellet hemma i garaget till dess att det ska användas och på så sätt slita mindre på det.

3. Byta ut sidorna mot kapellväv istället för rutor. Jag kör i princip aldrig med körkapellet på så det är nästan bara för skydd i hamn och övernattning. För övernattning hade jag klarat mig med framrutor + bakruta.

4. Försöka laga själv. Båtklubben har tillgång till symaskiner och jag är förhållandevis händig men det känns svårt att skära plastrutor och sy dit dragkedjor. Läst mycket om att det är jobbigt.

5. En kreativ tanke är att fästa någon form av hällor i varje kapell-fäste för att med hjälp av hällor/stroppar förlänga kapellet på varje sida utan att göra själva kapellduken bredare. Vet inte om det finns såna här lösningar tillgängliga eller om jag får MacGyver-fixa själv?

6. Köpa ett helt nytt kapell som är "modernare" och billigare (om det finns!?)

Jag velar maximalt. Alla tips är varmt välkomna :)

PXL_20250519_160649356.jpg

PXL_20250519_160701175.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...