Mawe85 9 Postad 17 Maj (redigerade) Hej, Har en Tohatsu 3,5hk 4-takt från 2015. (Samma motor som Mercury och andra märken.) Den går fint på tomgång och håller sig igång utan konstigheter. Jag har rengjort förgasaren och har ny bensin. Öppnar jag choken så dör den. sprayar jag startgas så dör den. Sprutar jag däremot in tryckluft så kan jag gasa upp. Så det tyder på att den får för lite luft, eller vad tror ni kan vara fel som gör att den inte går att varva upp? Se videon nedan: Redigerad 17 Maj av Mawe85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 9 Postad 19 Maj Svarar mig själv. Hittade en ritning på förgasaren och såg då att jag saknar gummipluggen till lågfartsintaget av bränsle (det går via högfartsmunstycket). Kan denna plugg orsaka att den får för mycket bränsle och dör när man gasar upp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aders 8 Postad 19 Maj Testa att köra utan kåpa en gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 484 Postad 19 Maj I neutralläge så brukar det inte gå att varva fullt. Det finns säkert undantag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 9 Postad 19 Maj 4 timmar sedan skrev Jorgen01: I neutralläge så brukar det inte gå att varva fullt. Det finns säkert undantag. Har testat att köra utan kåpa och med växel i (utan proppeller) och det var ingen skillnad. Sen finns det i princip ingen elektronik så det borde inte finnas något som begränsar varvtalet pga växelläget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 484 Postad 19 Maj Mekanisk begränsning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawe85 9 Postad 28 Maj (redigerade) Motorn funkar som det ska nu. Avsaknaden av gummipluggen i förgasaren som var felet, och det gjorde att motorn fick för mycket bränsle via lågfartsflödet. Redigerad 28 Maj av Mawe85 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser