Karljohansson 8 Postad 11 Maj Har en Lombardini LDW 702M 2009 som sitter på en scampi sjösatt för året, den verkar läcka kylvatten (sötvatten), vid gång så kunde vi inte känna nått läckage enkelt, vi fyllde på med kylvatten under gång av motor för det minskade rätt mycket, sen efter ett tag verkar det inte bli lika mycket, tänk er en liten wetex duk samlade upp allt, temperaturen på motorn höll sig runt 80-81 grader hela tiden så verkar kyla bra Skulle vilja ha förslag på nån bra felsökningsmetodik som steg 1, ny med båt och motorer, som gärna snabbt utesluter saker som enkelt kan fixas innan jag börjar pilla för mycket En hypotes är för mycket kylmedium i och i och då blir det för högt tryck i systemet och det då läcker ut genom nån packning, detta då vi fyllde på kylmedium på "känn" det finns inte riktigt någon tydlig max/min nivå. ide kring att kolla på detta, kör motorn tomgång tills den når 80 grader, med öppet lock till kylmedium och se hur högt det stiger ? eller låta locket sitta på tills motorn når 80 grader och sen lyfta locket? Men antar sist nämnda kan vara riskfyllt om det skulle vara högt tryck därinne? Har ni tankar förslag här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 11 Maj här har jag hittat en bra sprängskiss på kylsystemet för motornhttps://shop.frydenbo-maritime.no/nb_NO/taxons/lombardini-600/lombardini-motorer-600100/ldw-702-m-600100102/saltvannskjoling-varmeveklser-ldw-702-mr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 542 Postad 11 Maj Om det är fyllt på ett ungeför med kylvätska och det blir för mycket när den blir varmt och expanderar, så skulle jag kolla om det kommer något ur slang 66 på skissen. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bemek 65 Postad 11 Maj kolla nivån före start . titta samtidigt på lockets packningar .se instr. om eventuellt slangen skall vara till kommuniserande kärl svårt se på bild men finns det nivåglas på övre delen av motorn ? B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 11 Maj gällande kylmedium har jag läst till mig för motorn att det ska vara 50% ANTIFREEZE and 50% decalcified water, vart köper man detta bäst? Biltema funkar det? Ska man blanda själv eller köpa färdig? Något att tänka på här Ska undersöka slang 66 och kolla nivån idag när motorn är kall stort tack alla för era svar, oerhört värdesatt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kblomster 85 Postad 11 Maj (redigerade) 4 timmar sedan skrev Karljohansson: gällande kylmedium har jag läst till mig för motorn att det ska vara 50% ANTIFREEZE and 50% decalcified water, vart köper man detta bäst? Biltema funkar det? Ska man blanda själv eller köpa färdig? Något att tänka på här Ska undersöka slang 66 och kolla nivån idag när motorn är kall stort tack alla för era svar, oerhört värdesatt! I senaste bruksanvisningen jag hittar på nätet så står det så här: Citat 2.6 Coolant recommendation A mixture of 50% demineralized water and 50% low silicate ethylene glycol based coolant liquid must be used. Use a Long Life or Extended Life Heavy Duty OAT coolant free of: silicates, phosphates, borates, nitrites and amines. The following ethylene-glycol based engine coolant for all models within KDI engine family may be used: ● OAT (Organic Acid Technology) Low Silicate: ASTM D-3306 D-6210 ● HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) Low Silicate: ASTM D-3306 D-6210 The above coolants, in concentrated formulations, must be mixed with distilled, deionized or demineralised water. Det var inte helt enkelt att tolka men det jag utläser ur detta är alltså: Det ska vara etylenglykol Den ska ha korrosionsskydd av OAT- eller HOAT-typ (baserat på organiska syror) Den ska vara fri från silkat, fosfat, borat, nitrit och aminer Den ska helst uppfylla kraven i antingen ASTM D3306 eller ASTM D6210 Produktbeskrivningar för kylarglykol saknar ofta såna här detaljer, så här blir det lite kinkigt. Många moderna "long life"-kylarvätskor innehåller silikater, men det är inte alltid det framgår av produktbeskrivningen. Vi kan dock ta hjälp av detta dokument från Agrol (Lantmännen) och titta i tabellen på första sidan. Deras "Kylarvätska OAT" borde ju passa, det är en etylenglykol med OAT-baserat korrosionsskydd och den är fri från silikater, men den verkar tyvärr ha utgått ur sortimentet. Men vi har en annan lösning här, för det står att den motsvarar Volkswagens G12/G12+, dvs glykolspecifikation TL-774D eller TL-774F, och om vi kollar på Biltemas "Glykol Longlife" (den röda) så ser vi att den motsvarar detta. Den borde alltså passa. Deras gröna glykol på båt-hyllan är en propylenglykol och alltså inte lämplig. Med fel sorts glykol så är det framför allt två saker som kan gå fel vad jag vet. Dels är det risk för att korrosionsskyddet inte funkar som det ska, och dels kan vissa glykoltillsatser angripa vissa typer av packningar och slangar (2-etylhexansyra är t.ex. relativt vanligt förekommande men är känt för att angripa silikon). Byter man kylarvätska i en motor där man inte vet vad den är fylld med så är det alltid lämpligt att spola ur systemet med vatten först. Tillsatserna i olika glykoltyper är inte alltid kompatibla med varandra, och hittar man en dålig blandning så kan man lyckas hitta nya typer av kemiskt klägg, eller så kan man få försämrat korrosionsskydd. Har man normalt svenskt kommunalt vatten så är det nästan alltid avkalkat redan och oftast så rent att det inte är nåt problem med att blanda det med koncentrerad glykol rakt av. Är man orolig eller vet med sig att det inte är mjukt vatten och/eller har hög järnhalt så kan man köpa batterivatten att blanda med istället, eller köpa färdigblandad glykol - det senare kan ibland vara billigare. Redigerad 11 Maj av kblomster 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 11 Maj (redigerade) Start tack @kblomster ska kolla med tidigare ägare vad han kört med och utvärdera ev. byta här eller köra på det han använt tidigare Hann kolla en snabbis på båten förut gjorde två filmer, det verkar inte komma från slang 66 Har laddat upp två filmer se nedan, svårt att se bra, ska testa imorgon och ha en spegel med mig så jag ser bättre https://drive.google.com/drive/folders/1ckHxVTS5DzQSUooPUFycnHsQr1xbUCnH?usp=sharing Tänker när jag hittat vart jag tror det läcker, kan vara svårt i och med att det droppar och sen rinner ned på olika "ledningar" har en ide att jag borde sätt nån tejp över där jag hittar felet och se om det hjälper jag kan då se om det är korrekt hypotes och sen lösa problemet där eller hur brukar man göra bäst? Är vulkan tejp lämpligt? Utifrån filmen verkar det läcka nånstans ifrån inringat område i bild 1 & 2 (bild 2 ligger nedan) nedan, men det är inte 66 eller direkt från 65 Sen i en av filmerna set vätskan gulaktig ut, börjar därmed fundera om det verkligen är kylvatten, det luktar dock inte olja eller disel eller nått fränt, men kylvatten kanske kan rinna ned och blandas med lite rost på motorn? I en av filmerna ser man dock att det verkar vara mest droppar kring där oljamätaren går in i motorn, men kan ju vara för att det droppar ovan och ned där. Får bli en tur dit imorgon och kolla igen med spegel, någon med goda råd inför turen imorgon får gärna dela stort tack så långt Redigerad 11 Maj av Karljohansson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 11 Maj fortsättning på förra inlägget med en bild 2 med inringat problemområde i visuell bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Karljohansson 8 Postad 12 Maj (redigerade) Nu löste sig problemet, fyllde på med vatten utan glykol som steg 1, drog åt lite skruvar och slangklämmor i regionen där jag trodde läckan kom från, körde 20 minuter på tomgång utan läckage, ska testa även med belastning. Har även köpt röd glykol på biltema https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-longlife-koncentrerad-1-kg-2000053312 tanken är att testa först under belastning så läckaget är fixat sen tappa ut allt kylvatten och fylla på med 50/50 blandning av ovan med vatten Tidigare ägare verkat kört mycket vatten (min gissning), för insidan där man fyller på med kylvätska är väldigt rostig, det förklarar varför kölvattnet under motorn var genomskinligt/rostigt Se film 3 på länken nedan https://drive.google.com/drive/u/1/folders/1ckHxVTS5DzQSUooPUFycnHsQr1xbUCnH Vad gör man med detta? rost känns spontant inte bra i kylsystemet Några tips kring hur man byter kylvatten på lämpligt sätt och saker man bör tänka på? Står ju rätt tydligt på sida 44 på länken nedan, men tänker om det är mer saker att tänka på?https://lombardinimarine.com/wp-content/uploads/products/downloads/manuali/Focs_Manual_EN.pdf Redigerad 12 Maj av Karljohansson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser