Gå till innehåll
söndag 25 maj 2025
Dun

Temperaturperfektion sökes för MD11C

Rekommendera Poster

Jag har ägt min snipa, bestyckad med en MD11C, i 3 år nu. Ända sedan jag köpte den har temperaturmätaren legat stadigt på strax under mitten vid normal drift, alldeles oavsett hur länge jag kör. Tempmätaren rör sig ibland upp över mitten, men bara en kort stund, innan den dyker tillbaka till strax under mitten. Har förstått att det där har att göra med termostaten och dess läge, från stängt till öppet.

 

Som de flesta andra har jag haft problem med överhettning men det löstes för något år sedan med hjälp av en ny termostat.

 

Nu har ett nytt fenomen dykt upp som jag inte blir riktigt klok på. Låt oss se om jag kan få lite kreativa idéer på vad semesterpengarna bör gå till i år.

 

Efter sjösättning för snart en vecka sedan körde jag hem skutan och märkte då att tempen gick upp över hälften. Jag väntade på det där berömda dyket som jag vant mig vid men det kom aldrig. Efter ungefär 5 minuter drog jag av lite på gasen (1500 -> 1300 varv) och fortsatte bara att övervaka. Vi låg kvar på över mitten hela vägen in i hamn. Det här var en resa på ca 40 minuter.

 

Dagarna efter gjorde jag ytterligare två 45minuters turer och stötte på exakt samma sak. Tempen klättrar sakta över mitten och fortsätter att pressa på. Ytterst sakta, aldrig upp på rött, men tillräckligt mycket på ”fel” sida mitten för att göra mig orolig inför sommaren.

 

Jag har googlat och funderat, öppnat och kollat, rengjort och bytt men vad jag upplever som ett problem kvarstår.

 

Här är listan på saker jag gjort:

 

-Bytt impeller

-Rengjort kylsystemet med kylrens, kört 40min, tömt (kylväskan såg likadan ut före som efter - ingen rost i vätskan)

-Öppnat upp och kollat till termostaten som nyligen är bytt - rost i ”huset” men fin termostat.

-Rengjort tempgivaren

-Öppnat och kollat pumpen på martec-systemet - allt ser bra ut.

 

Saker som kan påverka, men som varit svårt att googla fram:

 

-”Gammal” kylarvätska

-För trög kylarvätska

-Ny oljetyp (Läste mig fram till att delsyntet skulle funka och köpte en sådan istället för mineral vid konserveringen förra året - MANNOL motorolja TS-4 SHPD 15W-40 API

 

Kanske jagar jag något som inte går att uppnå. Kanske har jag gjort något galet. Kanske är det bara givaren som gett upp. Har vi några kreativa tankar kring denna?

 

Bilderna visar temp under drift, ca 35 min. Ena bilden visar en tempgivare som sitter på returen. Den visar dock ca 15 grader fel då den stod på 30 idag när kom till båten (15 ute). Det torde ju innebära att returen är någonstans runt 50 grader.

IMG_1040.jpeg

IMG_1039.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dun:

Jag har ägt min snipa, bestyckad med en MD11C, i 3 år nu. Ända sedan jag köpte den har temperaturmätaren legat stadigt på strax under mitten vid normal drift, alldeles oavsett hur länge jag kör. Tempmätaren rör sig ibland upp över mitten, men bara en kort stund, innan den dyker tillbaka till strax under mitten. Har förstått att det där har att göra med termostaten och dess läge, från stängt till öppet.

 

Som de flesta andra har jag haft problem med överhettning men det löstes för något år sedan med hjälp av en ny termostat.

 

Nu har ett nytt fenomen dykt upp som jag inte blir riktigt klok på. Låt oss se om jag kan få lite kreativa idéer på vad semesterpengarna bör gå till i år.

 

Efter sjösättning för snart en vecka sedan körde jag hem skutan och märkte då att tempen gick upp över hälften. Jag väntade på det där berömda dyket som jag vant mig vid men det kom aldrig. Efter ungefär 5 minuter drog jag av lite på gasen (1500 -> 1300 varv) och fortsatte bara att övervaka. Vi låg kvar på över mitten hela vägen in i hamn. Det här var en resa på ca 40 minuter.

 

Dagarna efter gjorde jag ytterligare två 45minuters turer och stötte på exakt samma sak. Tempen klättrar sakta över mitten och fortsätter att pressa på. Ytterst sakta, aldrig upp på rött, men tillräckligt mycket på ”fel” sida mitten för att göra mig orolig inför sommaren.

 

Jag har googlat och funderat, öppnat och kollat, rengjort och bytt men vad jag upplever som ett problem kvarstår.

 

Här är listan på saker jag gjort:

 

-Bytt impeller

-Rengjort kylsystemet med kylrens, kört 40min, tömt (kylväskan såg likadan ut före som efter - ingen rost i vätskan)

-Öppnat upp och kollat till termostaten som nyligen är bytt - rost i ”huset” men fin termostat.

-Rengjort tempgivaren

-Öppnat och kollat pumpen på martec-systemet - allt ser bra ut.

 

Saker som kan påverka, men som varit svårt att googla fram:

 

-”Gammal” kylarvätska

-För trög kylarvätska

-Ny oljetyp (Läste mig fram till att delsyntet skulle funka och köpte en sådan istället för mineral vid konserveringen förra året - MANNOL motorolja TS-4 SHPD 15W-40 API

 

Kanske jagar jag något som inte går att uppnå. Kanske har jag gjort något galet. Kanske är det bara givaren som gett upp. Har vi några kreativa tankar kring denna?

 

Bilderna visar temp under drift, ca 35 min. Ena bilden visar en tempgivare som sitter på returen. Den visar dock ca 15 grader fel då den stod på 30 idag när kom till båten (15 ute). Det torde ju innebära att returen är någonstans runt 50 grader.

IMG_1040.jpeg

IMG_1039.jpeg

Skaffa en IR-termometer så kan du kontrollmäta olika punkter på motor och kylsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...