Jump to content
Tuesday 13 May 2025
Sebbe78

Byta remmar TAMD40B

Recommended Posts

Tänkte byta remmarna till generatorn och vad det nu är på båda motorerna. Ett snabbt och enkelt jobb… inte!

Jag har lossat den mest uppenbara bulten som sitter på en sån där glidpinne (bild 1). Men inget händer ju, den rör sig inte en millimeter?

Vad mer behöver jag lossa på? Kan det vara den där stora bulten i bild 2? Och om jag lossar på den, kommer något döna ner i durken då? 🤔

Trodde aldrig att det skulle va så svårt att hitta info om det här. Det enda som kommer upp i mina googlingar är för 41:an men den motorn ser väldigt annorlunda ut på många ställen. 

Sen ser man att det är väldigt mycket svart damm/spån från remmarna. Är det ”normalt slitage” verkligen eller finns det risk att den går emot nånstans? Ska ju byta remmar men även om jag inte hade gjort det hade jag tänkt spänna upp dem lite.

Tack på förhand!

IMG_1624.thumb.jpeg.7391f3a276a53afd04428b91de1b3239.jpeg

IMG_1623.thumb.jpeg.2a3565e3760266b57bf64a8038997a44.jpeg

Posted (edited)

"Huvudfästet" för generatorn är skruven på bild 2. Lossa lite på den så kan du vrida generatorn så du kan lossa o återmontera en ny kilrem.

När den nya remmen är på plats så spänner du remmen genom att bryta med en grov mejsel eller liknande så remmen spänns. Därefter skruvar du fast skruven på bild ett (håller fast generatorn tills ettan låser) och därefter spänner du åt skruv 2 igen.

Om du bara lossar tvåan lite grand så är det inget som trillar ner.

Det blir alltid damm från en kilrem. Det blir slitage på remmen som dammar (det är därför remmen slits).

Edited by Lintott
  • Thanks 1

Hej.

Man kan använda en liten tving och trycka ihop generatorn samt när remmarna är bytta så tar man ett koben el något liknande ock pressar isär generatorn ca 15mm spel på remmarna.

Lycka till/Anders.

• Like 1

4 minuter sedan skrev Lintott:

"Huvudfästet" för generatorn är skruven på bild 2. Lossa lite på den så kan du vrida generatorn så du kan lossa o återmontera en ny kilrem.

När den nya remmen är på plats så spänner du remmen genom att bryta med en grov mejsel eller liknande så remmen spänns. Därefter skruvar du fast skruven på bild ett (håller fast generatorn tills ettan låser) och därefter spänner du åt skruv 2 igen.

Om du bara lossar tvåan lite grand så är det inget som trillar ner.

Det blir alltid damm från en kilrem. Det blir slitage på remmen som dammar (det är därför remmen slits).

Ja ok, så då var det inte så knöligt ändå 😅

Blir så frustrerad av att ”enkla” saker snabbt blir krångliga bromsklossar. Särskilt när man har mer än man önskat kvar för att få i henne i sjön igen. 

Stort tack!

När man byter remmar är det bäst att köpa en sats med hopparade remmar. Köper man två likadana remmar brukar det alltid skilja lite i bredd eller längd. Det betyder att en eller båda remmarna kommer att slira. Skiljer det lite i bredd kommer remmen att ligga olika djupt i remskivorna vilket betyder att det blir olika utväxling. 

10 minuter sedan skrev Rollen:

När man byter remmar är det bäst att köpa en sats med hopparade remmar.

Det har jag gjort 😊🙌🏼

Jag lossade generatorns huvudskruv och fick till slut av remmarna relativt enkelt.
Men! De nya får jag inte på! Måtten ska vara identiska. 

Är det safe att lossa någon av remhjulen för att enklare få på dem? Tänker i första hand på rullen som sitter direkt på generatorn 🤔

Den är ju väldigt lös men hålla emot med en mejsel eller nåt så kanske det går? Eller är det bättre att lossa det mellanstora hjulet?

Om du skruvar ur justerskruven helt kanske det går att få in generatorn lite längre.

2 timmar sedan skrev Sebbe78:

Jag lossade generatorns huvudskruv och fick till slut av remmarna relativt enkelt.
Men! De nya får jag inte på! Måtten ska vara identiska. 

- - -

En metod som jag testade på en bil är att kränga på remmen över generatorns hjul, lägga på den så långt det går på svänghjulet för att därefter dutta till på startmotorn. Då brukar remmen glida på i spåret på svänghjulet.

4 minuter sedan skrev Lintott:

därefter dutta till på startmotorn

Ooh, det där låter lurigt för jag får inte över remmen såpass mycket att den sitter kvar av sig själv.

Det är ju dessutom två spår in så att säga - dubbla remmar. Nu när jag tänker på det kanske det är enklast att börja med spåret närmast? På det viset bör ju nästa rem glida över den remmen lättare. 

Fick ett annat tips om att dra motorn för hand med ett spärrskaft. Det kanske kan fungera om jag samtidigt håller remmen på plats. 

52 minuter sedan skrev Rollen:

Om du skruvar ur justerskruven helt kanske det går att få in generatorn lite längre.

Ja just det! Det kanske köper mig nån cm till ja!