Micke86_ 0 Postad lördag kl 17:53 Kanske en dum fråga, men ställer den ändå! Har en gammal snipa från 70 talet med en volvo penta md2 som jag börjat greja lite med. Den gamla tanken är i rätt dåligt skick, taskig bränslekran och en del alger innuti. Kan man för enkelhetens skulle köra med en vanlig lös bränsletank ( sån man har till utombordare ) eller finns det någon nackdel med det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bax 1 Postad söndag kl 07:59 Du måste ha en motor med bränslepump. Du måste koppla loss bränsleslangen när du ska tanka. Och inte glömma stänga och öppna luftskruven. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 209 Postad söndag kl 08:17 (redigerade) Nääää... Inget av detta om Du installerar tanken fast i båten. Och fyller från en annan dunk. Och att lossa bränsle anslutningen innebär att du får luft i systemet... Alltså lufta allt vid varje tankning... Inget för mig.. Tar i o f s bara en dryg halvtimme, om allt går väl. Jag har simplaste möjliga tankmätate. I mitt fall en pinne, graderade med 5-litersstreck. Då vet jag hur mycket jag ska fylla utan att det rinner över. Och denna motor har bränslepump! I stället för luftskruv, så ansluter du en luftslang via en nippel. Slangen drar du uppåt några dm. Så långt upp att bränsle inte rinner ut, när båten kränger. Redigerad söndag kl 08:27 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 709 Postad söndag kl 08:44 37 minuter sedan skrev Bax: Du måste ha en motor med bränslepump. Du måste koppla loss bränsleslangen när du ska tanka. Och inte glömma stänga och öppna luftskruven. MD2 är en dieselmotor, givetvis med pump för att kunna dra upp bränsle från en tank. Som @Hybro skriver så är det no-no att koppla bort bränsleslangen då det innebär luftning av hela systemet fram till insprutarna. Att få en tank byggd/svetsad i t ex rostfritt behöver inte kosta så mycket. Ibland betydligt mindre än vad de färdiga standardtankarna kostar. Men om du kan få ur originaltanken så bör det inte vara så svårt att rensa den samt byta bränslekran. Fast tillfälligt kan du ju som sagt köra med nästan vad som helst i tankväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke86_ 0 Postad söndag kl 09:44 1 timme sedan skrev Hybro: Nääää... Inget av detta om Du installerar tanken fast i båten. Och fyller från en annan dunk. Och att lossa bränsle anslutningen innebär att du får luft i systemet... Alltså lufta allt vid varje tankning... Inget för mig.. Tar i o f s bara en dryg halvtimme, om allt går väl. Jag har simplaste möjliga tankmätate. I mitt fall en pinne, graderade med 5-litersstreck. Då vet jag hur mycket jag ska fylla utan att det rinner över. Och denna motor har bränslepump! I stället för luftskruv, så ansluter du en luftslang via en nippel. Slangen drar du uppåt några dm. Så långt upp att bränsle inte rinner ut, när båten kränger. Okey, ska man ansluta bränsleslangen direkt till tanken eller bör man sätta en sån där blåsa på vägen för att kunna trycka fram bränsletank? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 209 Postad söndag kl 10:16 Sitter det nån blåsa på din nuvarande installation? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke86_ 0 Postad söndag kl 10:27 Nej ingen blåsa idag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 530 Postad söndag kl 13:10 Eftersom det är en diesel så har du också en bränsleretur från motorn, som jag tror går tillbaka till tanken. Det finns andra alternativ var returen ansluter, men på din motor tror jag att det är till tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 000 Postad söndag kl 18:34 5 timmar sedan skrev excel319: Eftersom det är en diesel så har du också en bränsleretur från motorn, som jag tror går tillbaka till tanken. Det finns andra alternativ var returen ansluter, men på din motor tror jag att det är till tanken. MD-2 har väl returen till bränslefiltret på motorn och inte till tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser