Passgard 4 Postad 2 Maj Hej. Håller nu på med de sista förberedelserna inför sjösättning. I slutet på förra säsongen märkte jag att jag hade problem med kylning vid höga varv. Jag tänker att jag ska kolla termostaten och eventuellt byta ut denna. Detta går, om jag förstått det rätt, göra när båten ligger i sjön. Jag såg dock nu att min kylarslang inte är i bra skick (se bilder), kan detta påverka kylningen? Behöver hela bytas ut eller kan man kapa och ändå få kylning? Hur går ett sådant byte till? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 573 Postad 3 Maj Slangarna är till för att släppa ut kylvatten när det blir högt tryck i avgasbälgen. Änden på slangarna ska fungera som backventiler. Du kan kapa bort slangarna. Det funkar bra ändå. På nyare sköldar finns inga slangar eller backventiler. Det är bara hål rakt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 211 Postad 3 Maj Det var alltså en inombordare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passgard 4 Postad fredag kl 17:31 2025-05-03 vid 10:18 skrev Rollen: Slangarna är till för att släppa ut kylvatten när det blir högt tryck i avgasbälgen. Änden på slangarna ska fungera som backventiler. Du kan kapa bort slangarna. Det funkar bra ändå. På nyare sköldar finns inga slangar eller backventiler. Det är bara hål rakt ut. Tack för svar:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser