Kalle-bah 3 Posted April 30 På min båt är det ett stag fram till fören och två som går snett bakåt åt sidorna. Endast det främre staget går att juster men spänner man det så spänns ju dom andra stagen också lite. Masten är fällbar med en genomgående bult som fäster den ovanpå fördäcket. Hur mycket ska jag spänna förstaget tro? Märkte senaste seglatsen sidostaget på läsidan blev helt slakt när jag gick upp mot vinden. Jag antar att det inte ska vara så och att jag behöver spänna förstaget mer? Share this post Link to post Share on other sites
Mackey 4,571 Posted April 30 5 timmar sedan skrev Kalle-bah: Jag antar att det inte ska vara så och att jag behöver spänna förstaget mer? Ja, det är inte bra om stag och/eller vant (sidostagen) är för lösa. Exakt hur spända stagen ska vara på en Ski-Breeze som du har vet jag inte. Npgon annan som vet? Båten ser ut såhär. Share this post Link to post Share on other sites
rejas 250 Posted April 30 Lite konstigt att man inte kan spänna vanten utan att dra masten framåt. Känns som att det finns en risk att båten blir fallgirig. Men det har konstruktören garanterat tänkt på. Jag har inte mycket erfarenhet av mindre segelbåtar. Share this post Link to post Share on other sites