Gå till innehåll
onsdag 14 maj 2025
frewi9

Träinredning

Rekommendera Poster

Hej hej!

Behöver ta lite hjälp av expertisen här på MG känner jag 😊

Har precis köpt min första segelbåt (en amigo 27) som jag tycker generellt sett är fin inuti. Dock så är den som alla vet en båt med några år på nacken.

jag skulle vilja fixa till träinredningen så gott det går på sina ställen. 

Men… med handen på hjärtat så vet jag ingenting om att arbeta med trä? Jag vet inte ens vilket träslag det är? Tänker att det är teak, men som sagt inte säker.

jag bifogar lite bilder så kanske nån har möjlighet att beskriva hur ni själva skulle gå till väga?

Jag har sökt lite här på forumet men blir inte riktigt klok på alla benämningar och tillvägagångssätt. 
Det är faner, fernissa, lack och massa oljor högt och lågt och i olika ordning 🤯

Vet inte riktigt skillnaden på exempelvis fernissa och lack?
Sen läste jag att man inte skall ha enbart olja (typ teak olja) inne i ruffen då detta möglar… stämmer det verkligen? 

Nån som kan beskriva med pedagogik hur detta skall gå till och hur jag skall göra

tack på förhand!

/Fredrik

IMG_20250420_152721_678.jpeg

IMG_20250420_152710_029.jpeg

IMG_20250420_153351_429.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt mig börja med att säga att jag absolut inte är någon expert på området men jag har lagt många timmar på att lacka inredningar i båtar. (Oftast med bra resultat men ibland med mindre bra.)

Sen vill jag också gratulera till en fin båt.

OK, svar i någon form av (o)ordning. Det bör noteras att det jag skriver nedan är grovt och inte passar alla medel och miljöer.

1 timme sedan skrev frewi9:

Vet inte riktigt skillnaden på exempelvis fernissa och lack?

Fernissa brukar man kalla den sorts lack som används i båtar och som oftast är anpassad till den rätt fuktiga miljön där. (I Norge kallas fernissa för lakk.) Fernissa är en sorts olja som härdar på ytan (och ner) så den blir hård och ganska tålig och släpper inte igenom några större mängder vatten.

Sen läste jag att man inte skall ha enbart olja (typ teak olja) inne i ruffen då detta möglar… stämmer det verkligen? 

Ja, det stämmer bra. Men för att något ska mögla krävs några olika saker. Näring (olja är fin näring) och temperaturen ska vara över någon plusgrad och möglet trivs bättre ju varmare det är. I stora drag och därför ska man vara försiktig med olja inombords men det går att lösa med regelbundna tvättar och efterföljande oljning.

Jag vet inte ens vilket träslag det är?

Är osäker men skulle gissa på teak jag också.

faner

Fanér är där man lägger ett tunt lager snyggare och dyrare (oftast) ovanpå något billigare. På den tiden din båt byggdes så användes det nog mest homogena trädetaljer.

Nån som kan beskriva med pedagogik hur detta skall gå till och hur jag skall göra

Nu blev det svårare! Generellt tycker jag att din inredning ser väldigt fin ut med några undantag.

På styrbords sida innanför nedgångsluckan ser det ut som om det läckt in vatten. Antingen ovanifrån (dåligt tätade vinchar/beslag på rufftaket eller dålig lagning liknande den på babords sida efter en gammal kompass (?) eller någon annanstans ifrån. Vattnet har trängt igenom tidigare lager av fernissa, förmodligen från baksidan, och gjort att den har släppt. Åtgärda läckaget och värm försiktigt med varmluftspistol och skrapa bort löst sittande fernissa och avsluta med slipning med typ 240-papper. Därefter lackar du med någon blank fernissa i 5-7 lager och avslutar med ett par lager matt fernissa. Jag skulle lacka hela den trä-delen för att det ska se bra ut så ta bort den så blir jobbet lättare och du kan då också kanske se varifrån det kommit in vatten.

Sen har du nedgångsluckan som det är svårt att se vad som är orsaken till problemet. Oftast så samlas regnvatten längst ner på listen i dessa och tränger sedan in genom fernissan så den luckras upp så dessa brukar man behöva behandla med ett par lager fernissa varje år eller vartannat. Här finns säkert andra som har större erfarenhet av detta och kan komma med råd.

”Flärparna” kanske det går att bara slipa av och lacka om alternativt olja, beroende på hur du vill ha det och vad som är gjort tidigare.
Den undre delen ser ut som en träskiva som går att behandla som träskivan jag beskrev ovan.

Oj, det blev mycket text men jag hoppas du fattar. Annars är det bara att återkomma och jag hoppas någon annan här kan ge bättre råd om luckan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2 timmar sedan skrev frewi9:

- - -

IMG_20250420_152721_678.jpeg

IMG_20250420_152710_029.jpeg

IMG_20250420_153351_429.jpeg

46 minuter sedan skrev ChristerN:

Låt mig börja med att säga att jag absolut inte är någon expert på området men jag har lagt många timmar på att lacka inredningar i båtar. (Oftast med bra resultat men ibland med mindre bra.)

- - -

Är osäker men skulle gissa på teak jag också.

Fanér är där man lägger ett tunt lager snyggare och dyrare (oftast) ovanpå något billigare. På den tiden din båt byggdes så användes det nog mest homogena trädetaljer.

Nu blev det svårare! Generellt tycker jag att din inredning ser väldigt fin ut med några undantag.

- - -

Sen har du nedgångsluckan som det är svårt att se vad som är orsaken till problemet. Oftast så samlas regnvatten längst ner på listen i dessa och tränger sedan in genom fernissan så den luckras upp så dessa brukar man behöva behandla med ett par lager fernissa varje år eller vartannat. Här finns säkert andra som har större erfarenhet av detta och kan komma med råd.

”Flärparna” kanske det går att bara slipa av och lacka om alternativt olja, beroende på hur du vill ha det och vad som är gjort tidigare.
Den undre delen ser ut som en träskiva som går att behandla som träskivan jag beskrev ovan.

Oj, det blev mycket text men jag hoppas du fattar. Annars är det bara att återkomma och jag hoppas någon annan här kan ge bättre råd om luckan.

Jag delar till största delen ChristerN:s uppfattning med något undantag. (Jag har sett Christers lackarbeten och kan intyga att han är duktig på det gebitet)

Jag vill komplettera angående fanér/plywood i båtar.

Skott, kojfronter, dörrspeglar mm brukar vara utförda med fanerskivor även i 60-70-talsbåtar. Att bygga med fanerskivor blir väldigt starkt och det slår sig inte om faneret är limmat med rätt lim (vilket det brukar vara i båtar) samt är väl ytbehandlat. När ytbehandlingen flagnar så kan faneret börja skikta sig så det är viktigt att sköta lackskyddet.

Angående ingångsluckan så tror jag att det är en ram av massivt trä och en infälld spegel i plywood med ädelträfaner ytterst. Det massiva träet tål slipning men vad gäller plywoodspegeln så måste du vara försiktig. Värm lacken så den kryllar sig och går att skrapa bort men sedan måste du vara försiktig vid slipningen av faneret. Faneret är rätt tunnt och om du slipar igenom ädelträfaneret så är det sämre/billigare trä i bakomliggande fanerskikt. Genomslipat ytfaner där bakomliggande skikt kommit fram blir inte vackra.

Detsamma gäller för behandling av skivan med fuktskadan innanför ingången där jag tror det är faner även i det skottet och massivt trä i kantningen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är mahogny i din båt och nedgångsluckan är i teak.

Men det spelar ingen roll, det är samma tillvägagångssätt:

* Värm med värmepistol

* Skrapa bort lack/fernissa. Akta så inte trytan skadas.

* Slipa lätt med 180-220 papper (Manuellt)

* Lägg på 2 lager förtunnad fernissa

* Slipa lätt och sen 2 lager fernissa

* Slipa lätt och 2 lager till.

Vill du ha sidematt finish, slipa jämt och lägg på 2 lager silkesmatt fernissa.

Nedgångsluckan behöver du se över om möjligen matta ner och lägga på 2 lager per år.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

När det gäller ruffluckan skulle jag nog göra en ny genomskinlig lucka i 6 mm polykarbonat med lister (skruvade trälister eller limmade plastlister) i kanten så att tjockleken blir som på dagens lucka  eller bygga om den befintliga luckan till något i den här stilen med två genomskinliga partier.

17461144630331700430290071060126.jpg.3bc8bbd7d765ca8a4005a6eb75d4bbfa.jpg

Det blir väldigt mycket trevligare i ruffen när man får in lite ljus och ser lite mera ut tycker jag.

En hel lucka i plast blid helt underhållsfri, men det är snyggare med lite trä.

Flera exempel!

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta hjälpte mig otroligt mycket! 😊 och säkert många andra som är på samma nivå som jag.

Tusen tack, verkligen!!

/Fredrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...