Gå till innehåll
fredag 09 maj 2025
Seaplay

Hur bättringsmåla halkskyddat däck - Segelbåt

Rekommendera Poster

Hej,

Vi köpte en för oss ny segelbåt i höstas. Ett trevligt äldre par som inte längre var rustade för ett liv till sjöss.

Detta är vår första säsong med båten. Vi är i gång med rustningen.

När vi gick igenom båten, både vid köpet och senare i hemmahamn, såg däcket smutsigt ut. Inte konstigt tänkte vi.

Men det gick aldrig riktigt bort när vi försökte i höstas. Nu köpte jag starkare rengöringsmedel och en liten mässingsborste, men det gick inte bort nu heller.

Det är den halkskyddade ytan. På vissa ställen är det "topparna" som är dåliga, men majoriteten är i "dalarna". 

Vi har testat följande, med mjuk samt hård borste

• Oxalsyra
  • International super cleaner
  • Fasadrengöring

Samt testat med mässingsborste

• International super cleaner

Vi tar gärna emot tips på rengöringsmetoder - men vi skulle även önska få tips på hur man bättringsmålar ett däck, och då den halkskyddade ytan. Då vi gärna vill lära oss samt att vi har bestämt oss för att måla om.

Finns det färg som fungerar på en redan halkskyddad yta, eller ska man använda till exempel https://erlandsonsbrygga.se/interdeck-vit-075l/ ?

Tack på förhand!

IMG_2290.jpg

IMG_2291.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Seaplay:

- - -

Vi tar gärna emot tips på rengöringsmetoder - men vi skulle även önska få tips på hur man bättringsmålar ett däck, och då den halkskyddade ytan. Då vi gärna vill lära oss samt att vi har bestämt oss för att måla om.

Finns det färg som fungerar på en redan halkskyddad yta, eller ska man använda till exempel https://erlandsonsbrygga.se/interdeck-vit-075l/ ?

Tack på förhand!

IMG_2290.jpg

Välkommen till Maringuiden!

Det finns en annan tråd just nu om rengöring av däcksmönster - läs gärna den.

Om ommålning: Jag fick delar av däcket med likadant halkskyddsmönster ommålat av ett reparationsvarv efter en försäkringsskada. De började med att rugga upp ytan med en ståltrådskopp på en borrmaskin så att färgen skulle fästa. Efter avtvättning maskerade de de släta ytorna runt halkskyddsmönstret. Därefter rollade de på en tvåkomponents färg (bas och härdare som blandas före applicering). Genom att använda roller så behålls strukturen av halkskyddsmönstret. Den färgen du länkar till är en enkomponentsfärg som inte är lika slitstark. De blandade en vit färg med ett stänk gul och ett stänk grå färg (det är bara basen med färgpigmentet som slås i den vita färgen innan den blandas med härdaren).

Färgen blev ordentligt slitstark och satt kvar på däcket utan tecken på slitage efter drygt tio år (därefter har jag inte haft någon koll på båten..).

Vid ommålning av däcksmönster så kommer alltid frågan om halkskydd i färgen. Mitt däck fick inget halkskyddspulver i färgen. De ommålade delarna blev lite halare än överbyggnaden som inte målades men det var inte så halt att jag kände mig osäker att kliva på däcket.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja att göra rent med alkalisk avfettning. Spruta på rikligt när det är mulet eller på kvällningen.

Låt det ligga i minst 30 min, spruta på lite till.

Ta sen fram högtryckstvätten och blås bort "grumset". 

Fungerar inte det är det dags för ommålning.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-04-21 vid 23:09 skrev Lintott:

Min gissning är att det är lavar som etavlerat sig på båten. Vi borstade bort våra med en mässingsborste när vi provat väldigt mycket annat som inte fungerade.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 4/21/2025 at 11:09 PM, Lintott said:

Om ommålning: Jag fick delar av däcket med likadant halkskyddsmönster ommålat av ett reparationsvarv efter en försäkringsskada. De började med att rugga upp ytan med en ståltrådskopp på en borrmaskin så att färgen skulle fästa. Efter avtvättning maskerade de de släta ytorna runt halkskyddsmönstret. Därefter rollade de på en tvåkomponents färg (bas och härdare som blandas före applicering). Genom att använda roller så behålls strukturen av halkskyddsmönstret. Den färgen du länkar till är en enkomponentsfärg som inte är lika slitstark. De blandade en vit färg med ett stänk gul och ett stänk grå färg (det är bara basen med färgpigmentet som slås i den vita färgen innan den blandas med härdaren).

Färgen blev ordentligt slitstark och satt kvar på däcket utan tecken på slitage efter drygt tio år (därefter har jag inte haft någon koll på båten..).

Vid ommålning av däcksmönster så kommer alltid frågan om halkskydd i färgen. Mitt däck fick inget halkskyddspulver i färgen. De ommålade delarna blev lite halare än överbyggnaden som inte målades men det var inte så halt att jag kände mig osäker att kliva på däcket.

Det ska jag läsa! Tack!

Super bra info gällande målning, tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 4/23/2025 at 11:20 PM, Mackey said:

Min gissning är att det är lavar som etavlerat sig på båten. Vi borstade bort våra med en mässingsborste när vi provat väldigt mycket annat som inte fungerade.

När jag testade med oxalsyra och borste så blev "området" smutsigare, det vita blev mörkare. Men det kanske är för att det lukrade upp sig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 4/22/2025 at 9:41 AM, Janne_G said:

Börja att göra rent med alkalisk avfettning. Spruta på rikligt när det är mulet eller på kvällningen.

Låt det ligga i minst 30 min, spruta på lite till.

Ta sen fram högtryckstvätten och blås bort "grumset". 

Fungerar inte det är det dags för ommålning.....

Jag har aldrig låtit det ligga i 30 minuter. Det ska jag testa.
Är det typ Abnet du tänker på när du skriver alkalisk avfettning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 4/21/2025 at 11:09 PM, Lintott said:

Har du en länk till rengöringstråden? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Seaplay:

Jag har aldrig låtit det ligga i 30 minuter. Det ska jag testa.
Är det typ Abnet du tänker på när du skriver alkalisk avfettning?

Abnet Professional borde fungera alldeles utmärkt. Annars kan du googla fram alkalisk avfettning. Finns nog flera hundra olika. Men lät bra på deras hemsida. Kör start blandning 😉

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 hours ago, Janne_G said:

Abnet Professional borde fungera alldeles utmärkt. Annars kan du googla fram alkalisk avfettning. Finns nog flera hundra olika. Men lät bra på deras hemsida. Kör start blandning 😉

Ja det gör ju det! :) Men då har jag en utgångspunkt i produkthavet. Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2025-04-26 vid 20:05 skrev Seaplay:

Har du en länk till rengöringstråden? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...